Kad se radi o preradama originalnih
naslova, obično na prste jedne ruke mogu nabrojati one koje valjaju. Američka
adaptacija švedskog „Ubojstva“ mi
prva pada na pamet. Druga je, zasluženo, „Kobna
noć“. Adaptacija prve sezone britanske serije „Labirint pravde“ jedna je od najboljih kriminalističkih serija ove
godine, a HBO je svojoj tradicionalnoj produkcijskoj briljantnosti dodao i
nešto europskog štiha pa smo tako dobili kriminalističku seriju koja je netipična
za američke pojmove. Jer, kad mladi Naz
(Riz Ahmed) ukrade očev taksi da bi otišao na tulum pokrenut će se niska
događaja koja će jednu ludu noć završiti ubojstvom. Umjesto dosadnog mamurluka
i naraslog ega, Naz će se naći u policijskoj postaji kao jedini osumnjičeni.
Otisci i oružje upućuju na njega. Jedina osoba koja će mu priskočiti u pomoć je
odvjetnik John Stone (John Turturro)
iako bi se moglo reći da se tu radi o dva izgubljena slučaja što se prepoznaju.
Što se točno dogodilo te „kobne noći“?
Ulogu odvjetnika Johna Stonea u
originalnoj je ideji trebao glumiti, nažalost, prerano otišli James Gandolfini. Posthumno, tvorac
serije Richard Price i režiser Steven Zaillan ostavili su ga
potpisanog kao producenta. Nakon Gandolfinijeve smrti, kandidat za tu ulogu bio
je i Robert De Niro. Tek kao treći
izbor, kad De Niro nije mogao zbog rasporeda, uskočio je Turturro. Iako si ne
mogu pomoći pa se uhvatim u razmišljanju kako bi serija izgledala u nekoj od
ovih kombinacija, kemija između Ahmeda i Turturra odlično funkcionira. Naz
prolazi put od zbunjenog mladca do čovjeka koji zna što treba napraviti da bi
preživio u zatvoru. Vjerojatno nisam jedini kojega je atmosfera zatvora
podsjetila na kultni „Oz“, a
osjećaju da je HBO opet stavio najjače karte na stol doprinio je i Michael Kenneth Williams u ulozi Freddyja, Nazova zatvorskog
zaštitnika.
Eksplicitnost, kakvu smo navikli
očekivati od HBO serija, prisutna je na svakom koraku. To se odnosi i na
društveni aktivizam. U radnju su ubačena prava manjina, neprikladni odnosi
prema muslimanskoj zajednici u SAD-u nakon 11. rujna, kritika pravnog sustava i
prava životinja. Sve to zajedno moglo je proizvesti negledljiv čušpajz da nije
metodičnosti zbog koje je svaki događaj važan za radnju i da ne moraš imati
„oči širom otvorene“ da bi povezao konce priče.
Brzo nakon uhićenja, radnju možemo
podijeliti na dva dijela. Prvi možemo nazvati „Naz u zatvoru“, a drugi „ljudi
izvan njega“. Oba dijela pripremaju se za konačnu kulminaciju koja bi trebala
uslijediti na suđenju. Slično kao recimo u „Žici“,
ovdje također postoji tendencija zatrpavanja stvari pod tepih. Bježanje od
odgovornosti. Slučaj ubojstva je najbolje riješiti što prije, bez previše
pompe, pošto je slučaj protiv Naza zbog njegove etničke pripadnosti – lako
zapaljiv.
