TeVergreen: "Lav, Vještica i ormar / The Lion, the Witch & the Wardrobe" (1988.)" nas je tjerao da tražimo puteve mašte...


Djeca imaju bujnu maštu no to i nije neka tajna. Ono što je zeznuto je da im treba malo da tu maštu podgriju i da svijet koji vide na ekranu počnu tražiti i u stvarnosti. Mi smo također išli u šumu kao djeca i tražili prolaz u neke skrivene svjetove. Tražili smo jer on naprosto mora biti tamo, čudili se kako ga nema i nismo vjerovali da je baš od nas skriven kad smo mi, eto, posebni i moramo naći način kako ući u taj čudesni svijet u kojem životinje govore u kojem djeca vode velike bitke i kojem mogu proživjeti sto života dok u ovom našem svijetu prođe samo sekunda... ili dvije. Htjeli smo vidjeti tog čudesnog lava, htjeli smo pojesti ručak kod dabra i goloruki pobijediti tu groznu Snježnu kraljicu koja je taj prekrasan svijet zatrpala u snijeg, okovala u led. Peter, Susan, Edmund i Lucy bili su razlog napetom gledanju nesvakidašnje serije zbog koje su tavani i podrumi postali zanimljivi, zbog kojih smo tražili skrivene prolaze u ormarima i šumama i zbog kojih smo, ni ne sluteći, otkrili kako je ustvari neopisivo zabavno - koristiti maštu. 


"Kronike iz Narnije" djelo su C.S. Lewisa, čovjeka koji je zajedno s neponovljivim J. R. R. Tolkienom i Arthurom Conanom Doyleom "odlučio stvarati knjige koje bi i sam želio čitati" i na taj nam način odškrinuo vrata Narnije. Svijet je to u kojem je sve moguće, koji nas uči plemenitosti i vrlinama i gdje je didaktička i moralna pouka dio svakodnevnice. Također, to je svijet gdje vrijednosti nisu izvrnute naglavačke i gdje se vrline više cijene od sjajnih fraza za jednokratnu upotrebu. Neću ovdje ulaziti u knjišku važnost "Kronika iz Narnije" ali svaka adaptacija Lewisova rada neodvojiva je od njegova lika, ali i nakon nekoliko filmskih pokušaja kojima smo imali prilike svjedočiti ova TV verzija iz 1988. ostala je nešto što, barem mojoj generaciji, prvo padne na pamet. 


Serija "Lav, vještica i ormar" sastoji se od šest nastavaka. Svih šest nastavaka prati priču druge knjige i dogodovštine gore navedene četvorke koja je, kao i dosta djece tijekom Drugog svjetskog rata, sklonjena na selo da izbjegne ratne strahote. Na selu, u ogromnoj kući, djeca će istraživati. Tijekom svojih lunjanja po velikoj kući naići će na stari ormar. U ormaru, iza zimske odjeće i starih razbacanih stvari, osjetit će hladnoću. Kad razmaknu zavjesu od starih tkanina pred njima će se rasprostrti čudan svijet. Svijet u kojem neće biti samo djeca. Odjednom će postati Adamovi sinovi i Evine kćeri. Natovarit će im na pleća drevno proročanstvo, mamiti ih rahat-lokumom i natjerati ih da spoznaju štošta o samima sebi. U Narniji je sve moguće. Vrijeme u Narniji drugačije teče. Svijet je to, govori nam serija, koji još zna ono što smo mi zaboravili. Svijet je to koji još poznaje vlastitu dušu. Zato u njemu životinje govore, zato je u njemu magija živa. No, ako Vještica prevlada sve će to biti izgubljeno, a jedino djeca imaju dovoljno mašte da ga spase. 


Onda Aslan. Dan danas mi je to prva asocijacija na lava (Simbi usprkos). Aslan, veličanstveni veliki Lav. U Lewisovoj mitologiji on je očita metafora Krista, Aslanov se dolazak iščekuje. On je netko moćniji od bijele Vještice, on može prekinuti sužanjstvo Narnije ako se ima dovoljno snage da se u njega vjeruje. Aslan je u početku mit, kasnije je metafora, a pred kraj postaje i stvaran. U tom razvojnom procesu likova njegova "stvarnost" zavisi od toga koliko se u njega vjeruje. Lewis se u mnogo toga pozivao na Bibliju, pa tako oni najmlađi najprije i vjeruju. One starije u tom prečesto priječi ponos jer bi, ako priznaju da su mu u stanju povjerovati, morali priznati da su negdje duboko u sebi još uvijek djeca. Priznanje je to koje je najteže izvući iz pubertetlije, ali tek kad to prihvati postaje zaista zreo. Lewis je predavao i njegove su knjige pune didaktičke vrijednosti. On istodobno piše i odgaja, a ova prva inkarnacija serije po njegovom djelu od toga ne odstupa. Dapače, njihove su unutrašnje borbe i nastojanja vrlo često ono što vidimo pred sobom na ekranu. Kad se Edmund, Susan ili Peter nađu na razmeđi, kad Lucy preuzima taština, tad čitav pothvat postaje upitan. Tad. čini se, čitava Narnija visi o koncu. 


Ako ste gledali bilo koji od nedavnih filmova tad priču znate, no ova stara serija vrijedna je pozornosti i gledanja. Zanimljivost serije u BBC-jevoj produkciji ima sve prednosti njihovih produkcija za mlade, pa efekti i način na koji su prikazani s obzirom na vrijeme snimanja nisu uopće loši. Šteta je što osim Richarda Dempseyja (Peter) nitko od ostale djece glumaca nije uspio postići neki veći uspjeh na televiziji ili filmu. Teško je, vjerojatno, kad vrhunac popularnosti dosegneš u tako ranoj dobi nadići taj uspjeh u bilo čemu što kasnije radiš. Kakogod, svijet koji su ta djeca izgradila, zajedno s redateljicom Marilyn Fox je, barem u mom slučaju, bio korijen kasnije zaljubljenosti u fantasy. Kasnije sam primijetio sličnosti između "Lava, vještice i ormara" s "Gospodara prstenova" i "Čudesne šume", nakon toga sam pročitao i pogledao još more serija, knjiga i filmova na isti kalup no C. S. Lewis je u mom slučaju bio prvi i neponovljiv. Prije nego sam čitao knjige postojala je ova serija. Uslijedile su iza ove još dvije serije: "Princ Kaspijan i putovanje broda Zorogaza" i  "Srebrni stolac" ali nijedna po snazi prikaza i priče nije bila ni blizu prvoj ljubavi i privlačnosti ove prve, originalne serije. 


Sjećam se, iako je dosta vremena prošlo, kad smo susjedi i ja otišli u šumu tražiti Narniju. Pala je noć, a mi smo i dalje bili uvjereni kako ona mora biti tu negdje, samo nismo dovoljno dobro gledali. Začuli smo nečije korake i nismo bili sigurni tko to dolazi. Tražili su nas. Vratili nas kući. Nismo im vjerovali da Narnija ne postoji i krenuli graditi kućicu na drvetu. Možda ne možemo naći Narniju, mislili smo, ali sagradit ćemo svoj svijet. Svijet u kojem je sve moguće. Svijet u kojem možemo maštati i u koji možemo pobjeći. Upravo tu je najveća snaga "Lava, Vještice i Ormara". Naučili smo da možemo pomaknuti granice, kao i to da su one najčešće  u glavi. 


Ocjena: 9/10 

Ocjena čitatelja:


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.