„Evo šta: jednom sam
sâm sebi zadao ovakvo pitanje: što bi bilo da se, recimo, na mom mjestu našao
Napoleon, ... nego da se umjesto svih tih lijepih i velebnih zapreka
ispriječila pred njim prosto-naprosto samo nekakva smiješna babetina,
činovnička udovica, koju još uz to treba ubiti da bi se domogao novaca iz njene
škrinje (radi karijere, razumiješ?). E pa, bi li se on odlučio na to da nije
imao drugog izlaza? Ne bi li se libio toga zato što to nije nimalo velebno i...
i zato što je grijeh?“
(F. M. Dostojevski – „Zločin
i kazna“)
Raskoljnikov i njegova
teza o Napoleonu jedna je od onih o kojima smo na satu hrvatskog jezika u
srednjoj školi glasno polemizirali. Pitanje ima li se pravo počiniti zločin za „opće
dobro“ nije bilo lako za odgovoriti srednjoškolcima pa se za tu knjigu često
kaže da je za uzrast „prenapredna“ ili da smo mi u toj dobi za nju „premladi“.
Ne bih znao odgovor, „Zločin i kazna“
od srednje škole do danas ostala mi je jedna od najdražih knjiga. No, pitam se
što bi ljudi koji tvrde kako je dilema „prenapredna“ za srednjoškolce rekli kad
na nju pokuša odgovoriti Woody Allen,
čovjek koji je upravo proslavio osamdeseti rođendan? Njegov je odgovor jednako
nedorečen, jednako raznolik. Znači li to da je Dostojevski i za njega „prenapredan“
ili se ovdje, možda, radi o jednoj od onih svevremenskih dilema na koje je
nemoguće dati jednoznačan odgovor?
Novi film Woodyja Allena, popularnog „čika drvenog“ kako je
od milja okršten i filmskim grupama, zove se „Nerazuman čovjek“. Nerazumnost glavnog lika izlazi iz istog vrela
kao i Raskoljnikovljevo ludilo. Intelektualnost protagonista u oba slučaja
dovela je do izvitoperene definicije morala. Definicije koja je nužno za
posljedicu imala zločin. Polimac,
jedan od najeksponiranijih hrvatskih kritičara, ima tezu kako je Allen u ovom
filmu inspiriran romanom Patricije
Highsmith „Stranci u vlaku“ po kojem je snimljen i Hitchcockov film „Nepoznati
u Nord-Expressu“. Kod Hitchcocka dolazi do zamjene uloga, dva protagonista
promijene žrtve kako bi, po njihovom, počinili savršen zločin. Woody ovdje
iskorištava tropu „savršenog zločina“, ali ga stavlja u kontekst gore citirane moralne
dileme. Pritom ne skriva nadahnuće. Glavni likovi priznaju kako su pročitali
kompletan opus Dostojevskog, a roman „Zločin i kazna“ predstavlja i glavni
katalizator raspleta radnje. U svojim adaptacijama Woody Allen poznate teme
okreće naglavačke. Dosljedan je tome i u ovom filmu. „Nerazuman čovjek“ je naime
spoj noira i Dostojevskog. Razlika je
u tome što ovdje nemamo „fatalnu ženu“ već „fatalnog muškarca“ i u tome što kao
opravdanje za svoje postupke taj muškarac koristi Dostojevskog. Stari i novi Raskoljnikov koriste iste izgovore. Obojica nerazumni, obojica
uvjereni da svijet pretvaraju, u koliko god to malom postotku bilo, u bolje mjesto.
Allenov Raskoljnikov zove se Abe Lucas (Joaquin Phoenix), profesor filozofije koji dolazi u
provincijski gradić depresivan i već potrošen od života. Njegovi se interesi
uglavnom svode na single-malt viski i
filozofske uzore kao što su Kierkegaard
i Nietzsche. Uvjeren u besmisao
vlastita života, Lucas će se zadovoljavati citiranjem filozofa istodobno se
poigravajući s idejom da ga završi. Njegov depresivni krug, čini se, počiva na
njegovim retoričkim sposobnostima zahvaljujući kojima preživljava i ostatku
zdravog razuma zbog kojeg zna da su sve te riječi i citati zapravo isprazne
frazetine koje o pravom životu ne znaju i ne govore – ništa. Allen se ovdje naslanja
na svoj prijašnji rad, ponajviše „Završni
udarac“. Njegovo gledanje na svijet promovira egzistencijalizam, osobnu
misao, a kulminira parafrazom već izlizane, popularne Sartreove rečenice: „Pakao
su drugi ljudi.“
Morbidnost ovog Allenovog filma, za razliku od zadnja dva,
sastoji se u kontemplaciji savršenog zločina. To je ono što ga približava
Hitchcocku. Je li moguć savršen zločin? Možda, ali žrtva tog zločina nije netko
odabran nasumce. To, prema Abeu, mora biti netko bez koga će svijet biti bolji.
Ono što je kod Dostojevskog baba lihvarka, ovdje postaje korumpirani sudac.
Adaptacija za 21. stoljeće. Kritika društva u kojem je dovoljno držati čekić u
ruci i poznavati prave ljude kako bi se uništile sudbine onih malih, običnih
ljudi. Govori ovdje naš profesor filozofije i o Kantovom „savršenom svijetu u kojem laž nije dozvoljena“ da bi ga
odmah zatim dematirao pričom o Ani Frank i pitanjem: „što biste učinili da vam
u tom svijetu nacisti pokucaju na vrata i pitaju skriva li se obitelj Židova
kod vas na tavanu?“ Za glavnog lika to je dovoljno opravdanje. Savršen svijet
je nemoguć. Ako je tako, ako se stvarno ništa ne da promijeniti ima li uopće
smisla živjeti?
Sva ta retorika je potrebna kako bi se shvatilo što dovodi
glavnog lika do dileme u kojoj ubojstvo postaje moralno opravdan čin. Phoenix
ovdje briljira, jer kao i u prethodna dva filma („Master“, „Inherent Vice“) sjajno utjelovljuje „nerazumnog čovjeka“
kojem postojeće društvene norme nisu nešto što ga zadovoljava. Nakon što
pronađe uporište u odluci da počini zločin (slično kao i Raskoljnikovljeva
usporedba s tigrom) njegov život odjednom poprima smisao. Oba njegova periferna
odnosa, kako onaj s kolegicom profesoricom (Parker Posey), tako i sa studenticom Jill (Emma Stone) počinju davati ploda. Važna je to stvar, najviše
za to jer o tome hoće li ti odnosi uspjeti ili ne žene nikad nisu odlučivale.
Sve je bilo na glavnom liku. Dok je živio u beznađu, ljudske relacije su bile
nevažne. Kad je pronašao fokus, kakav god on bio, i međuljudski odnosi postali
su važni. Pojednostavljeno, na tipičan Wooody Allen način, ako nisi sam sebi
bitan – neće ti biti važan ni bilo tko drugi.
Jill, mlada studentica s kojom Abe gradi odnos, zanimljiva
je suprotnost liku usamljene i brakom nezadovoljne kolegice. Dok je odnos s
kolegicom izgrađen gotovo isključivo na fizičkim temeljima pa tek onda neznatno
nadograđen intelektualnošću, odnos s Jill izgrađen je prvo na intelektualnom
zajedništvu nakon kojeg je ono fizičko došlo samo po sebi. Ako ste ikad
pogledali bilo koji Allenov film ne moram reći koji je od ta dva odnosa važniji
za film. Emma Stone nastavlja suradnju s Allenom, nakon neuvjerljive „Čarolije na mjesečini“, i pokazuje
kako iz godine u godinu raste kao glumica. Nakon „Birdmana“, „Tajnog života kućnih pomoćnica“ i ovog filma možemo
reći kako su trivijalne uloge zbilja iza nje. Svejedno, čini mi se kako bi za
uspjeh filma bilo bolje da je njenom liku dano više dubine, a manje klišeja. Jill
je djevojka iz provincije koja se zaljubi u tajanstvenog profesora. Palo mi je
na pamet da ga tretira kao ranjenu životinju, nekoga koga će izliječiti ili
promijeniti. Njena definicija moralnog je ambivalentna. U osnovnim terminima
dobra i zla njeno je stajalište jasno. U terminima varanja momka i započinja
veze s profesorom koji ju fascinira granice su nejasnije. Jill je trivijalan i
ograničen lik, napisan kao protuteža „Nerazumnom čovjeku“. Allen nam kroz nju
poručuje po stoti put kako je ljubav/zaljubljenost po prirodi nerazumna, ali ta
nerazumnost je za razliku od one Abeove posve opravdana.
Allen i u ovom filmu sjajno koristi glazbu, interijere i
eksterijere da opiše psihička stanja likova. Svjestan da u principu adaptira i
literarni i filmski klasik odvodi nam i Jill i Abea i u poziciju naratora. Njihove
su introspekcije prikazane kroz naraciju. Nisam se mogao oteti dojmu, konkretno
u slučaju Emme Stone, da bi bilo bolje da su odglumljene umjesto ispričane. „Nerazuman
čovjek“ nije ni blizu Allenovim najboljim filmovima. Ako uzmemo samo nedavnije,
bolji je od „Čarolije na mjesečini“, lošiji od „Ponoći u Parizu“. Danas nije lako, pogotovo u Allenovoj dobi,
snimati jedan film godišnje. „Čika drveni“ još uvijek ima snage i još uvijek
zna zanat. Fasciniranost klasicima i sklonost njihovom osuvremenjivanju
imponira iako nije svaki put jednako uspješan.
U zaključku, da odgovorim na jedan izlizani citat drugim.
Ako je ona Sartreova o paklu već izlizana i ako kao polazište radnje uzmemo tu
njegovu „Pakao – to su drugi“, onda mi se čini da Woody Allen „Nerazumnim
čovjekom“ želi reći da je...
„ ...put do pakla popločen dobrim namjerama“
IMDB
Ocjena: 7/10Ocjena čitatelja:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar