Danas sam na jednom portalu pročitao vijest kako je ugledni
britanski filmski časopis „Sight &
Sound” u glasovanju 168 kritičara iz cijeloga svijeta za najbolji film
godine izabrao „Ubojicu” tajvanskog
režisera Hou Hsiao-hsiena. U tom je
glasovanju „Ubojica” osvojio 38 glasova kojima je, usudio bih se reći
iznenađujuće, izabran za najbolji film godine. Nakon pogledanog filma, po mom
sudu, „Ubojica“ nije najbolji film godine, ali kritičari britanskog časopisa
već poslovično na svojim listama imaju niz naslova koji doprinose širenju
vidika potencijalno zahtjevnijoj filmskoj publici.
O „Ubojici“ se pričalo još od premijere filma na filmskom
festivalu u Cannesu. Film je to koji je budio zanimanje, najviše zato što
režiser Hou Hsiao-hsien iza sebe ima bogatu filmsku prtljagu. Tu prije svega
mislim na „Grad tuge“, ali i na
odlično „Šangajsko cvijeće“. Ako
mene pitate „Ubojica“ je slabiji od oba ta naslova, no savršeno mi je jasno
čime je osvojio kritičare. Riječ je, naime, o art-filmu koji sjajno spaja
klasičnu naraciju wuxia (u doslovnom
prijevodu spoj borilačkih vještina i časti) žanra i vizualnost art-filma. „Ubojica“
je spor film, s izrazito vizualno dorađenim kadrovima. Film je to s vrlo malo
dijaloga koji kad se pojavi ipak ima funkciju povezivanja radnje. „Ubojica“ je
u Cannesu osvojio nagradu za režiju koja je, tu ću se složiti s kritičarima,
zbilja posebna kvaliteta ovog filma.
Prije gledanja ovog filma treba prilagoditi očekivanja.
Hsiao-hsien nije, primjerice, Ceylan
i njegova vizualna naracija u ovom filmu nije toliko koherentna da može u
potpunosti zamijeniti dijalog. Ceylan je sjajno to izveo u „Bilo jednom u Anatoliji“, ali u „Ubojicama“ redatelj ni ne
pokušava objasniti što se tu zapravo zbiva. Ostavlja se prostor gledatelju da
sam zaključi što je to ispred njega servirano i da popuni rupe u priči koje,
čini se, ni scenaristu ni redatelju nisu previše važne. U tom me smislu „Ubojica“
jako podsjeća na još jedan od kritičara hvaljen film. „Jauja“ Lisandra Alonsa
gotovo na isti način, s puno eksterijera i malo dijaloga, priča priču koja je u
svojoj biti vestern smješten u Patagoniju. Osim toga, „Jauju“ i „Ubojice“ veže
još jedan važan detalj. Alonso i Hsiao-hsien se igraju formatima filma. Na
početku filma imamo crno-bijelu fotografiju, kasnije tijekom filma imamo boju;
većina filma je snimljena u 1:33:1 formatu koji se samo u jednoj kratkoj sceni
mijenja u 1:85:1 format. To je zanimljiva odluka, zato što u užem formatu koji
koristi likovi često izgledaju udaljenijima od fokusa kamere, a igranje bojama
(od crvene do sepije) još više dolazi do izražaja.
Što se uspije iščitati iz fragmenata radnje koje nam servira
„Ubojica“? Originalni naslov filma na mandarinskom, pod kojim je objavljen u
Cannesu, je „Ubojica Nie Yinniang“.
Zanimljiva je to promjena u odnosu na internacionalni naslov. Radnja filma se
naime odvija u Kini u 9. stoljeću za vrijeme opadanja moći dinastije Tang. Kako
to obično biva u srednjovjekovnim društvima, opadanje moći carske središnjice
dovodi do osamostaljivanja manjih pokrajina koje onda imaju svoje
guvernere/vladare. Opozicija kraljevske moći i feudalnih moćnika jedna je od
konstanti srednjovjekovnih društava. Nie
Yinniang (Shu Qi) je odvela od obitelji nama nepoznata redovnica uz čije
mentorstvo ona postaje fantastičan mačevalac i gotovo nesavladiv ubojica.
Međutim, istočnjaci ne bi bili istočnjaci da nisu u sve to skupa ubacili i
moralnu dilemu. Yinniang, naime, ima sve vrline potrebne da postane savršen
stroj za ubijanje – osim jedne. Mora izaći na kraj s emocijama.
„Ubojica“ je u svojoj srži priča o spletkama i politici.
Iako se to možda, zbog količine vizualnog i manjka dijaloga, ne bi reklo. Za
publiku koja će prema gornjem opisu i naslovu očekivati film u kojem će sve
frcati od koreografije, sukoba i krvi bilo bi bolje da ni ne gleda ovaj film.
Pretpostavljam da je dosta kritika prema ovom filmu došlo baš zbog tog praga
očekivanja. Od filma koji se zove „Ubojica“, a glavni lik mu je žena mačevalac prosječan
gledatelj bi očekivao da će dobiti prosječnu porciju ženskog Miyamota
Musashija. Kad nakon toga dobije art-film s vrlo malo dijaloga, sporog tempa, u
kojem caruju dugi kadrovi i kontrasti boja, a usto je još i radnja nepovezana
pa dosta toga mora i sam zaključiti, normalno je da će iz kina izaći razočaran.
Međutim, dojma sam da se s korigiranim očekivanjima i ocjena filmu drastično
diže. Na isti način na koji film priča o spletkama između ljudi koji nastoje
izazvati rat i onih koji ga nastoje spriječiti, prodana je gledateljstvu eto
još i veća spletka: filmska avangarda i egzotika.
Zadatak na koji se Yinniang uputi nije lagan. Oko njega
redatelj gradi čitav dramski zaplet. Kako bi dokazala da može postati savršeni
ubojica od nje će redovnica zatražiti da ubije svog rođaka. U tom zahtjevu koji
izgleda kao da je izašao iz bajke krije se izazov. Rođak je Tian Ji'an (Chen
Chang), ambivalentan lik iz njene prošlosti, prema kojemu ima snažne (ali i
suprotne) osjećaje. Bez namjere da kvarim užitak gledanja i otkrivanja tragova
radnje koje redatelj servira mogu reći kako, jednom kad se shvati što je
namjera, film zbilja impresionira. Izrazito zanimljivi kadrovi, sjajna fotografija
i režija, odlično se nadopunjuju s koreografijama borbi koje su kratke i nisu
kičaste kakve znaju biti u ovom, posttigrovsko-zmajskom,
periodu.
Gotovo svi likovi glume bez ekspresije. Njihova su lica
skoro pa nepomična, njihovi pokreti gotovo mehanički. Instruktori borilačkih
vještina vjerojatno bi rekli – automatizirani. Kad su redatelja upitali zašto
je tome tako on odgovorio: „U
žaru borbe, koncentracija je na vrhuncu i tu nema mjesta emocijama.“ Dodao je kako se borba za
preživljavanje vodi instinktom. Emocija, poručuje, dolazi kasnije. Nisam baš
siguran da se slažem s tom vizijom, pogotovo u kontekstu toga da mi je za
vrijeme gledanja filma jedna od glavnih misli bila kako glumcima fali
ekspresije, kako fali da dodaju napetosti. Borilačke vještine su samo
dodatak filmu. Izgubljene u prekrasnim kadrovima interijera, eksterijera,
kontrasta i ekstravagancije vladajućih. Opet, kad se pojave služe razrješavanju
radnje.
„Ubojica“ je zanimljiv film, prepun fantastičnih kadrova,
glazbe i vizualnih opozicija. No, isto tako film je u kojem radnju treba „nadopisivati“,
a za to je potrebno čitavo vrijeme držati koncentraciju kroz dosta spor tempo.
Iako traje samo sat i četrdeset minuta, zbog te sporosti ostavlja se dojam da
traje znatno duže. Nije da je to neki problem jer film nudi taman toliko koliko
je potrebno da zadrži interes. U tom nizu slika koje su usput i posveta kratkoj
epizodi kineske povijesti, tajvanski redatelj Hou Hsiao-hsien nastojao je wuxia
žanru dati emotivnu dilemu, okvir u kojem će se odgovoriti na pitanje može li
se istodobno biti ubojica i emotivac. Na toj originalnosti za ovaj žanr svaka
čast. Ma, svaka čast i na hrabrosti da se publici koja voli takve filmove
progura art-film. No, je li to dovoljno da bude i najbolji film u 2015. ?
Kritičarima „Sight & Sounda“ usprkos: ne bih rekao.
IMDB
Ocjena: 7/10
Ocjena čitatelja:
Ocjena čitatelja:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar