Matteo Garrone će
filmskim sladokuscima biti poznat po kriminalističkom remek-djelu „Gomorrah“. „Priča nad pričama“, njegov ovogodišnji film, ipak je od drugačije
sorte. Film je to čiji se najveći adut krije u tome što se sastoji od bajki
čiji ishod ne možemo predvidjeti jer on nije kao u holivudskim adaptacijama,
unaprijed poznat. „Priča nad pričama“ adaptacija je tri priče poznatog Napolitanca
Giambattiste Basilea, a koje
datiraju još u 17. stoljeće. Basileove priče inspirirale su mnoge, među
najpoznatijima braću Grimm. Basileov „Pentamerone“
sastoji se od 50 fantastičnih priča u kojima su glavni likovi divovi, trolovi,
vještice i poremećena bića; a njihova atmosfera je mračna, na granici horora i
osjećaja jeze koje protobajke, za razliku od Disneyjevih, sadrže. Iako Garrone
ne prati doslovce Proppovu „Morfologiju bajke“, njegova „Priča nad
pričama“ jedan je od zanimljivijih filmova godine. Garrone je složio film koji
se neće svidjeti svima, no oni kojima se svidi smatrat će ga posebnošću
ovogodišnje filmske ponude. „Priča nad pričama“ od ovog tjedna igra u hrvatskim
kinima, pa bih ga od srca preporučio ljubiteljima fantastike, horora i dobro
urađene kostimografije.
U „Priči nad pričama“ susrećemo tri isprepletene priče jer
se radnja odvija u tri susjedna (fikcionalna) kraljevstva. Garrone je okupio
respektabilnu glumačku ekipu, pa već u prvoj priči svjedočimo kraljevskom paru
čiji se život ukratko najbolje može opisati kao „nesretan i nezadovoljan“.
Kralj (John C. Reilly) i kraljica (Salma Hayek) imaju snažan razlog za nezadovoljstvo.
Kraljica, naime, ne može imati djece. U susjednom kraljevstvu susrećemo se s
kraljem (Toby Jones) kojeg
zaintrigira buha neobične inteligencije. U trećem kraljevstvu, kralj galebar (Vincent Cassel) koji uživa u
izmjenjivanju strasti sa svojim podanicama konačno pronađe jednu koju neće
osvojiti tako lako. Iako Vam se možda sva tri zapleta čine poznatima, vjerujte,
nisu.
Zanimljive su ekspresije lica glumaca. Svi oni izgledaju kao
da su ispali s renesansne slike, ekspresije i izrazi lica podsjećaju na to
razdoblje, a komičnost pojedinih situacija kao da je izašla iz Boccacciova „Dekamerona.“ Salma Hayek od
toga možda najviše odudara, jer izgledom i scenografijom oko nje strahovito
podsjeća na Izabelu Kastiljsku. No, koliko god su uloge spomenutih likova
tipske, raspleti u kojima se nalaze – nisu. Već nakon što nas Garrone uvede u
sve tri priče možemo vidjeti zajednički podtekst. Bajkovite će konvencije biti
prilagođene modernom pristupu. Likovi će, a s njima i glumci, izlaziti iz
tipiziranih okvira.
U prvoj priči, „priči
o djetetu“ da ju tako nazovem, imamo klasičnu situaciju didaktičke pouke
koja se svodi na „pazi što želiš“. Vidi se da je Basile bio uzor braći Grimm, prepoznaju se zajednički
elementi, ali njegova je verzija puno mračnija. U kontekstu ovog filma bilo bi
bolje reći – sirovija. U središtu ispunjenja kraljičine želje je obrok koji se
sastoji od sirova mesa. Ukoliko se odlučite na gledanje filma, obratite pažnju
s kojom životinjskom proždrljivošću Salma Hayek pristupa komadu tog,
specifičnog mesa. Zadržite to na umu. Sjetite se toga na kraju te priče.
Druga priča, „priča o
inteligentnoj buhi“ ustvari se da svesti na podtekst feminizma. Kralj
fasciniran bubom ima kćer (Bebe Cave)
koja kao i svaka princeza sanjari o udaji. Razvoj njenog lika iznimno je
zanimljiv. Sukob karaktera između nje i njenog oca dovodi do zaokreta koji bi,
u doba kad je „Pentamerone“ nastao, bio nemoguć. Garrone svjesno radi taj
zaokret i time dodaje iznenađenju. S tim da mi se čini da je scena s
inteligentnim kukcem posveta Kafki.
Vjerujem da je tako, osim ako se nije i Kafka inpirirao Basileom. Bilo bi
zanimljivo saznati taj podatak.
Treća priča, „o
razvratnom kralju“, priča je koja u tipičnoj srednjovjekovnoj maniri dovodi
do zamjene mjesta. Kralj se udvara svemu ženskom što hoda, on nije kralj prepun
vrlina, osim ako takvima ne smatramo dekadenciju i alkohol. Treća priča je najmanje koherentna, ali i najviše zalazi u žanr strave. Strava te priče
posebno intrigira, dolazi nenadano i grafički ostaje u sjećanju. Kod te
priče treba istaknuti i prelijepu Stacy Martin.
„Priča nad pričama“ prvi je film koji je Garrone snimio na
engleskom jeziku. U okviru zajedničkog nazivnika sve tri priče treba reći kako
svaka na svoj način dotiču suvremene teme. U prvoj je to pitanje
osamostaljivanja i društvenih klasa, u drugoj feminizam, a u trećoj važnost
mladosti. Mladost je tema koja se proteže kroz film, u tom smislu i dosta
slično Sorrentinovom filmu (iako su
različiti narativi). Iako sve tri priče po meni imaju didaktičku razinu, ona
nije onakva kakvu bismo od bajki očekivali. Isprepletenost tradicionalnog i
suvremenog možda je i najveći adut ovog filma. „Priča nad pričama“ u
Garroneovim rukama od klasične bajke postaje period-drama s društvenom porukom.
Fantastika funkcionira kao dobrodošao dodatak. Treba posebno vrednovati to što
je Garrone ovim filmom stvorio zanimljiv fikcionalan svijet. Iako se ponekad pejzaži
i eksterijeri mogu činiti kao pretjerana upotreba CGI tehnologije, fotografija
filma je fantastična. Treba istaknuti i glazbu (Alexandre Desplat) što zaokružuje poetičnost režije na koju smo od
Garronea već navikli.
Sve u svemu, „Priča nad pričama“ jedan je od cinefilski
najzanimljivijih filmova ove godine. Nije za svakoga, prvenstveno zato jer se ovakav
spoj fantastike i referenci može činiti predug, a i zato što smo navikli da
bajke ipak budu pozitivnije. Također, puristi će ga kritizirati jer se ne drži
sasvim Proppove „Morfologije“. Što se mene tiče, „Priča nad pričama“ je
zaokružen i ambiciozan projekt koji će biti prava poslastica ljubiteljima
morbidnog u ovakvim temama.
Ako ikako možete, svakako ga pogledajte u kinu.
Ocjena: 8/10
IMDB Ocjena čitatelja:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar