RECENZIJA - "EVEREST" (2015) je avantura na vrhu svijeta koja oduzima dah!

REDATELJ: Baltasar Kormákur
SCENARIJ: William Nicholson, Simon Beaufoy
ŽANR: Avantura, Drama
GLAVNE ULOGE: Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin
GODINA: 2015.
TRAJANJE: 121 minuta

Većina nas može samo zamišljati kakav je osjećaj stajati na vrhu svijeta. Ljudi skloni izazovima od kojih se ledi krv u žilama vrlo često se upućuju na raznorazne avanture koje izazivaju ogroman adrenalin, a sigurno jedna od najopasnijih avantura je uspon na Mt. Everest koji je sa svojih 8848m nadmorske visine najviša točka na svijetu.

Film "Everest" inspiriran je istinitom pričom iz 1996. godine kada je u jednom danu smrtno stradalo osam ljudi u nastojanju da se popnu na sami vrh Himalaje. U proljeće te godine brojne ekspedicije i timovi spremali su se za uspon koji neće nikad zaboraviti. Nekoliko zasebnih grupa ljudi, vođene svojim vodičima, krenule su na iznimno opasan put koji je za neke bio tragičan. Priroda uvijek ima završnu riječ, a puno puta dosad pokazalo se koliko je čovjek nemoćan kada priroda uzme stvari u svoje ruke. Uspon na Mt. Everest je poput borbe Davida i Golijata gdje se nerijetko riskiraju životi s ciljem ispunjenja vlastitih ambicija, prestiža i osobnog zadovoljstva.

Redatelj Kormákur okupio je fantastičnu glumačku ekipu za svoj projekt. U Everestu glume brojne zvijezde kao što su Jason Clarke, Jake Gyllenhaal, Josh Brolin, Robin Wright, Emily Watson, Keira Knightley i još mnogi drugi. Vrlo često se dešava da toliki skup odličnih glumaca u jednom filmu prouzrokuje upravo kontra efekt, ali u Everestu nije nastao takav problem. Glumačke role su gotovo ravnomjerno raspoređene na način da nitko ne odskače i jako teško je odrediti tko je glavni glumac. Svoju minutažu su svi glumci odradili na vrlo visokom nivou i ne bi bilo pošteno isticati niti jednog od njih.

Scenarij filma je daleko od spektakularnog, ali to ne iznenađuje s obzirom da je film temeljen na stvarnim događajima. Nema negativaca, nema oružja, nema twistova, samo priroda i čovjek koji joj prkosi. Usprkos jednostavnosti priče (uspon i silazak sa planine) film je vrlo zanimljiv i ima svojih napetih momenata gdje ne manjka uzbuđenja. Zaobiđeno je bilo kakvo pretjerivanje tako da su realnost i surovost vidljivi u većini scena. Na planini ne postoje junaci. Oprezni i iskusni vodiči također mogu izgubiti svoj život poput amatera koji nepromišljeno jurcaju do vrha, a situacija se može okrenuti za samo par sekundi. Događaji u filmu su odlično posloženi i vrlo dobro tempirani jer je vrhunac smješten taman negdje na polovici filma. Mala zamjerka ide na premalo posvećenog vremena rivalstvu između nekoliko vodiča koji su gajili različite metode prilikom vođenja svojih grupa.

Radnja filma je smještena uglavnom na velikim nadmorskim visinama gdje je planina u prvom planu zajedno sa ljudima koji se nalaze na njoj. Kao odmak od planine, vrlo često nazivane "zvijer", redatelj koristi bliske osobe iz života penjača. Telefonski razgovori u trenutku kada se jedan sugovornik nalazi u toplini svojeg doma, a drugi na visini većoj od 8000m na temperaturi daleko ispod ništice i u smrtnoj opasnosti, ne zvuče baš kao idealna opcija ali su izvedeni vrlo dobro i bude osjećaje i empatiju kod gledatelja.

A sad ono najbitnije - izgled filma. WOW. Očekivao sam da će film biti vizualno jako dobar, ali nisam očekivao da ću biti tako zadivljen. Film sadrži predivne prizore planine, prirode, snijega, neba i oblaka, a za fantastičnu fotografiju i fenomenalan prikaz zaslužan je Salvatore Totino. Gotovo nemoguće je riječima opisati prizore od kojih zastaje dah, a sigurno je tome pridonijela i činjenica što je jedna od lokacija snimanja bila baza na južnoj strani Mt. Everesta u Nepalu.

"Everest" je tip filma koji se mora pogledati u kinu kako bi se u potpunosti osjetio ugođaj koji je stvarno impresivan! Sami izaberite između formata 2D, 3D ili IMAX, ali svakako vam preporučam IMAX format uz koji će ova avantura izgledati još bolja, snažnija i uvjerljivija.

OCJENA 8/10