“Preostaje tišina”,
rumunjski film redatelja Nae Caranfila,
zanimljiv je kinematografski pothvat koji na šekspirijanski način priča priču o
nastanku filma “Rumunjska nezavisnost”,
jednom od prvih dugometražnih filmova filmske umjetnosti. Film o filmu, motiv
koji je teško uvjerljivo snimiti, uspijeva zadržati pažnju, a Caranfilova
režija sjajno pogađa ravnotežu između drame i komedije. „Preostaje tišina“ (The
rest is silence) je i posljednja Hamletova
rečenica prije smrti. Caranfil ne skriva namjeru da njegov film funkcionira kao
šekspirijanska posveta filmskoj umjetnosti. Upravo zato, zanimljivo je promatrati kako je uklopio
sjajan prikaz Rumunjske početkom 20. stoljeća, očekivanja ljudi od stoljeća
koje dolazi i likove koji nastoje promijeniti percepciju „pokretnih slika“ od
zabave za neuke, niže klase u etabiliranu umjetnost. Pokretne sjene, kako ih se
u filmu povremeno naziva, svjedočanstvo su za buduće generacije, a „Preostaje
tišina“ odlično pokazuje sudar dva svijeta kroz svevremenske prepreke koje
stoje na putu napretka i entuzijazma.
U Rumunjskoj 1911. godine u tijeku su pripreme za obljetnicu
oslobođenja od Turaka. Rumunjska je vojska 1877. nadvladala Osmanlije, a
filmska priča počiva na ideji o snimanju spektakla o tome koji bi bio i najduži
u povijesti. Nitko film, „pokretne slike“, ne shvaća ozbiljno. Kazalište se
smatra jedinom pravom umjetnosti. Film je, za ljude koji drže do kulture,
razbibriga za neuke. Nakon što jedan od najpoznatijih glumaca rumunjskog teatra
dio svog novca ostavi filmskim entuzijastima, glavni lik Grigore Ursache (Marius Florea Vizante) krenuti će u realizaciju
sna. Kao i svi takvi snovi i ovaj se isprva čini trivijalan, a nitko pa ni
njegov otac (poznati komičar rumunjskog kazališta) ne shvaća u čemu je štos s
tim „slikama na zidu.“ Da stvar bude gora, Grigore je odbijen na Dramskoj
akademiji i kako se čini njegovom ocu njegovo jedino izvjesno zanimanje je –
garderobijer.
Sudar modernog i tradicijskog tematiziran je na početku
filma. Teatar i film se doživljavaju kao konkurencija, a nitko ne vidi u čemu
je dugoročna privlačnost tog pomodarstva. Glavni lik zasnovan je na stvarnom
režiseru Grigoreu Brezianuu koji je
1911. snimio film „Rumunjska nezavisnost“. „Preostaje tišina“ priča donekle
fikcionaliziranu verziju stvarne priče, ali u isto vrijeme postavlja pitanje
iskrenosti i autonomije umjetnika u odnosu na producente i profit koje se, na
ovaj ili onaj način, zadržalo u filmskoj industriji do današnjih dana.
Ako je Ursache umjetničko-redateljski kraj tog pola, onaj
producentski dio sjajno utjelovljuje Leon
Negrescu (Ovidiu Niculescu). Negrescu je neronovski lik, čovjek koji sam
sebe smatra umjetnikom, ali i kako mu je životna misija potpomagati umjetnost.
Barem se tako čini na početku. Negrescu svoju tragikomičnost pravda vjerom u
umjetnost, no kako se film raspliće sve je očitije da ga pogoni isključivo
profit. Negrescu je tajkun početka stoljeća, ali sliči svim tajkunima koji su
na balkanskom prostoru uslijedili nakon njega. Sam lik baziran je na Leonu Popescuu, stvarnom producentu već
spomenutog filma.
Svi filmovi nabijeni nacionalnim nabojem prijete da odlutaju
u karikaturu. Caranfilov film to sjajno pokazuje, a baš su karikature
nacionalizma i institucija među komičnijim trenucima filma. Također, kritika
visoke umjetnosti kojoj ova „niska“ nije dovoljno dobra nekoliko puta u toku
filma pokazuje svo licemjerje koje takvo razmišljanje sadrži.
Caranfil se igra formatima, bojama i metodama. Naime, dok je
većina filma snimljena na „epski“ način, u širokom formatu u jednom dijelu
filma format se slike mijenja u 1 : 33, a vjerojatno nije slučajno da je to baš
dio u kojem se glavni lik uči redateljskom poslu. Također, te su scene važne,
zato što čine objekt u fokusu udaljenijim od kamere, pa je važno primijetiti
kako u tom trenutku slika dobiva sloj patine koji je valjda potreban kad se
govori o snimanju prvog pravog dugometražnog filma.
