RECENZIJA: "AUDRIE & DAISY" (2016.) - Sramota koja opominje.

Postoje filmovi na koje je teško staviti ocjenu. „Audrie & Daisy“, dokumentarni film o slučajevima silovanja među tinejdžerima, jedan je od takvih. Kao društvo lako je zatvarati oči na pojave koje se događaju među nama, ali pojava društvenih mreža dovela je do eskalacije zlostavljanja koje ne mora u svim slučajevima biti fizičko. Društvena očekivanja, etikete, masovni mediji i pop-kultura nametnula su pritisak nadolazećoj generaciji mladih pa je tako postalo iznimno važno imati najnoviji pametni telefon, traperice s modnom markom ili družiti se s najzgodnijim i najpopularnijim likovima u razredu. „Audrie & Daisy“ govori o slučajevima u kojima taj pritisak prelazi onu zamišljenu granicu dozvoljenog i u kojima, nažalost, može rezultirati trajnim i(li) fatalnim posljedicama.

Dokazivanje u tinejdžerskoj dobi nešto je što smo svi prošli. Bez obzira govorimo li o preglumljavanju za vrijeme odrastanja, alkoholu, cigaretama ili marihuani, uvijek je postojao neki društveno manje prihvatljiv način dokazivanja kojim se baš tad trebalo dokazati kao frajer ili faca. „Audrie & Daisy“ govori o slučajevima seksualnog iskorištavanja u kojima je to dokazivanje prešlo granicu. Već prvi slučaj s kojim smo upoznati ne skriva nesretni ishod, a režijski postupak ispitivanja počinitelja čiji je pravi identitet skriven animacijom daje nam do znanja kako je intervju snimljen uz njihovu privolu. Koje su okolnosti do tog dovele kao i detalji gnjusnog zločina koji je počinjen uznemiruju i opominju, ali baš zato uvlače sve dublje u film. Jedan gledatelj je napisao kako bi se ovaj film trebao obvezno gledati u srednjim školama, a kako je priča odmicala nije mi preostalo ništa drugo nego se složiti s njim.

Pred problemima je najlakše zatvarati oči i pozivati se na konzervativnost i tradicionalnost, no vrijeme se ne vraća unatrag. Novo vrijeme za sobom donosi i nove tehnologije koje mijenjaju ponašanje. Objavljivanje golih fotografija na društvenim mrežama, pojava pametnih telefona koji omogućavaju snimanje i fotografiranje, doveli su zlostavljanje na stupanj koji je bio nezamisliv u vrijeme mog odrastanja. Danas, dovoljna je objava jedne snimke/fotografije na društvenim mrežama, snimke na koju ne moraš nužno pristati, da pomisliš da ti je reputacija zauvijek uništena. Upravo se to dogodilo s Audrie, prvom od djevojaka iz naslova. Tu film postavlja sjajno pitanje, jednom kad se taj tip zlostavljanja dogodi, tko ima snage vidjeti svjetlo na kraju tunela?

Priča vrlo brzo krstari SAD-om. Vidimo različite djevojke, različite sudbine. Daisy, druga djevojka iz naslova, u mnogo je toga središnji lik ovog dokumentarnog filma. Njena priča sadrži sve elemente za igrani film. Iskorištena od ljudi od kojih to nije mogla očekivati, vrlo je brzo postala optuženik umjesto žrtve. U malom mjestu kakvo je Maryville svatko svakog zna, svi su međusobno dobri, djevojka poput Daisy koja je tamo došla nedavno, a još nema jednog roditelja, nužno je postala krivac umjesto onih koji su, po prirodi stvari, to trebali biti.

Priča ovog dokumentarnog filma, međutim, nije priča samo o Audrie i Daisy. To je priča o svim onim nepoznatim i neimenovanim djevojkama koje se ne usude progovoriti, koje ne žele izaći s onim što im se dogodilo. Možda baš zato što se boje da će im se dogoditi ista stvar kao i Daisy. No, koja je alternativa? Hoćemo li ugasiti svjetlo na kraju tog metaforičkog tunela i praviti se da se ništa nije dogodilo ili ćemo ipak smoći snage pomoći tim djevojkama i pokazati im da na kraju „nije sve tako crno“? Možda je to alternativa nama, ali one alternative ni nemaju. Njima je, kao što nam pokazuje slučaj Audrie Potts, ona sužena/nepostojeća. Ne smijemo zaboraviti da tu govorimo o djevojkama na prijelazu iz osnovne u srednju školu, djevojkama od nekih 14, 15 godina čije je shvaćanje konzumacije alkohola ili druženja s momcima starijim od sebe nekoliko godina, ipak svedeno na razinu dokazivanja. Posljedice, kao i razmišljanje, u pravilu dolaze kasnije.

Zato, djevojkama koje se pojavljuju u ovom filmu prije svega treba čestitati na hrabrosti. Hrabrosti koja će trebati i potencijalnim gledateljima ovog filma. Tema je uznemirujuća i nije lagana, no rekao bih da je prijeko potrebna. Redatelji Bonni Cohen i Jon Shenk s nekoliko su zanimljivih vizualnih rješenja film učinili provokativnijim i zanimljivijim za gledanje. Najveći im je plus što su postigli mjeru. Ni u jednom trenutku nisu gurnuli u prvi plan patetiku već su pozornicu ostavili djevojkama čija se priča trebala čuti.

„Audrie & Daisy“ je sjajan, ali i pomalo mučan dokumentarni film. Film kojem treba dati šansu, ali i shvatiti ga kao opomenu jer se takve stvari ne događaju samo u SAD-u.

Ocjena nije važna.