RECENZIJA: "In the Heart of the Sea / U srcu mora" (2015.) živi legenda o Moby Dicku

Dva su tipa istinitih priča koje se najčešće koriste kao predložak za filmski scenarij, one inspirirajuće i one tragične. Postoje redatelji koji tragične priče sagledavaju iz drugačije perspektive i u njima pronalaze motive za inspiraciju, a Ron Howard je sigurno jedan od tih redatelja. Howard je režiser koji nas svojim filmovima uveseljava već duži period, a istaknuo bih "Genijalni um" i "Utrku života" jer je u njima vidljiva Howardova mogućnost da iz tragične istinite priče izvuče nešto lijepo, dobro i inspirativno. Ovaj put Howard je u svoje ruke uzeo dobro poznatu priču o Moby Dicku i potonuću broda Essex, a za scenarij "U srcu mora" poslužila mu je knjiga "In the Heart of the Sea: The Tragedy of the Whaleship Essex" koju je napisao Nathaniel Philbrick 2000. godine.

Godina je 1850., a knjiga s pričom o Moby Dicku još nije napisana. Mladi pisac Herman Melville (Ben Whishaw), ponukan raznim pričama i glasinama o čudovišnom kitu, putuje u Nantucket Island kako bi upoznao Toma Nickersona (Brendan Gleeson), jedinog živućeg člana posade potonulog broda Essex. Tomov život se u velikoj mjeri pomijenio nakon tragičnih događaja na Essexu i ne voli uopće govoriti o tome, ali ipak u zamjenu za novčani honorar pristaje ispričati strahote koje su se dešavale na brodu.

Vraćamo se u prošlost, točnije trideset godina unazad. Essex je restauriran i spreman za plovidbu. Vlasnici broda angažiraju kapetana Georgea Pollarda (Benjamin Walker) i Owena Chasea (Chris Hemsworth), a njihov zadatak je uputiti se na pučinu te uloviti što više kitova iz kojih se kasnije prerađuje industrijsko ulje. Već na samom početku, dok još nisu niti kročili nogom na brod, javljaju se problemi između Georgea i temperamentnog Owena. George je čovjek bez ikakvog iskustva, a poziciju kapetana je zaslužio jer nosi tradicionalno prezime i dolazi iz bogate i ugledne obitelji. Njegov prvi zamjenik je Owen, farmerov sin, ali i 'macho' muškarac s ogromnim iskustvom koji ne trpi autoritet. Nakon početnih problema, George, Owen i posada se ukrcavaju na Essex i kreću u avanturu usred Pacifika gdje opasnost nisu samo snažne oluje, vjetar i valovi, već i ogroman kit Moby Dick, najveći bezubi predator na svijetu.

"U srcu mora" je oku vrlo dojmljiv i zanimljiv film. Scenografija je izimno atraktivna, a prizori u kojma se ocean 'ljulja' i spaja s modrim nebom izgledaju stvarno zapanjujuće. Bez obzira što film ima narativne dijelove, radnja je u početku vrlo dinamična i prepuna akcije. Scenarij se razlikuje od 'klasičnog' "Moby Dicka" tako da nemojte očekivati kapetanovu opsesiju da ubije kita koji prkosi njegovom brodu i posadi. Nakon bliskog susreta Essexa i Moby Dicka dolazi do potonuća broda, a posada se spašava uz pomoć tri čamca, ali još uvijek se nalaze u smrtnoj opasnosti jer su usred oceana.

Film je nespretno podijeljen na nekoliko različitih dionica koje nisu dobro povezane. Početnih sat vremena imamo priliku gledati vizualno spektakularnu akcijsku avanturu usred Pacifika. Nakon uzbuđenja i napetosti slijedi životna drama preživljavanja koja neodoljivo podsjeća na Ang Leejev "Pijev život", a posljednja etapa filma sadrži moraliziranje i želju da se od glavnih likova stvore junaci koji će inspirirati ljude. Howard je u ovom filmu htio puno prikazati, ali neke ideje je samo površno obradio. S druge strane, u određenim stvarima je otišao predaleko, primjerice u ubijanju kitova, i siguran sam da će mu ljubitelji životinja imati što za prigovoriti.

"U srcu mora" nije ono što sam očekivao, ali mogu reći da sam zadovoljan viđenim. Film je snimljen u prepoznatljivom Howardovom stilu, a osim odličnih vizualnih detalja ima tu još dosta toga vrijednog spomena. Legenda o Moby Dicku je općepoznata, ali i uvijek zanimljiva. Glumci su vrlo dobri, počevši od Chrisa Hemswortha koji je izveo značajnu fizičku transformaciju, pa do Gleesona koji je fantastičan u ulozi naratora. Kad se sve zbroji i oduzme, "U srcu mora" je svakako vrijedan gledanja, pogotovo ako volite filmove ove vrste.