Sve to skupa promatraju dva lika
koja možemo smatrati katalizatorima radnje. Jedan je John Stone, podcijenjeni
odvjetnik, a drugi je detektiv Dennis
Box (Bill Camp). Obojica, svaki na svojoj strani radnje, pokušavaju
rasvijetliti događaje te „kobne noći“. Obojica, čineći to, radnju guraju prema
kraju. Dva su osnovna pitanja: Tko je
ubojica? i Je li Naz stvarno bio u nesvijesti čitavu noć? Možemo dodati i
treće, ono koje se obično sramimo pitati, „Kakav utjecaj na kobnu noć ima žrtva?“ Sva su ta pitanja
jednako važna što obično u američkim serijama nije slučaj. Svako od tih pitanja
na „Kobnu noć“ baca drugu perspektivu. Dok se pitamo što se to, dovraga,
dogodilo u prošlosti pred nama se odvija sadašnjost. Ona za nikog od spomenutih
nije bajna. „Kobna noć“ je možda glavna misterija radnje, ali nikako nije i
jedina.
Po uzoru na original, iznimno je
važan lik mlade odvjetnice Chandre
Kapoor (Amara Karan). Zbog svog podrijetla Kapoor simpatizira s optuženikom,
a njeni će postupci u toku serije postati sve važniji kako serija bude išla
prema kraju. Iako je razjašnjavanje njene uloge u radnji nemoguće bez kvarenja
priče, dovoljno je reći kako se ona nalazi u skupini ljudi koja provlači „Kobnu
noć“ kroz pravni sustav i nastoji rasvijetliti što se stvarno dogodilo. Dinamika
između Kapoor i Stonea postat će jednako važna kao odnos Naz/Stone. Iako se
čini da su uloge unaprijed definirane, serija će ih nastojati preokrenuti. Ne
samo napetosti radi. Iako neki postupci Chandre Kapoor možda nisu dovoljno
dobro motivacijski objašnjeni (kao u originalu), ona je i dalje zanimljiv lik
koji funkcionira kao pripadnik dvaju manjina što je pobijedio stereotipe.
Pokazat će se, kao i u Nazovom slučaju, da je Kapoor najveći neprijatelj sama
sebi. Samim time i simpatija postaje nešto jasnija.
Drugi važan ženski lik je
tužiteljica Helen Weiss (Jeannie Berlin).
Nju ne možemo svrstati ni na jednu stranu spektra. Ona je pragmatik koji radi
svoj posao, ali čini se da ju vodi neki unutarnji etički kod koji samo ona
razumije. Iako je taj etički kod vrlo često siv i granica moralnosti nije nužno
najjasnija stvar na svijetu, ona je upravo ono što Kapoor želi postati. Zbog
toga će, predosjećajući problematičan slučaj, ona odmah postaviti pitanje Boxu:
„Dobro, i kako ja ovo mogu izgubiti?“ Slučajevi koji uključuju islamsku manjinu
u svijetu iza 11. rujna zapaljiv su materijal. Katkad se čini da ih je najbolje
riješiti čim prije.
Autori serije su pametno odabrali
koje stvari će promijeniti u odnosu na original. Samim time dobili su provokativniju
priču koja propitkuje dušu modernog SAD-a na isti način kao što pokajnik
priznaje zločin na sudu. Naz je, ustvari, metafora svega lošeg u američkoj vanjskoj
politici. Zato i odgovore čekamo do kraja i zato oni možda i nisu oni koje bismo
očekivali. „Kobna noć“ postiže tu višu razinu pripovijedanja i shvaćanja
metodičnim izlaganjem detalja, objašnjavanjem priče iz više uglova, a nitko od
uključenih u tu „kobnu“ noć pritom nije sasvim čist, sasvim pozitivan. Kao što
će Naz naučiti u zatvoru, „Zov Divljine“ nalazi se u svakom od nas. Pitanje je
samo na koji način pripitomljavamo zvijer.
Sigurno je samo da će se svi akteri
„Kobne noći“ kao i oni koji su se u njenu interpretaciju uključili kasnije
nepovratno promijeniti. Ne postoje nevini. Postoje samo oni koji su više ili
manje sretni. Oni koji se mogu pogledati u ogledalo ili izdržati tuđi pogled. Oni koji ne mogu podviju rep, traže
izgovore i spletkare iza leđa.
Složit ćete se, vraški je to blizu stvarnom
životu za jednu TV seriju.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar