RECENZIJA -Do kud seže majčinska ljubav? "Mother / Madeo" (2009.)

SCENARIJ: Joon-ho Bong
ŽANR: Krimić, Drama, Misterija
GLAVNE ULOGE: Hye-ja Kim, Bin Won, Ku Jin
GODINA: 2009
DRŽAVA: Južna Koreja
TRAJANJE: 128 minuta

Uloga majke je prisutna skoro u svim filmovima, a u dosta njih upravo majke imaju glavnu ulogu. Spomenut ću takva dva filma koji mi prvi padaju na pamet, a oba su kanadski. Prvi je Dolanov Mommy, a drugi je Incendies od redatelja Denisa Villeneuvea. Film koji sam posljedni pogledao je južnokorejska drama Madeo/Mother koja nema baš puno sličnosti sa dva ranije spomenuta filma, osim naziva i činjenice da je glavna uloga pripala majci.

Južnokorejski „Madeo“ napisao je i režirao poznati Joon-ho Bong koji također potpisuje filmove Memories of Murder, The Host i Snowpiercer. Nakon što su me Bongova Sjećanja na ubojstvo oduševila krenuo sam istraživati i njegove ostale radove. Izabrao sam Madeo koji me privukao svojim snažnim naslovom filma, ali i kombinacijom žanrova drame, krimi-trilera i misterije s kojima se susrećemo u filmu. Madeo je snimljen 6 godina nakon Sjećanja na ubojstvo, ali vidljiva je njihova sličnost kao i brojni zajednički motivi koji se pojavljuju u oba filma. Dovoljno je da pogledate ta dva filma i već vam biti jasno kakav stil Bong ima i koliko je on zapravo fantastičan redatelj koji bez ikakvih problema kombinira i po 3-4 žanra u istom filmu.

Madeo započinje sa vrlo neobičnim i jedinstvenim prikazom starije žene koja hoda i povremeno pleše po polju pšenice i pritom pjevuši neke čudne pjesmice. S jedne strane imamo harmoniju - prizore prirode i "zlatnog" polja koji su predivni, a s druge strane ženu koja se čini kao da joj nisu baš sve na broju. Glavna glumica Hye-ja Kim je poznata po tome što je već nekoliko puta glumila ulogu majke, a u ovom film je majka mentalno zaostalog sina Yoona Do-joona. Majka je vlasnica dućana sa raznim žitaricama, sijenom i povrćem, a drugi posao joj je briga za svog sina koji je već odrastao, ali njegova mentalna dob ne odgovara onoj starosnoj. Jedne večeri Yoon će otići u grad kako bi se našao sa svojim prijateljem, ali nakon što mu on otkaže dolazak, Yoon će ponoć dočekati sam i pijan ko guzica. Teturajući gradom u sitnim satima Yoon dolazi kući i uvlači se u krevet gdje već spava njegova majka, ne znajući kakvi ih problemi sutra očekuju. Po Yoona će doći policija i uhapsiti ga za nasilno ubojstvo mlade djevojke, a majka će biti njegova jedina šansa za izlazak iz zatvora.

I ovaj put je Bong suprotstavio mentalno zaostalog muškarca i nesposobnu lokalnu policiju koju vrlo često ismijava u filmu. Vidljiva je i razlika u klasama između bogatih i siromašnih. S jedne strane imamo vlast, policiju i bogate odvjetnike, a s druge strane radnike i skitnice kojima je svaki dan nova bitka za preživljavanje. U Bongovom filmu ima jako puno kontrasta, a njih dodatno potencira sa odličnim kombiniranjem humora i satire u jednom trenutku, da bi već u slijedećoj sceni podignuo napetost na jednu veliku razinu kojom postiže triler i misteriju. Zadivljuje kako Bong fenomenalno koristi prijelaze između scena, a groteskni humor niti malo ne šteti filmu i ne čini ga manje ozbiljnim ili napetim.

Bong se ne libi koristiti već uobičajenu priču o naizgled jednostavnom ubojstvu i majstorski se poigrava sa gledateljem. U jednom trenutku nas dovodi pred zid bez izlaza, a u drugom nam nudi nekoliko rješenja od kojih sami moramo odabrati ono ispravno. Samom činu ubojstva je posvećeno jako malo detalja jer ono niti nije u prvom planu, a to nam redatelj jasno daje do znanja stavljajući tijelo žrtve ubojstva u sam centar grada obješeno na balkon tako da ga svi stanovnici grada mogu vidjeti. Kako Madeo nije samo kriminalistički triler puno prostora je posvećeno odnosu zaštitnički nastrojene majke i njezinog sina koji se nalazi iza rešetaka. Za njegovu majku totalno je nebitno da li je on kriv ili nevin. Njezin zadatak je osloboditi svoga sina, a pritom ju vodi majčinska ljubav koja je jača od ičeg.

Redatelj Bong je prepoznao da je Hye-ja Kim iznimno "jaka" glumica i u potpunosti je iskoristio sve njezine vrline. Vrlo često je kamera fokusirana na njezinom licu koje govori više od 1000 riječi i nikakav dijalog nije potreban da iščitamo sa ekrana njezinu tugu, bol i umor. Bin Won koji glumi njezinog sina također je pružio jako dobru predstavu. Oboje glumaca dominiraju ekranom i veliko je pitanje čija karizma i karakter su jači.

Madeo je misterozna drama sa elementima krimi-trilera koja je iznimno lagana za gledanje. S obzirom da se radi o filmu koji dolaze iz Južne Koreje koja je poznata po svojoj krvoločnosti i brutalnosti malo iznenađenje je kako u filmu gotovo uopće nema mučnih scena. Bong je još jednom pokazao da fantastično koristi različite žanrove, ali i da je majstor raspleta. Upravo je završetak filma ono što toliko krasi Madeo. Kraj kakav nećete niti zamišljati i koji će vam ostati duboko urezan u pamćenju.

OCJENA 9/10