Prvi Sorrentinov film koji sam gledao bio je “Ovo mora biti pravo mjesto” u kojem Sean Penn glumi ocvalog gotičkog rokera. Već gledajući taj film Sorrentino mi se uvukao pod kožu, a kombinacija ležernosti, vizualne ljepote i morbidne ozbiljnosti postala je njegovim očekivanim zaštitnim znakom. U „Velikoj ljepoti“, dobitniku „Oscara“ za najbolji strani film 2014., Sorrentino je ponovno uzeo ocvalog umjetnika za glavnog junaka, a njegovom je hedonističkom životnom stilu pridodao i gubitak umjetničkog nadahnuća kao onu drugu, tužniju stranu priče. Nakon ta dva, osobno draga filma, došao je red i na „Mladost“. Najnoviji Sorrentinov film mijenja uloge i za njega je mladost ustvari reminiscencija. Mladost duhom, kad tijelo već ostari. No, Sorrentino ne bi bio vjeran sebi da u svemu tome nema i drugu poruku. Umjetnost ne stari. Umjetnost (u konkretnom slučaju glazba) je uvijek mlada. U tom je smislu „Mladost“ vrlo osoban film iako nije provokativan kao ranije spomenuti naslovi.
Privlačnost najnovijeg Sorrentinova filma leži i
autoreferencijalnosti. „Mladost“ je film o umjetnicima, film o glazbi, filmu i
popularnoj kulturi. U priči se tako Sorrentino referira na moderni Hollywood,
na odnos prema legendama, ali i na ikone popularne kulture poput Diega
Armanda Maradone (Rolly Serrano) koji je ovdje samo još jedan sorentinovski propali umjetnik,
još sposoban žonglirati teniskom lopticom ali istodobno nesposoban prepoznati
vlastitu karikiranost. Upravo tu, u tom
procijepu između sposobnosti i karikiranosti; između umjetničkog ostvarenja i
traganja za inspiracijom Sorrentino je pozicionirao „Mladost“.
Negdje u švicarskim Alpama nalazi se utočište za bogate i
slavne. Fred Ballinger (Michael Caine), ostarjeli kompozitor, nalazi se u tom
odmaralištu umjetnika zajedno sa svojim prijateljem, redateljem Mickom Boyleom
(Harvey Keitel). Njih su dvojica u monogočemu suprotnosti. Jedan se bavi
glazbom, drugi filmom. Jedan ima mnoštvo zdravstvenih problema, a drugi je
predobro odgojen da bi priznao da ih nema. Jedan se povukao u svojevoljnu
izolaciju, a drugi je tu samo zato što nastoji naći inspiraciju. Upravo zbog
svih tih suprotnosti, zbog svih tih referenci, njih dvojica sjajno
funkcioniraju. U nekoliko će navrata tijekom filma evocirati uspomene na žene s
koje su zavodili, na ljude s kojima su surađivali, a nit vodilja njihova odnosa
bit će da si „govore samo dobre stvari“. Kao da se implicitno poručuje da je
onih loših ionako previše. Dva iskusna glumca u ovom su filmu pokazali koliko
su dobri i dokazali da nisu još za „staro željezo“. Dapače, njihove uloge, s
obzirom na kultni status koji uživaju, mogu se opisati i kao autobiografske. Njih nadopunjuju i odlične sporedne i epizodne uloge.
Rachel Weisz kao Ballingerova kćer jedna je od poveznica radnje, a epizodna
uloga Jane Fonde kao holivudske dive Brende Morel daje dinamiku konačnom
raspletu. Paul Dana je comic-relief ovog filma, opuštajuć u ulozi glumca obilježenog jednom ulogom, a uvjerenog da
ima talenta za mnogo više. Svojevrsna je kritika glumaca ukalupljenih u
uloge superheroja iz kojih do kraja karijere ne mogu izaći.
U „Mladosti“ je vizualna naracija važnija od izgovorene.
Ljepota filma na trenutke podsjeća na filmove Terrencea Mallicka, ali bez
njegove uobičajene pretencioznosti. Sorrentino se igra s ponavljajućim
kadrovima i referencijalnim likovima pa tako nekoliko puta u toku filma vidimo
budističkog redovnika (pitanje lebdi li on ili ne?), glumice iz Doyleovog
minulog rada („vi niste dobar ženski
redatelj gospodine Doyle, vi ste naprosto – dobar redatelj“) , ali i mnoštvo
scena koje djeluju poput niza fotografija u kojima se, za one koji znaju
promatrati, kriju ključni tragovi za rasplet.
Dijalozi Freda Ballingera, kompozitora čiji je najpoznatiji
rad naslovljen „Jednostavne pjesme“, i kraljičina izaslanika koji organizira
njenu proslavu važan su i pomalo sirov dio filma. Važan zato što kroz taj
dijalog otkrivamo ključne osobine glavnog lika (isključuje li umjetnost
ljudskost?), a sirov jer odgovara na glavno scenarističko pitanje: zastarjeva
li ikad umjetnost i ima li i sam autor pravo odrediti kako će se i kad ona
izvoditi? Onog trenutka kad je skladba napisana, kad je knjiga izdana, kad je
film snimljen – je li umjetnost i dalje vlasništvo onih koji su je stvorili ili
je dio nas koji smo u njoj pronašli komadić sebe?
Ključno je pitanje filma što to umjetnost čini mladom i kad
njeni tvorci ostare? Nekoliko osi odnosa to pokazuje. Os roditelj – dijete i os
skladatelj – maloljetni izvođač. Obje su te osi vrlo slične. Roditelja i dijete
veže rodbinska veza, a skladatelja i izvođača veže skladba, ista ona skladba
koja će se izvoditi čak i kad razlozi za njen nastanak više ne ne postoje. Kao
što roditelj ima tajne od vlastite djece, poručuje Sorrentino, tako i skladba
skriva tajnu od vlastita tvorca. Ona će, naime, živjeti u novim
interpretacijama, osamostalit će se. Primijetit ćete, to je na kraju konačni
cilj svakog odrastanja.
„Mladost“ je predivan film. Svakako među tri ili četiri
najbolja u 2015. No, „Mladost“ je i art film, vizualna slikovnica u kojoj
kamera vrlo često preuzima ulogu pripovjedača. Poneki će kritičar primijetiti
da nije onako provokativan kao „Velika ljepota“ ili onako subverzivan kao „Ovo
mora biti pravo mjesto“, ali „Mladost“ čini mi se nije ni imala tu namjeru.
Najnoviji film Paola Sorrentina naprosto je emotivna posveta umjetnosti i
ljudima koji ju stvaraju. Oni nisu bez mana, dapače. No, bez obzira stvarali tu
umjetnost dirigentskom palicom, kamerom ili nogometnom loptom, njihova će ih
djela nadživjeti i ako su zaista svevremenska – ostat će mlada.
Ocjena: 9/10
IMDB
Ocjena čitatelja:
Ocjena: 9/10
IMDB
Ocjena čitatelja:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar