Postoje
nostalgični trenuci kad se zagledaš u prošlost i volio bi da ti pogled ostane u
trenucima uspjeha što duže. Takvi se trenuci obično jave kad sadašnjost ne
poznaje uspjeh, kad je tmurna i kad je teško naći perspektivu. Opet,
obljetnice su tu za takve trenutke. Dokumentarni film „70 godina KK Split: Odiseja u žutom“ koji je emitiran 1. prosinca
ove godine na HRT-u prigodan je projekt u kojem ovaj, iz niza razloga posrnuli,
košarkaški velikan oživljava slavnu prošlost. Splitska „Jugoplastika“ koju je
FIBA proglasila najboljim košarkaškim kolektivom u 20. stoljeću duboko je
utkana u povijest hrvatske košarke, a film „Odiseja u žutom“ u nešto više od
osamdeset minuta evocira važne trenutke povijesti splitske, hrvatske i
jugoslavenske košarke.
Nemoguće je pričati o bilo kojem sportu u Splitu, a da se ne
spomene Hajduk. „Odiseja u žutom“ spominje kako je u gradu inficiranom
nogometom košarka počela. Počeci košarke u Splitu vežu se za žensku košarku,
muška sekcija počela je nešto kasnije. Elvira Čulić Carbonini na početku filma govori o osnivanju žemske košarkaške ekipe koja je prvu utakmicu odigrala 1945. protiv zadarske ekipe. Ta
utakmica, osim poraza, uzrokovala je i percepciju kako je „košarka sport za
žene.“ Vinko Bajrović je govorio o
igralištu na Spinutu na kojem je počela tradicija muške košarke u Splitu. Ljudi
koji su prolazili pored igrališta nisu shvaćali kako muškarci mogu trenirati
košarku. Percepcija se počela mijenjati dolaskom Branka Radonića. Radonić je postavio temelje modernog rada koji su
kasnije doveli do prvih velikih uspjeha splitske košarke.
Prva faza dokumentarnog filma govori o prvoj velikoj,
legendarnoj generaciji splitskih košarkaša. Ti su košarkaši bili i ključan dio
jugoslavenske reprezentacije koja je osvojila svjetsko prvenstvo u Ljubljani
1970. o kojem govori i film „Bićemo
prvaci sveta“ o kojem sam pisao ranije. Ime pod kojim klub ostvaruje
najveće uspjehe donosi prvi potpisani sponzorski ugovor kluba i tvrtke. Klub
nakon preseljenja na Gripe, potpisa sponzorskog govora i dolaska Damira Šolmana gradi poznatu osovinu Skansi-Šolman-Rato Tvrdić koja donosi
prvo prvenstvo Jugoslavije (1970./71.). Priča o toj generaciji nastavlja se i
prvim finalom Kupa prvaka Europe koji „Jugoplastika“ nesretno gubi 70:69 od
talijanskog Ignisa '72. Ta generacija koja je uz Krešu Ćosića predstavljala okosnicu i pobjedničke jugoslavenske
reprezentacije na SP ispustila je priliku da postane prvak Europe za jednu,
zadnju loptu. Rad Petra Skansija posebno treba istaknuti u trenerskom segmetu i
u građenju nove, uspješne genracije splitskih žutih. Generacija predvođena Jerkovom i Krstulovićem, s Tvrdićem na odlasku osvojila je 2 Kupa Radivoja Koraća. U tom dijelu,
rekao bih, završava prva faza filma.
„Znate kad ćete
sigurno dat koš“, kaže Jerkov, „kad
prestanete mislit i kad radite sve instinktivno.“
Najemotivniji trenutak filma i prijelomnica između dvije
genijalne generacije oproštaj je Rate Tvrdića od aktivnog igranja. Mladen Delić
u svom prepoznatljivom stilu komentira taj oproštaj i tako stvara atmosferu od
koje se, iskreno, čovjek naježi.
Druga faza dokumentarnog filma govori o građenju
najpoznatije, trofejne genracije osamdesetih. Skansi, Slavnić, Trninić i Krešo Ćosić udarili su temelje
ubacivanju „žutih pilića“ u prvu momčad, a njihov rad nadograđen je stručnim i
studioznim radom Bože Maljkovića. Trninić o tome govori kako „svaki uspjeh ima više očeva. Morate
poštovati one koji su bili prije vas, koji su postavili određene temelje“.
Nakon Maljkovićeva dolaska splitska momčad u kojoj su igrali Kukoč, Rađa, Ivanović, Sretenović,
Perasović i drugi osamdesetih je dominirala Europom, a sprega igrača i
Maljkovića objašnjena je kroz izjave koje bi se mogle smatrati temeljem
sportske psihologije i stvaranja zdrave atmosfere i odnosa u ekipnom sportu.
Stručnost Maljkovića i genijalnost igrača dovela je do dominacije u Kupu prvaka
koja je postala legendarna. Zadnji europski naslov, već pod nazivom POP 84, pod vodstvom Željka Pavličevića bio je posebno
iznenađenje. No, isto tako, i labuđi pjev jedne velike generacije. „Odiseja u
žutom“ govori i o periodu nakon raspada Jugoslavije. Egzistiranje kluba u devedesetima,
za vrijeme Cibonine dominacije također je dotaknuto u ovom filmu. Rađin
povratak i osvajanje PH, uz Zdovca i
Sesara, donio je „KK Split“ posljednje
prvenstvo, a baš pod Zdovčevim vodstvom klub osvaja i Kup Hrvatske kao svoj
posljednji trofej.
„Danas su roditelji,
menadžeri ko vampiri...“ – Dino Rađa
„Odiseja u žutom“ film je koji je kao arhivsku kompilaciju
praćenu izjavama aktera složio scenarist Mladen
Ćapin, a redatelj Tomislav Mršić
svemu je dao notu nostalgične patine koju obično prošli uspjesi sadrže. „Odiseja
u žutom“ putovanje je u neke bolje dane kad je klub s Gripa plovio diljem
europe i izazivao respekt u europskim i svjetskim razmjerima. Danas kad je žuti
brod više podmornica nego bilo što drugo ne možemo ni zapjevati pjesmu
popularnih Beatlesa da bi se bolje
osjećali. To je šteta. Ako je istina da se razvijenost društva može mjeriti
odnosom prema legendama. „Jugoplastika“, „POP 84“ ili „KK Split“ sigurno je
jedna od tih legendi. Iako je danas daleko od slavnih dana, ne igra ni
regionalnu ligu i nalazi se pred gašenjem, nadam se da će se naći dobre volje
koja bi pomogla da vremešni sedamdesetogodišnjak izbjegne sudbinu tvornice pod
čijim je imenom postigao najveće uspjehe.
Minira li se i klub Split će izgubiti jedan od najpoznatijih simbola. Onda će i „Odiseja u žutom“
iz legende prijeći u mit. Za ljubitelje košarke to bi bila neopisiva šteta.
Između ostalog i zato što se od prošlosti – ne živi.
Ocjena: Teško je ocijeniti emocije.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar