RECENZIJA: "Brimstone" (2017.) - Sadistički osvetnički triler s Divljeg zapada.

Privremeno zaboravite na sve lijepe bajke koje su Vam pričali jer stigao je "Brimstone". Divlji zapad nikad nije bio luđi, šokantniji, brutalniji i suroviji, a ljudska narav toliko izopačena kao što je u ovom misterioznom trileru i vesternovskom osvetničkom pohodu u kojem vladaju tama, tuga, strah, mržnja i bol. Dva i pol sata ove vrlo uznemirujuće priče neće biti za svakog, prvenstveno zbog nekoliko šokantnih (ponekad i degutantnih) scena, ali "Brimstone" spada među najbolje filmove koje smo dosad ove godine imali priliku gledati. Priča prati nijemu ženu Liz iza koje se krije nepoznata prošlost. Liz porađa djecu u mjestu gdje živi sa svojom obitelji, a nakon jednog neuspjelog poroda i dolaska novog velečasnog u zajednicu, Lizin život biva bačen na kušnju i primorana je suočiti se s grijesima iz prošlosti koji sada stižu na naplatu.

"Brimstone" je nastao internacionalnom suradnjom Nizozemske s čak pet drugih država, a glavnu riječ je imao nizozemski redatelj i scenarist Martin Koolhoven. Koolhoven je napisao sjajan scenarij i podijelio ga na četiri poglavlja čiji nazivi imaju biblijsko značenje. Prva tri poglavlja se odvijaju u retrospekciji, a to su redom otkrivenje, odlazak i postanak. Posljednje poglavlje, nazvano odmazda, nudi konačan rasplet događaja i stavlja točku na i. S obzirom na takav slijed događaja, "Brimstone" je od samog početka pun misterije i pitanja čije odgovore ćemo dobiti tek kasnije.

Radnja filma je sjajno koncipirana. Iako je "Brimstone" sporijeg tempa, dva i pol sata (koliko traje film) teku vrlo brzo. U trenucima kad manjka napetosti i misterije, dešavaju se ključni događaji koji snažno udaraju na gledateljevu psihu. Iznimno brutalni i uznemirujući kadrovi ostavljaju dojam najmučnijeg horora i opasno dovode u pitanje dobrotu ljudske naravi. U "Brimstoneu" nema tipične podjele na junake i zlikovce, kao niti na dobro i zlo. Svako dobro u ovom filmu je proizašlo iz nekog zla i gotovo niti jedan lik nije bez grijeha.

Već nakon spomenutih naziva poglavlja, vrlo lako je zaključiti da religija ima jednu od ključnih uloga u samoj radnji. Slijedom navedenog, "Brimstone" u nekoliko navrata podsjeća na prošlogodišnju "Vješticu". Zajednica u kojoj Liz živi je poprilično nerazvijena i kao takva je vrlo plodno tlo za svećenikove propovijedi kojima se promoviraju iskrivljena ortodoksna uvjerenja. S namjerom da prikaže pravi pakao na zemlji, redatelj je osmislio bordel simboličnog imena 'Inferno' u kojem su žene samo predmet seksualnog zadovoljstva i okrutnog nasilja od strane muškaraca. U karakterizaciju likova nažalost ne mogu ulaziti, a da pritom ne otkrijem važne detalje radnje, ali istaknuo bih da su likovi odlično napisati, baš kao i njihovi dijalozi.

Glumačka postava je izvrsna. Glavnu riječ vode Dakota Fanning i Guy Pearce, a tu su i GOT-ovci Carice van Houten i Kit Harington. Starija sestra Fanning blista u ulozi Liz, a Guy Pearce kao velečasni je pak posebna priča. Još nakon "Mementa" izuzetno cijenim Pearcea, ali u "Brimstoneu" je nadmašio sam sebe. Teško mogu izreći dovoljno riječi hvale za njegovu glumačku izvedbu i moram priznati da je njegova uloga jedna od najupečatljivijih i najboljih muških uloga u posljednje vrijeme. Izvrsno napisan lik svećenika i još bolja Pearceova interpretacija rezultirali su zlikovcem kakav se vrlo rijetko viđa.

Istaknuo sam scenarij i glumačke izvedbe kao jedne od najvećih kvaliteta "Brimstonea", ali nipošto ne smijem zanemariti vrlo dobru fotografiju i scenografiju te zaista vrhunski rad kamere. Zanimljiva je i Koolhovenova režija kojom se Nizozemac vješto poigrava s gledateljem. Prijelazi između poglavlja na trenutke djeluju zbunjujući, ali kompleksnost scenarija daje filmu  jednu dodatnu dimenziju. Baš poput Liz, gledatelj je natjeran konstatno se vraćati u prošlost i povezivati događaje. Priča se svakim idućim poglavljem širi, a na kraju kad se klupko skroz rasplete, konačni dojam je impresivan.

"Brimstone" zbog nekoliko nesvakidašnjih kadrova nije naišao na odobrenje šire publike. Da, film je poprilično mračan i težak za gledanje, poremećenost ljudskog uma u njemu je dovedena na visoku razinu, ali to nikako ne mogu biti njegove mane. Zapravo kad spomenem mane, teško ih je pronaći. "Brimstone" je tip filma zbog kojeg sam i zavolio filmsku umjetnost. Izvrsno zamišljen, jednako dobro snimljen te hrabar i uvjerljiv u onome što želi prikazati.