16.
kolovoz 1942. godine je crni dan francuske povijesti. Nacistički
kolaboracionisti počeli su okupljati žene i djecu iz židovskih četvrti. Iluzija
da će odvoditi samo muškarce brzo se rasplinula. Sara je snalažljivo dijete.
Kad je policija pokucala na njihova vrata sakrila je mlađeg brata u ormar i
zadržala ključ. Obitelj je razdvojena. Ona, otac i majka na putu u logor, brat
zaključan u ormaru. Hoće li se izvući? Hoće li mališan preživjeti? Djevojčica
grčevito drži ključ dok mi zajedno s njom pokušavamo pronaći odgovor na sva ta
pitanja. „Sarin ključ“ je potresan, ali
i važan film u kojem je holokaust kulisa za psihološku dramu koja pokazuje kako
aveti prošlosti traju nekoliko generacija.
Film
nas odvodi u paralelne radnje koje dijele iste lokacije. Suočavanje s prošlošću
je izvedeno inteligentno pa je lik Sare iskorišten kako bi se pokazalo da u
vihoru rata ima ljudi spremnih riskirati sve kako bi se pomoglo ugroženoj
nevinosti. Sudbina dvaju obitelji, one protjerane iz pariškog stana tog
kolovoza i one koja se u njega nakon tog uselila, isprepliću se kroz film. U
tom je prepletanju najmanje važno kome stan pripada. Jer, „Židovi nisu ljudi“,
kako je rekao u nedavnom rumunjskom filmu „Bravo!“ svećenik najavivši tako izjavu koja je
predstavljala pravi festival predrasuda. Sara će pokušati spasiti brata, a
posljedice njenih postupaka proganjat će ju ostatak života. Trauma je to koja
ne zacjeljuje, uči nas film. „Sarin ključ“ u tom smislu ima više značenja.
Postoji ključ koji njenog brata oslobađa zatočeništva, kao i ključ koji će ona
nakon rata nositi u sebi. Pitanje identiteta, patnje i smisla života
proteže se filmom kao da je riječ o finom koncu ideja sve dok na kraju ne
ostanemo osupnuti raspletom koji je taman toliko patetičan da ne bude
pretjeran.
„Sarin ključ“ nastao je prema popularnom romanu Tatiane de
Rosnay koji je u Hrvatskoj izdala Mozaik
knjiga. Zloglasna racija Vel' d'Hiv
pokazala je poltronsko lice višijevske Francuske, ali i očito ukazala na to da
sve Židove u zemljama pod nacističkom okupacijom čeka ista sudbina. Važno je
primijetiti kako je odvijanje radnje u dva vremenska toka ukazalo i na pokušaj
zataškavanja tamne mrlje francuske povijesti dok je istodobno pokazivalo
kako i nove generacije nose ožiljke te stare, mučne traume.
Dvije uloge nose film. Američka novinarka Julia Jarmond (Kirsten Scott
Thomas) istražuje slučaj i unutar njega
otkriva neugodnu tajnu, a mala Mélusine Mayance izaziva empatiju sjajnom ulogom Sare, djevojčice rastrgane ratom i
osjećajem krivnje. Redatelj Gilles Paquet-Brenner (koji je režirao i „Mračna mjesta“, najnoviju ekranizaciju Gillian Flynn) sjajno je pogodio mjeru između empatije i patetike
stvorivši bez dvojbe u „Sarinom ključu“ svoj najzreliji film. Zadatak
adaptacije teške teme s potencijalno kontroverznim posljedicama odrađen je
uvjerljivo i sigurno, a knjiški je predložak iskorišten kako bi se do kraja
zaokružila ljudska i ratna drama glavnih likova.
Postoje
trenuci u kojima se dodiruju i mire prošlost i sadašnjost. Kako bi ih mogli do
kraja doživjeti obje moraju biti iskrene i priznati greške. „Sarin ključ“ film
je o tim greškama, ali i o izgubljenom identitetu u ratnim ožiljcima. Film je
to koji otključava zakopane grijehe nacije koja voli slobodu, ali i pokazuje
kako vrijeme liječi rane tek onda kad mu to dozvolimo.
Zbog
svega toga „Sarin ključ“ treba pogledati. Riječ je o dobrom filmu koji je
obradu već poznatih tema odveo u novom smjeru. Na koncu, riječ je o filmu
iz kojeg bismo i mi mogli nešto naučiti.
IMDB
Ocjena: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar