
Citat „New York Timesa“ s izdanja „Kraja djetinjstva“ koje imam kod sebe kaže: „U Kraju djetinjstva Arthur C. Clarke ulazi u društvo Olafa Stapledona, C. S. Lewisa i vjerojatno bismo trebali dodati H. G. Wellsa, u tu vrlo malu grupu
pisaca koji su iskoristili znanstvenu fantastiku kao poligon filozofskih ideja.“
Citat je to s kojim se (uglavnom) slažem. „Kraj djetinjstva“ je, bez sumnje,
jedna od onih knjiga što se na proročki način poigrava s ljudskom sadašnjošću i
perspektivom, konceptom „idealnog“ i „uništenog“ svijeta. Roman Arthura C.
Clarka jedan je od onih klasika žanra što oblikuju razmišljanja generacija pa
je stoga sasvim razumljiva pozornost koju je izazvala ekranizacija tog romana u
obliku trodijelne mini-serije SyFy mreže.

Već sam u tekstu posvećenom „Tamnoj tvari“ napisao da mi je drago da se nakon godina
trivijalnih SF naslova konačno vraćamo kvalitetnom SF materijalu. 2015. će
obilježiti trend ekranizacije klasičnih stripovskih i književnih djela, a (na
sreću) nema naznake da će se to promijeniti u skoroj budućnosti. „Kraj
djetinjstva“ u obliku trodijelne mini-serije izgledao je kao obećavajući
projekt, usprkos mreži koja ga emitira. SyFy je odavno izgubio kontakt s
kvalitetnim produkcijama, naznake buđenja iz loših i patetičnih produkcija
počeo je pokazivati tek lani kad je s nekoliko zanimljivih naslova nagovijestio
povratak korijenima koji su, u produkciji te mreže, stvorili neke od klasika
televizijskog SF-a. „Kraj djetinjstva“ nastavak je tog trenda, bez obzira što
uzrokuje dijametralno suprotna raspoloženja nakon prve i posljednje epizode.
Miroljubiva invazija vanzemaljaca sama po sebi predstavlja
napredan koncept, pogotovo za američku publiku. Sjećam se intervjua s Brianom W. Aldissom za vrijeme „Istrakona“ 2006. kad je kultni autor
rekao kako je osnovna razlika između europskog i američkog SF-a očita u
primjeru „Rata svjetova“ H. G. Wellsa. U
slavnom Wellsovom romanu vanzemaljci postanu žrtvom bakterije nakon što su se sva
zemaljska oružja pokazala uzaludnima. U američkoj verziji, Zemljani idu po
osvetu na Mars (!). U tom kontekstu „Kraj djetinjstva“, roman Arthura C.
Clarka, predstavlja korak prema tom, kvalitetnijem SF-u jer smo ovog drugog,
osvetničkog, zadnjih godina imali i previše prilike gledati. Imajući na umu tu
razliku i poigravanje filozofskim konceptima prva epizoda „Kraja djetinjstva“
predstavljala je jako dobru (iako modernu) obradu kultnog romana. Pojava
vanzemaljaca koja iznenadi svjetske vođe, trenutno eliminira sve ratove i
natjera ih na suradnju za svjetsku dobrobit nešto je što utjelovljuje rečenicu „to
je moguće samo u SF-u“, pogotovo u kontekstu nedavnih događanja. Zaplet radnje kreće u trenutku kad se
vanzemaljci pojave i kad čitav svijet, doslovce, stane. Početak epizode uz „Wonderful world“ i slike svih
negativnosti koje smo doveli na ovaj svijet podsjeća na pjesmu queenovaca „Is this the world we created“, i opravdano postavlja pitanje je li
to svijet kakvog zaslužujemo. To pitanje je temeljno za seriju, a ideja
vanzemaljskog supervizora koji uvodi reda može se činiti vrlo privlačnim
odgovorom.

Dijalog između vanzemaljaca i ljudi odvija se kroz dva
predstavnika. Kao ljudski predstavnik odabran je ni po čemu specifičan farmer
iz Missourija Ricky Stormgren (Mike
Vogel), a vanzemaljce (u prvoj epizodi samo glasom) predstavlja Karellen (Charles Dance). Trenutak u
kojem se dugo iščekivani Karellen prvi put pojavi pred kamerama uvjerljivo je i
najbolje izvedena scena čitave serije. Dok je Charles Dance (širim masama
najpoznatiji po ulozi Tywina u „Igri prijestolja“) glavni adut serije
i razlog zbog kojeg se isplati gledati „Kraj djetinjstva“, Mike Vogel ponovno
pokazuje sve glumačke slabosti u koje smo se uvjerili u seriji „Pod kupolom“, uvjerljivo najlošijoj ekranizaciji
SF romana u zadnjih dvije do tri godine. Kroz drugu i treću epizodu serije
upravo će dijalozi između Karellena i Stormgrena predstavljati najslabiju
kariku, ponajviše zbog manjka uvjerljivosti i ekspresija kod Vogela. U prvoj
epizodi ti dijalozi više liče na Karellenove monologe i zato najbolje i
funkcioniraju. Kasnije im jednostavno nije nađena mjera.
Nimalo slučajno, u trenutku kad Stormgren nije na ekranu
serija dobiva ne tempu. Posebno je zanimljiv lik Mila Rodricksa (Osy Ikhile) koji predstavlja zdravo kritičko
razmišljanje, ljudsku sklonost pitanjima, kao alternativu vanzemaljskoj
Utopiji. Je li ta utopija zbilja, kako nas se nastoji uvjeriti, „zlatno doba
čovječanstva“? Clarkov roman znalački ispituje sve mogućnosti, jednako kao i
odgovore kojima je ljudska vrsta sklona. Je li odgovor u religiji ili znanosti?
Možda u nijednom? Jedan je dijalog ogledalo takvog pristupa:
STORMGREN
Pola svijeta misli da
ste spas za čovječanstvo, druga polovica vas želi raznijeti s neba.
KARELLEN
Pa dovoljno ste dugo
u takvom odnosu s Vašim religijama.
Kroz Rodricksov lik (koji doživi i iracionalno čudo posredstvom
vanzemaljaca) Clarke nam predstavlja znanstvenu skepsu, dok njemu kao antitezu
uvodi lik Perrete (Yael Stone) kao
religijski fundamentalizam. Zanimljivo je i to što „Kraj djetinjstva“ nikog od
njih ne definira kao konačnog pobjednika. Iako, na kraju priče, pobjednik u
borbi filozofskih koncepata i gledanja na svijet ispada prilično jasan. Nažalost,
dok je u romanu to izvedeno prilično elegantno, seriji je manjkalo osjećaja za
filmsko vrijeme i dužinu pojedinih scena. Inverzija kojom su dijalozi između
Stormgrena i Karellena postali najslabiji dio serije u drugom i trećem dijelu
(a bili su, ponavljam, odlični u prvom) doslovce zapanjuje. Na trenutke mi se
činilo kao da su scenaristi potpuno izgubili kompas. Iako je Nick Hurran svojom režijom nastojao
dati dojam neminovnosti koji „Kraj djetinjstva“ i treba imati, na trenutke se
on činio isforsiran, loše napravljen i prepatetičan. No, to je već zamka u koju
SyFy upada godinama i zasad ju se
uspio riješiti samo u 4 epizode „Expansea“, također njihove nove serije,
izbačene dosad.
Sve u svemu, jedino što zadovoljava kvalitativnu vrijednost
romana u ovoj produkciji je ambicija. Nju se tvorcima ove serije ne može
poreći. Sve ostalo je, nakon vrlo dobrog početka, na osrednjoj razini. Treća epizoda
je, ipak, bolja od druge koja predstavlja kvalitativno najslabiji dio serije
jer niti služi kao kvalitetna poveznica, niti funkcionira kao samostalna priča
(iako se na trenutke nastojalo i to postići prikazom života u Utopiji). Seriju
će ljubitelji znanstvene fantastike sigurno pogledati jer ionako gledaju sve
esefično što se pojavi u ponudi, a oni drugi bi je mogli slobodno zaobići.

Osim prve epizode, Charlesa Dancea i odličnih trenutaka
Clarkove priče (kad se probiju kroz patetiku i razvučenu radnju) „Kraj
djetinjstva“ nije zadovoljavajuća ekranizacija kultnog romana. SyFy je ovom
serijom pokazao da se potencijal mreže budi, ali da nažalost ne može pobjeći od
svojih starih, godinama stjecanih, boljki.
Ocjena: 6/10
Ocjena čitatelja:

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar