RECENZIJA: "LION / Lav" (2016.) - Tragajući za izgubljenom prošlošću...

Više od 80.000 djece nestane u Indiji svake godine. Takva sudbina zadesila je i malenog Sarooa, petogodišnjeg dječaka koji se preko noći našao tisućama kilometara daleko od svog doma i obitelji. "Lion" bi Vas već ovim kratkim uvodom mogao privući, a ako njegovoj fascinantnoj priči o potrazi za izgubljenom prošlošću pridodamo sjajnu režiju, fotografiju, soundtrack i snažne glumačke izvedbe, sa sigurnošću mogu konstatirati da je "Lion" jedan od najboljih i najemotivnijih filmova prošle godine. Mnogobrojne nominacije i nagrade ponekad nisu mjerilo kvalitete samog filma, ali "Lion" je zaslužio sve divne epitete koje je dobio u proteklih nekoliko mjeseci. Film je to koji vrlo dirljivo prikazuje od kakvog značenja je obitelj za svakog čovjeka. Bare se pitao 'gdje je put ka sreći', a u ovom slučaju svi putevi vode u rodno mjesto izgubljenog dječaka koji niti nakon 25 godina nije zaboravio odakle je potekao.

Saroo i Guddu dva su brata koji potiču iz siromašne obitelji koju podiže samohrana majka. Stariji brat Guddu pomaže majci kako bi obitelj zaradila novac za osnovne životne potrebe, a desna ruka mu je maleni Saroo koji ga u stopu prati gdje god on krene. Jedne večeri, braća vlakom odlaze u obližnji gradić kako bi zaradili nešto novaca. Put s kojeg su se trebali sretno vratiti majci koja ih nestrpljivo iščekuje, spletom nesretnih okolnosti postaje put s kojeg se neće zajedno vratiti kući. Guddu nestaje, a Saroo završava 1600 kilometara od kuće.

Radnja filma je podijeljena na dva dijela. U prvom dijelu pratimo usamljenog i izgubljenog Sarooa kojem prijete razne opasnosti u nesigurnoj okolini Calcutte. Malenog Sarooa u ovom dijelu filma glumi sjajni Indijac Sunny Pawar. Izvedba mladog glumca je toliko uvjerljiva da su usporedbe s Jacobom Tremblayom u "Sobi" gotovo neizbježne.  S likom Sarooa će se vjerojatno svi gledatelji moći poistovjetiti jer smo svi mi kao mali imali bar jedan trenutak u kojem smo mogli osjetiti sve te silne emocije koje su vidljive zahvaljujući Pawarovoj izvrsnoj glumačkoj izvedbi. Mladi talentirani glumac prikovat će Vas uz ekran, a strah vidljiv u Saroovim očima rezultirat će gledateljevom nelagodom i brigom za dječaka. U okrutnom svijetu gdje opasnost vreba na svakom koraku, Saroova borba za preživljavanjem je vrlo potresna, a događanja na ekranu ostavljaju snažan dojam. Ipak, Saroov osmijeh i u trenucima kad se sve čini izgubljenim, nudi olakšanje i vjeru u 'bolje sutra'.

U drugom dijelu filma, koji se odvija dvadesetak godina kasnije, Saroo odlazi još dalje od rodnog kraja. Saroo je posvojen u udomiteljsku obitelj, ali iako ima sređen život i novu obitelj, u njemu se javlja nemir koji mu ne dozvoljava potpunu sreću. Progonjem prošlošću, u kojoj je ostao bez majke, braće i sestre, Saroo odlučuje krenuti u potragu za svojom davno izgubljenom obitelji. Za razliku od prvog dijela filma, odraslog Sarooa glumi Dev Patel ("Milijunaš s ulice"). Pročitao sam brojne komentare da je drugi dio filma vidno slabiji od prvog, ali ne bih se složio s navedenim. Patel je izvrstan, ali fokus nije samo na njemu i na njegovoj potrazi za obitelj. Smatram to izvrsnim potezom jer prikazom Saroove sadašnjosti u novoj obitelji, redatelj mudro bježi od patetike do koje je moglo doći u slučaju da se orijentirao samo na njegovu prošlost.

U priču su ubačeni novi likovi, neki manje, a neki više razrađeni, ali svi oni čine ovu priču puno kompleksnijom i daju filmu puno širi značaj. Kao jedna od najvažnijih osoba u Saroovom novom životu profilirala se njegova pomajka koju glumi Nicole Kidman. Njena uloga je svojevrsni poziv za humanitarnim djelovanjem koje se promovira ovim filmom. Važan lik u drugom dijelu filma je i Mantosh, drugi dječak kojeg je obitelj Brierley posvojila. Kroz njega redatelj pokazuje istinske obiteljske vrijednosti u kojima se ističu prava ljubav, skrb i briga bez obzira na raznolikosti. Manje razvijeni likovi su Saroov novi otac, koji većinom djeluje poput statista, i Saroova djevojka koju glumi Rooney Mara čiji glumački potencijal nije dovoljno iskorišten.

"Lion" je sam po sebi izuzetno emotivan i snažan film uz koji neće biti isključena niti pokoja suza, a činjenica da je film inspririran autobiografskom knjigom "A Long Way Home" koja je temeljena na istinitim događajima još dodatno pojačava dojam koji ostaje nakon odgledanog filma. "Lion" je odličan film u svim aspektima. Priča je zapanjujuća, izvedba besprijekorna, slikoviti prikaz Indije vjerodostojan i interesantan, a glazba sjajno stopljena s radnjom. Početak Saroovog puta izaziva neopisiv grč, a njegov završetak entuzijazmom i olakšanjem sjajno zaokružuje ovu nevjerojatnu priču. U posljednjoj etapi filma dijalog nije niti potreban, kadrovi govore i više nego dovoljno.