Promjena formata slike nije jedina igrarija koju primjenjuje
Caranfil. Boje u filmu su naglašene, posebno sepija i žuta, a pošto je većina
filma u širokom formatu takva naglašenost boja u prvi plan izbacuje odličnu
kostimografiju i scenografiju. Na koncu, tu je i po meni nepotreban animirani
interludij koji film odvodi korak dalje prema karikaturi i pritom neodoljivo podsjeća
na Manarin crtež. Također, mislim da
nije slučajno što se taj interludij događa u Parizu koji je prijestolnica rane
filmske industrije.
U cijelu epiku snimanja ubačena je i ljubavna priča. Doduše,
ona se odvija samo u naznakama. Za priču je iznimno bitan odnos glavnog lika i
tajnovite ljepotice Emile (Mirela Zeta)
jer, tako se barem čini, njihove scene služe kao most između izražene komedije
na početku do pravog zapleta i drame na kraju. Caranfil sjajno pogađa mjeru, pa
komični i karikaturalni elementi ipak ne razvodnjavaju konačni završetak. Čak
štoviše, pojačavaju glavnu poantu filma. Vrijedi istaknuti kako je fotografija
filma fantastična, a kostimi Doine
Levintzae odlično pogađaju vrijeme prijelaza stoljeća.
Film možemo promatrati kao sukob umjetnosti i kiča.
Talentirani mladi redatelj Ursache u sukobu je s producentskim i
nacionalističkim kičem (rumunjski generali, kralj i na kraju producent
Negrescu) i čini se da u tom sukobu ne može pobijediti. Kronično
nerazumijevanje pojma film i toga što je film ustvari oslikano je kroz
objašnjavanje pojma redatelj rumunjskom kralju. On se zgraža nad njegovom
ulogom, no baš takve prostore Caranfil koristi da nam da do znanja o kakvom
vremenu govorimo. Nije, naime, čudno da kralj za pojam redatelj ne zna. Film je
kao medij toliko mlad da pojam redatelj još ne postoji. Upotreba isječaka
originalnog filma doprinosi vezivanju za likove i projekt. Nasmijao sam se uz
film koji podiže raspoloženje jer sam ga doživljavao kao izvrsnu posvetu ranoj
kinematografiji, a kad se dogodio zaokret ka drami i odveo me u drugu krajnost;
ostao sam zatečen šekspirijanskom kvalitetom obrata.
„Preostaje tišina“ je tragikomedija, film koji se svakako
isplati gledati. Svi su filmski elementi ovdje na visokoj razini, a moram
priznati da me i 24 sata nakon što sam ga pogledao navodi na razmišljanje. „Preostaje
tišina“ upozorava nas kako je film ustvari delikatna biljka, ali podsjeća nas
da u rukama entuzijasta može biti i čarolija. Borba između čarolije i
industrije je neizvjesna, ali dok je ovakvih naslova i smiješka nakon odjavne
špice čini mi se da se ne moramo bojati.
„Film je izum bez budućnosti“, rečenica je koju je navodno
izgovorio Louis Lumiere oko 1895.
godine. Lumiere, kao filmski pionir, nije vjerovao da će filmska umjetnost
zaživjeti. „Preostaje tišina“ film je o rumunjskim pandanima Lumiereu. Za razliku
od njega oni su vjerovali kako jednom kad svjetla utihnu u kino dvorani i kad kinematograf
zavrti projektor ludilo zašuti. Caranfil poručuje kako će, kad ih više ne bude,
ostati pokretne slike. Umjetnost preživljava usprkos interesima, kiču i ludilu.
Jer, kao i u Hamletu, ako nema emocija i umjetnosti „Preostaje tišina“.
Na sreću, uvijek se nađe neki Horacije.
Ocjena: 9/10
IMDBOcjena čitatelja:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Moj se život okrenuo nabolje otkako sam počela raditi s dr. Ilekhojie. Otkad sam rodila sina 2015., uvijek sam privlačila muškarce koji su gubitnici i muškarce koji nemaju što ponuditi u vezi ili braku. To je trajalo godinama sve dok me kolega s posla nije upoznao s dr. Ilekhojiejem. Objasnio mi je da će izvesti bezopasni ritual za mene koji će osigurati da mi ljudi visoke vrijednosti uvijek prilaze. Suprotno onome što su svi govorili, dijete nije razlog zašto mi je teško pronaći dobrog muškarca. Rekao mi je sve što trebam učiniti i osigurati i u roku od tjedan dana upoznala sam svog sadašnjeg supruga koji je uspješan kirurg i prošla su 3 mjeseca i promijenio nam je živote. Imao sam mnogo toga za izabrati nakon što je dr. Ilekhojie završio svoj rad, što mi je bilo poput sna. Sada sam ispunjena jer ne moram brinuti ni o čemu drugom jer imam svog muškarca iz snova. također možete ostvariti svoje želje kontaktirajući ga izravno za pomoć. Whatsapp +2348147400259 ili putem njegove e-pošte: gethelp05@gmail.com
OdgovoriIzbriši