RECENZIJA: "45 Years / 45 godina" (2015.) - Melankoličan film naklonjen zrelijoj publici

Britanski film "45 Years" je romantična drama snimljena prema priči "In Another Country", bitanskog pisca Davida Constantina. Zvuči gotovo nevjerojatno, ali filmski redatelj Andrew Haigh se poslužio kratkom novelom od samo 12 stranica kao scenarijem za film koji traje 95 minuta. Impresivno! Film je zaradio brojne pohvale na raznim filmskim festivalima, a glavni glumci, Charlotte Rampling i Tom Courtenay, zasluženo su nagrađivani za najbolje glavne glumce.

Uvodni kadar sadrži pitoreskne prikaze ruralnog dijela Norwicha u pokrajini Norfolk, a već na samom početku filma vidljiva je izvrsna fotografija koja ga krasi tijekom cijelog trajanja. Dvoje lokalnih stanovnika, supružnici Kate i Geoff Mercer, glavni su akteri priče koja će nesumnjivo dirnuti puno srdaca. Kate i Geoff su ljudi u kasnim šezdesetim godinama svog života i uživaju u zasluženoj mirovini. Nemaju vlastite djece, ali to nije umanjilo njihovu ljubav niti spriječilo njihov dugotrajan brak koji traje već 45 godina.

Pred Kate i Geoffom je veliki tjedan. Tjedan u kojem ih očekuje proslava 45. godišnjice braka. Pripreme su u punom tijeku, baš kao i u tjednu prije točno 45 godina kada su rekli sudbonosno 'DA'. Kate želi reprizirati svoj najsretniji dan života i posvećuje se organizaciji obljetnice kako bi sve bilo savršeno. Proslava je zakazana za vikend, ali već na početku tjedna javljaju se prvi problemi. Geoff dobiva pismo iz Švicarske u kojem saznaje da je pronađeno mrtvo tijelo Katye, njegove zaručnice koja je tragično poginula u nesreći prije gotovo 50 godina. Kako će Kate reagirati kad sazna da nije prva Geoffova ljubav, hoće li se proslava održati te hoće li uopće ona i Geoff ostati skupa, pogledajte u ovom predivnom melankoličnom filmu koji je naklonjen zrelijoj publici.

Odmah na početku radnje film postaje jako blizak i poznat. Prisutan je dojam kao da ste došli kod bake na selo gdje ste se vrlo često igrali preko ferija. Spomenuo sam da je eksterijer odlično fotografiran, a u interijeru se može vidjeti jednako dobra scenografija. Kad prvi put 'uđete' u kuću Mercerovih, moglo bi se vam se desiti (kao i meni) da vas zahvati val topline i da se vaša lica užare. Prva asocijacija je naravno ogromna peć u vrlo često pretoplim domovima naših djedova i baka.

"45 godina" je priča o avanturi zvanoj brak, o pravoj ljubavi te o usponima i padovima koji su neizbježni kroz tako dugo razdoblje. Koliko toga se promijeni u svijetu oko nas za to vrijeme? Jako puno, no ništa nije drugačije niti kada su u pitanju ljudski odnosi. Brak koji traje 45 godina je veliki izazov koji se sastoji od puno radosnih dana, ali i onih dana koje bi najradije zaboravili. U filmu je napravljen fantastičan balans i odlično su prikazane razne situacije koje se događaju tijekom zajedničkog života sa voljenom osobom. Posebno je zanimljivo što se redatelj odlučio prikazati samo sadašnjost bračnog para, uz samo nekoliko 'flashbackova' iz prošlosti. Očekivati ogromne količine sreće i zadovoljstva je pogrešno, bar u slučaju Kate i Geoffa, jer su takvi trenuci iza njih. Oni odlično poznaju jedno drugog i znaju sve partnerove navike, ali i reakcije u određenim situacijama. Ako dijelite svoj život sa partnerom, siguran sam da će vam se neke situacije činiti poznate, baš kao i emocije prisutne u njima. Izdvojit ću jedan. Kate i Geoff leže u krevetu navečer pred spavanje i pričaju o jednoj temi. Dolazi do određenih problema i nerazumijevanja (ali ne svađe). Razgovor prestaje i svatko se okreće na svoju stranu kreveta, šuti i razmišlja dok ne utone u san. Poznat osjećaj?

Karakterizacija dvoje glavnih likova je izvrsna. Njihova raspoloženja i psihološka stanja su toliko razrađena da izgleda kao da su stvarna. Ogromna količina emocija se vrlo lako može iščitati sa lica  Geoffa i posebno, Kate. Njih dvoje su uglavnom uvijek u istom kadru i zajedno nose ovaj film. Tom Courtney je odglumio jednu vrlo simpatičnu ulogu. Njegov lik se ne mijenja puno tijekom filma, ali je stvarno odličan. Geoff je pomalo zbunjeni umirovljenik, pun brige i poštovanja za svoju Kate, ali mislima odsutan zbog Katye. Charlotte Rampling glumi Kate, tj, da se odmah ispravim - Charlotte Rampling je Kate! Ne mogu riječima opisati koliko je Rampling prenijela emocija na gledatelje i moram priznati da ne pamtim kad sam zadnji put vidio toliko tuge u nečijim očima. Teško je riječima opisati predstavu koju je Rampling pružila. Transformaciju njezinog psihološkog stanja jednostavno morate sami vidjeti i doživjeti. Iskreno se nadam da će Rampling biti nominirana za Oscara za najbolju glavnu žensku ulogu.

Veliku ulogu prenošenja emocija i dočaravanja psihičkog stanja Kate imaju prirodne pojave poput naoblake, kiše ili grmljavine. Redatelj je odlično iskoristio vremenske prilike i neprilike koje Katine emocije čine još snažijima i iskrenijima. Lokacija gdje se nalaze glavni glumci je također vrlo bitna za njihovo raspoloženje. Može se naslutiti kako je redatelj odabrao tri jednostavne lokacije koje predstavljaju tri tipa ljudskog ponašanja. Prva lokacija je naš dom gdje živimo sa obitelji. Druga lokacija je neko usamljeno mjesto koje imamo samo za sebe. Mjesto gdje se povlačimo u osamu kad nas nešto muči, mjesto gdje možemo nesmetano razmišljati i potpuno se posvetiti sebi. Treća lokacija je grad koji predstavlja mjesto gdje se suzdržavamo od nekih stvari kako bi se uklopili u društvo. Zanimljiva je ideja redatelja da na taj način prikaže razlike u ponašanju gdje naš dom čini neku zlatnu sredinu između nas samih i ostatka društva.

"45 godina" je izuzetno zanimljiv film, a krasi ga jednostavna priča, odlična režija i dvoje fantastičnih glavnih glumaca! Njihovi dijalozi su istovremeno prirodni i pametni, a njihova moć da reflektiraju svoje psihološko stanje i emocije na gledatelje nevjerojatno snažna. Nakon filma ostaju otvorena brojna pitanja. Mogu li tajne biti prebrođene? Da li je bolje znati ili ne znati? Je li baš uvijek najgora istina bolja od najbolje laži? Redatelj se odlučio za neočekivan kraj filma, a time nam možda daje odgovor na postavljena pitanja. Život piše čudne priče.