Pod
Marvelovom MAX oznakom izdane su neke od najbrutalnijih i najrealnijih priča devete umjetnosti. Među pričama koje su prilikom izlaska MAX oznake
bile posebno omiljene ističu se “Punisher” Gartha Ennisa i “Alias” Briana Bendisa. “Punisher” je već imao nekoliko manje ili više uspješnih
adaptacija, a sad smo dočekali i adaptaciju „Aliasa“ (koji nema ništa
zajedničko s ABC-jevom serijom) pod nazivom „Marvel's Jessica Jones“. Što
povezuje MAX oznaku i ovu adaptaciju? MAX oznaka Marvelovih stripova, započeta
2001., predstavljala je seriju priča koje su nalikovale R označenim filmovima.
Nasilje, jezik i seksualnost u tim su pričama poželjne, a takva je etiketa
omogućila autorima da likove odvedu u smjerovima koje im cenzura i dob
čitatelja nisu dozvoljavale. MAX etiketa je, ukratko, odvela poznate stripove u
svijet odrasle, zahtjevnije publike. U tom smislu je zanimljivo promatrati
Jessicu Jones. Kad je Netflix objavio da nakon „Daredevila“ (o kojem sam već pisao) izbacuje seriju o Jessici Jones na forumima je zavladalo iznenađenje.
Jessica je, za razliku od slijepog osvetnika, relativno nov lik, i pojedini su
ljubitelji stripova mislili da se i Netflix i Marvel kockaju s takvom
serijom. Zadovoljstvo mi je reći, nakon pogledanih 13 epizoda, da su
pogriješili.
„Jessica Jones“ funkcionira kao kriminalistička serija više
nego kao serija o superherojima. S obzirom da se radi o adaptaciji stripa
izdanog pod MAX etiketom atmosfera koju serija stvara je mračna i
uznemirujuća. U pojedinim scenama pomislio sam da gledam psihološki triler na
tragu „Sestara“ Briana De Palme, a u drugima je opet „Jessica Jones“ bila
prvoklasna drama karaktera koja može služiti i kao udžbenik kako izgraditi
odnose među likovima. Nakon što je u „Daredevilu“ Netflix predstavio mračni, street-level, kutak Marvelovog filmskog
svemira „Jessica Jones“ tom kutku dodaje dozu neprilagođenosti, izgubljenosti
i kritike superherojskog identiteta. Jessica je, naime, sve što Matt Murdock
nije. Njen je život obilježen traumama, ona je alkoholičar, ne poznaje granice,
a za ostvarenje cilja spremna je makjavelistički učiniti i stvari s druge
strane zakona. Jessica je proizvod svojih trauma, a kad gledatelj sazna kakve
su, zaključi da je još dobro i ispala.
Tko je onda Jessica Jones? Jessica je privatni
detektiv. U opisu posla nalazi joj se hvatanje preljubnika, dostavljanje
sudskih poziva, pronalazak nestalih osoba, rješavanje zločina za koje policija
nema volje ili vremena. No, Jessica Jones je istodobno i bivši superheroj koji
se odrekao herojizma jer joj, između ostalog, „tajice loše stoje“, a njena stripovska
verzija čak kaže kako joj je „za tajice preveliko dupe.“ Već iz tih nekoliko
rečenica možete zaključiti u kojem nas smjeru vodi „Marvelova Jessica Jones“.
Ona nije klasični junak kakvog biste očekivali od stripovske adaptacije. Ova
serija miriši na kriminalističko, psihološko nadmudrivanje. U svojoj biti više triler nego superherojska serija.
Krysten Ritter u glavnoj ulozi uspijeva pogoditi nijanse
traumatiziranosti i teškoće socijalnog integriranja. Njena je uloga
iznimno zahtjevna jer je Jessica Jones istodobno „nedovršeni“ superheroj i
žrtva perfidnog serijskog ubojice. Kao lik Jessica ima problema u ostvarivanju
trajnijih odnosa i gotovo kroz svih trinaest epizoda mazohistički kažnjava samu
sebe za prošle grijehe koji se postupno otkrivaju kroz seriju. Dvoje ljudi s
kojima ostvaruje povezanost, Luke Cage (također stripovski junak važan za ovaj
dio svemira) i Trish (Patricia) Walker (također stripovska junakinja, ali i
zamjena za Carol Danvers/Ms. Marvel) svatko na svoj način nastoje pomoći
Jessici pri eliminiranju uzroka njene traume i glavnog antagonista serije –
Killgravea.
Ovdje Netflixove serije briljiraju. Antagonisti su i
kod „Daredevila“ i kod „Jessice Jones“ briljantni. U „Daredevilu“ smo imali
izvrsnog i brutalnog Vincenta D'Onofria kao Kingpina, a ovdje imamo Davida
Tennanta u ulozi izvanrednog psihopata. Tennant, koji je postao zaštitno lice
britanske televizije zadnjih godina, dominira u ulozi negativca koji može
kontrolirati umove ljudi oko sebe. Sama činjenica da je u stanju kontrolirati
um ljudi čini ga vrlo teškim protivnikom, a u ranijoj fazi Jessicina života baš
je ta kontrola postala glavnim uzrokom traume koja ju je i odvela u nesređen
život i alkoholizam. Iako u stripu Killgrave ima ljubičastu kožu, producenti su
se ovdje zadovoljili ljubičastim kaputom. Taj dugi kaput s kravatom pomalo
podsjeća i na najpoznatiju (po mnogima i najbolju) Tennantovu ulogu do danas -
onu devetog Doktora u kultnoj seriji „Dr. Who“. Killgrave u seriji podsjeća na
Hannibala Lectera, a posebno se to vidi u epizodi gdje nastoji (bez upotrebe
svojih moći) manipulirati i Jessicom i njenim suradnicima kroz izolacijsko
staklo kojim je odvojen od svijeta. Autori serije su odlično naglasili ljudsku
stranu antagonista. Slično kao s Kingpinom u „Daredevilu“, Killgrave ovdje u
jednom trenutku skoro postane simpatičan. Osjećaj jeze koji stvara je, međutim,
izrazito stvaran.
„Daredevil“ i „Jessica Jones“ pripremaju teren za „Defenderse“;
seriju u kojoj će se razni street-level junaci ujediniti, a najavljeno je da će
im se pridružiti i Punisher. To pripremanje terena se kod obje serije vidi, iz
razloga što se obje nadovezuju na Marvelove visokobudžetne filmove i suočavaju s posljedicama postupaka Iron Mana, Hulka, Thora i ostalih na onoj
prizemnoj, ljudskoj razini. To će suočavanje očito predstavljati okosnicu
daljnjeg razvoja njihove priče, a poznavajući materiju ne bi me iznenadilo da
nekog od tih likova vidimo i u nadolazećem „Kapetanu Amerika: Građanski rat“ u
kojem će upravo pitanje kontrole aktivnosti maskiranih osvetnika biti glavna tema. „Defendersi“ će imati svoju priču, ali sve vodi ka konačnom
spajanju raznih niti Marvelova svemira u epsku priču na više razina. Obje su
serije osim svojih glavnih protagonista uvele i nekoliko važnih sporednih
likova. Trish (Rachael Taylor) i Luke (Mike Colter) samo su neki od njih. Svi
će ti likovi imati važnu ulogu u pričama koje slijede.
„Jessica Jones“ je osim Killgravea predstavila još jednog, u
budućnosti bitnog, antagonista. Will Simpson, policajac kojeg prvo upoznajemo
pod Killgraveovom kontrolom, prolazi nekoliko amplituda tokom serije. Njegov
razvoj je intrigantan, a zanimljivo je primijetiti kako put od pozitivca do
negativca i nije tako dug. To je upravo ona linija kojom tako samouvjereno
kroče Netflixove serije po Marvelovim stripovima. Mračnije, nasilnije i
režijski perfektne kod njih ne postoji jasno, zakonom omeđeno, dobro i zlo. Ne
postoje apsolutne kategorije. U samom stripu prema kojem je serija napravljena autor stripa ih osuđuje. U fikciji apsolutne kategorije možda postoje. U stvarnom
životu, poručuje nam, istina je uvijek negdje između.
„Jessica Jones“ dokaz je da živimo u zlatnom dobu
televizije. Također, potvrda je kako jedino načini distribucije koji sliče
Netflixovom (Amazon, HBO) mogu adaptirati R sadržaje kao što su stripovi s MAX
oznakom. To objašnjava zašto je nedavna adaptacija „Hellblazera“ na NBC-ju bila
neuspješna, a po traileru ne očekujem neki uspjeh ni od nadolazećeg „Preachera“
na ABC-ju. Takve teme traže kreativnu slobodu kakvu u ovom trenutku nude jedino
streaming platforme ili HBO. Autorica serije Mellisa Rosenberg napravila je
sjajan posao pri adaptaciji stripa. Brian Bendis i Michael Gaydos, autori
stripa, također su odradili sjajnu prilagodbu na televizijski medij. Zbog svega
toga, „Jessica Jones“ je TV poslastica čak i za one koji ne vole stripove i
superheroje. Da se maknemo od klišeja i predrasuda, „Jessica Jones“ je vrhunska
televizijska serija.
Serija koju je šteta propustiti.
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar