„Dolazak“ je
jedan od najboljih SF filmova zadnjih godina. Film je to koji je izazvao
podijeljene kritike i koji treba pogledati nekoliko puta. No, „Dolazak“ kreće
od nekoliko zanimljivih pretpostavki na koje treba skrenuti pozornost. Prva od
njih je svakako determinizam, a druga – važnija – je potreba ljudske vrste za
komunikacijom. „Dolazak“ postavlja pitanje što je za nas komunikacija i, još
eksplicitnije: što podrazumijevamo kad koristimo društvene mreže i internet
portale?
Takva interpretacija postaje logična kad pogledamo scenu u
kojoj Louise Banks saznaje da su
vanzemaljci došli na Zemlju. Scena je to koja daleko više otkriva o samoj
namjeri filma nego što se može učiniti na prvi pogled. Banks se nalazi u
predavaonici, nastojeći studentima približiti naprednu lingvistiku i važnost
jezika u komunikaciji, kad joj studenti skrenu pozornost da se vani događa
nešto neobično i da upali TV. Na ekranu zatim vidimo dolazak vanzemaljaca na nekoliko
lokacija diljem planeta. Ta scena je važna iz nekoliko razloga. Prvi, jer
pokazuje otuđenost profesorice Banks od društvenih mreža i modernih tehnologija
(što je posebno zanimljivo s obzirom da je specijalizirala jezik i
komunikaciju) i drugi, jer su njeni studenti postali svjesni trenutka kroz
korištenje Facebooka, Twittera i sličnih alata. Zaokret je ostvaren.
Komunikaciju s vanzemaljcima ne možemo ostvariti putem društvenih mreža i zato
moramo redefinirati njeno značenje.
Naravno, to je samo jedan aspekt ovog odličnog filma. Radnja
zasnovana na kratkoj priči Teda Chianga
postaje oruđe u rukama Denisa Villeneuvea,
redatelja kojeg su genijalni naslovi kao „Naša
majka“ i „Zatočene“ postavile u
red najznačajnijih u 21. stoljeću. Ako dosad niste čuli za ovog
francusko-kanadskog genijalca vjerojatno ga nećete izbjeći u budućnosti s
obzirom da bi trebao režirati nastavak „Blade
Runnera“. Nakon „Dolaska“ na internetskim se forumima ponavlja pitanje
pretendira li Villeneuve na ulogu „novog
Ridleyja Scotta“, no to mi se čini nepošteno i pretjerano jer on ipak ima
specifičan i unikatan filmski izričaj koji se baš i ne da usporediti s bilo
kim.
To, naravno, ne znači da Villeneuve skriva svoje uzore.
Naprotiv, u „Dolasku“ ih se da iščitati nekoliko, a među njima je svakako i
spomenuti Ridley Scott. „Dolazak“
možemo gledati kao svojevrsnu predigru nastavku kultnog „Blade Runnera“, a Villeneuve
je ovdje uspio u središte postaviti premisu koja je osnova dobre znanstvene
fanstastike: što nas čini ljudima? Perspektive odgovora na to pitanje
se, naravno, mijenjaju no ovdje je dolazak vanzemaljaca iskorišten tako da
odgovara na pitanja o nama, a ne o prirodi njihova boravka na Zemlji. Ovo nije
ni prvi ni jedini takav pokušaj u filmskom/televizijskom svijetu (pada mi na
pamet druga epizoda serije „Gospodari
SF-a“), no svakako je jedan od ambicioznijih. Nećete pogriješiti ni ako
kažete da Vas postavka priče podsjeća na Spielberga,
no „Dolazak“ se u dva važna detalja značajno razlikuje od Spielbergovih
filmova. Jedan od tih detalja je svakako
fotografija Bradforda Younga koja
nam cijeli film donosi u mješavini plavog i sivog zbog čega se tijekom filma
sve više pojačava tjeskoban osjećaj pritiska koji kulminira kako se radnja
bliži kraju. Zamijetit ćete da se paleta boja mijenja u scenama koje prikazuju
radnju u vremenu u kojem su s nama vanzemaljci i u scenama u kojima se radnja
odvija drugdje.
Tu moram biti oprezan kako ne bih pokvario užitak gledanja
onima koji film nisu vidjeli, no moram napomenuti kako je „Dolazak“ film u
kojem je vrijeme isprekidano i radnju možemo promatrati u „realnom“ i u „nadrealnom“
vremenu. Radnja u „realnom“ vremenu je svakako ona koja prati dolazak
vanzemaljaca i način ophođenja s njima, a radnja u „nadrealnom“ vremenu je ona u
kojoj vanzemaljci nisu među nama. Te se dvije osi kroz film međusobno podupiru
da bi u izvanrednom raspletu shvatili njihovu međusobnu povezanost kroz
misteriju koja se provlači kroz cijeli film.
Metodičnost kojom je Amy
Adams prikazala Louise Banks samo još jednom potvrđuje da je ona stvarno
evoluirala od nekih svojih ranijih uloga, te da je ove godine (ako dodamo „Dolasku“
i „Noćne životinje“) ostvarila neke
od svojih najboljih uloga u karijeri. Problem koji imam s određenim aspektima
filma da se primijetiti u još nekim recentnim SF ostvarenjima (čitaj „Gravitacija“) pa je tako i „Dolazak“
upao u zamku amerocentričnosti prema
kojoj su Amerikanci od svih dijelova planeta na koji su vanzemaljci sletjeli
jedini sposobni ostvariti adekvatnu komunikaciju (što je objašnjivo ekspertizom
glavnih likova), dok su Kinezi i Rusi ti koji suradnju i komunikaciju
opstruiraju i dovode svijet na rub uništenja i/ili svjetskog rata. Od Villeneuvea,
s obzirom na njegovo porijeklo, to ipak nije bilo za očekivati, te se taj
zaokret prema „posebnosti SAD-a na uštrb ostatka svijeta“ može svrstati kao
jedina zbilja važna mana filma.
Ono što izdiže „Dolazak“ iznad „Gravitacije“ i sličnih
ostvarenja kod kojih je to daleko ozbiljniji problem, manjak je patetike u
drugim područjima. Scene koje su mogle ispasti patetično i nedovoljno jasno su sa
svrhom uklopljene u priču, a pogotovo je bilo sjajno vidjeti odglumljene scene
u kojima dr. Banks nastoji shvatiti princip funkcioniranja zaštitnog odijela i
u kojima je bilo jasno da pred sobom vidimo lik koji je bačen toliko izvan svog
uobičajenog područja djelovanja da se zbilja ne osjeća ugodno. U tom smislu
možemo reći kako ja Amy Adams izdigla lik profesorice lingvistike do razine
punokrvne SF heroine što je, zauzvrat, izdiglo i cijeli film. Naime, gledajući
film shvatio sam da mi je izuzetno drago što napetost i uzbuđenje koje film
stvara nije fizičke, nego intelektualne prirode. Osjećao sam se poput malog
djeteta dok je Banks nastojala dešifrirati jezik vanzemaljaca i u toj jezičnoj
kriptografiji skrila se sva uzbuđenost koju mi razna SF ostvarenja nisu priuštila
godinama.
To je kao rukom prebrisalo to što je pukovnik Weber kojeg glumi Forest Whitaker izrazito klišejiziran lik, što je Jeremy Renner kao matematičar Ian Donnelly u biti nezanimljiv i čak
glumački ispodprosječan i što je amerocentričnost ipak donekle umanjila
naglasak s glavne poante filma. Ona je, koliko je to moguće reći bez kvarenja
radnje – komunikacija. Uz sva sredstva za komunikaciju koja su nam danas na
raspolaganju mi smo još uvijek donekle razmažena derišta i komunicirati nismo
naučili. Tu je i aktualnost „Dolaska“. Vanzemaljci kakve nam prikazuje Villeneuve
nisu vizualno simpatični i više izgledaju kao da su izašli iz nekog filma strave,
no to se može očekivati od filma kojem kao zajednički nazivnik svih motiva kao
prva asocijacija iskače tolerancija.
„Dolazak“ je film koji postavlja opće dobro ispred
pojedinačnog i ljudsko ispred korporativnog (pa makar korporacija bila i
država). „Dolazak“ postavlja pitanje što bismo odabrali kad bismo znali da
ishodi ispred nas možda neće biti najsretniji ili oni koje očekujemo. Bismo li
ipak, s obzirom da je sve poznato, odlučili podnijeti žrtvu za neko imaginarno „bolje
sutra“? Bismo li okrenuli leđa? Film ta pitanja postavlja na razini
čovječanstva kao i na razini pojedinca i bez obzira koju od te dvije razine
promatrali, odgovor nije lagan. Krije se u perspektivi, krije se u nijansama.
Kako je na jednom predavanju rekao stari profesor
pedagogije, „krije se u umijeću da obučemo tuđe cipele“ i sagledamo stvari kroz
oči onog drugog i različitog. Krajnje pojednostavljeno, da gradimo mostove, a
ne zidove čak i kad se čini lakše gurnuti glavu u pijesak i pustiti da netko iz
straha, ogorčenosti ili nesposobnosti započne svjetski rat. Jedino komunikacija
može to spriječiti.
Pitanje je, uz sve komunikacijske alate koji su nam na
raspolaganju, znamo li komunicirati?
OCJENA: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar