Postoje toliko poremećeni filmovi da ih ne možeš zaboraviti.
Neki režiseri čak imaju i tradiciju divno
poremećenih filmova. Yorgos Lanthimos
je svojim filmom „Očnjak“ kod mene
izazvao gađenje, čuđenje i divljenje istodobno. Nisam nakon „Očnjaka“ pogledao
nijedan njegov film, ali sam zato s nestrpljenjem na ovogodišnjoj Filmomaniji čekao „Jastoga“. Za one koji nisu upoznati s radom ovog darovitog Grka
vrijedi istaknuti kako on uvijek obrađuje obične društvene teme na neobičan
način. U „Očnjaku“ smo tako imali prilike vidjeti djecu koja su odgajana u mikrosvijetu
daleko od stvarnosti do te mjere da su čak učili i krive nazive stvari.
Lanthimos tako radi. Uzme jednu komponentu života, najčešće onu koju uzimamo
zdravo za gotovo, promijeni ju i napravi film. „Jastog“ ne odstupa od toga. Uzeo je komunikaciju i zaljubljivanje,
ogradio ih društvenim zakonima i od toga napravio film. Distopijski uznemirujuć
„Jastog“ nije film za svakoga, no svakako treba cijeniti ideju.
„Jastog“ je film u kojem se problematizira stvaranje odnosa.
U vrijeme društvenih mreža, virtualne komunikacije i više gledanja u zaslone
mobitela nego u ekspresije lica to ga čini itekako aktualnim. Sličnu
problematiku mogli smo vidjeti i u seriji „Crno
zrcalo“ kao i nedavnom oskarovskom kandidatu „Ona“. Lanthimosov svijet odveo je tu distopiju na metarazinu ljudi
i životinja. Sparivanje je obavezno i nadzirano je od države. Ljudi koji ne
uspiju pronaći par pretvoreni su u životinje. Otud i naslov, pošto je upravo
jastog odabir glavnog junaka ukoliko mu svi napori propadnu.
„Jastog“ je i prvi film koji je Yorgos Lanthimos snimio
izvan Grčke. S obzirom na takav karakter odabrana je internacionalna glumačka
ekipa. Colin Farell je nakon druge
sezone „Pravog detektiva“ iznio još
jednu zahtjevnu ulogu, a ništa manje uspješne partnere nije imao u Rachel Weisz, Johnu C. Reillyju, Oliviji
Colman, Benu Whinshawu i francuskoj glumici Léi Seydoux. Takva produkcija podrazumijeva i više novca, ali teško
ćete to zaključiti po načinu na koji je „Jastog“ sniman.
Lanthimos nastoji film staviti u što stvarnije okvire iako
se radi o distopiji. Već na početku filma vidimo da nam glavnog junaka napušta
žena. On se prijavljuje u hotel u kojem ima 45 dana da pronađe partnera. Ako ne
uspije, čeka ga transformacija u životinju prema njegovom odabiru. Razlozi zbog
kojih David (C. Farell) odabire
jastoga bitni su za razumijevanje filma pa ih ovdje neću otkrivati. „Jastog“ je
film ograničen strogim i okrutnim pravilima čije nam je porijeklo nejasno.
Pravila su tu da se poštuju, nitko nema previše izbora. Prijetnja metamorfoze u
životinju neobična je kazna kojom se po mom sudu Lanthimos malo naslanja na Kafku. U oba slučaja, naime, govorimo o
čovjeku kao društvenom biću koji kad se svede na razinu životinje za društvo u
kojem živi gubi baš tu karakteristiku. Kad nam Olivia Colman u ulozi
ravnateljice hotela pojasni pravila ponašanja, tad ćemo shvatiti da naš lik baš
nema izbora. Još važnije, stalni podsjetnik na mogućnost njegove transformacije
bit će nam njegov pas za kojeg ćemo kasnije saznati tko je ustvari.
Većina je likova i na špici predstavljena opisno, kao
njihove funkcije u filmu. Pa tako imamo „ženu
koja krvari iz nosa“ ili „ženu bez
srca“ i to je sasvim dovoljno da bismo ih razumjeli. Ne trebaju nam njihove
imena. Njihovi postupci govore sve. 45 dana je malo da bi se pronašao
odgovarajući partner. No, stanovnici čudnovatog hotela imaju na raspolaganju
mehanizam kojim mogu produžiti boravak i odgoditi neizbježno pretvaranje u
životinju. Njihov je zadatak da love „samotnjake“, ljude koji se opiru takvom
sustavu i odabiru samoću kao način života. Oni žive gotovo u partizanskom
uređenju, raštrkani po šumi. Stanovnici hotela za svakog ulovljenog „samotnjaka“
dobiju jedan dan više. Nevjerojatna je to igra koja nam zorno pokazuje kako
transformacija u životinju ne mora biti ona doslovna koje se svi kroz film
pribojavaju nego se može odvijati i na karakternoj razini.
U drugoj ćemo polovici filma vidjeti baš perspektivu
samotnjaka. Oni također imaju svoja kruta pravila i kod njih je baš samoća
glavna odrednica identiteta. Svaki odnos je zabranjen, a za samo naznaku
nekakve sklonosti slijede oštre i okrutne kazne. Kazna je, kao i kod svake transgresije
u takvim uvjetima, trenutačna. Usporedba drakonskih kazni u oba sustava je
zanimljiva. Jednu u hotelu radi masturbacije pretrpi lik kojeg glumi John C.
Reilly, a druga nam je ispričana u šumi. Obje polaze iz različitih perspektiva,
no obje su nepopravljivo slične. Tu se ustvari krije glavni adut filma. Sve je
poremećeno, a opet u tradiciji distopijske prohibicije i crno-bijelo. Ono što
je kažnjivo u društvu, poželjno je kod odmetnika i obrnuto. Gdje će u svemu
tome glavni junak naći smisao? Svijet je to u kojem nema sredine. Možda se
drugačije naziva, ali i on je rob ideologija. Ili si s nama ili si protiv nas.
Nema sredine.
Kako to obično biva problem nastane kad ti postane stalo do
nekog drugog, a ne samo do sebe. Baš tu transformaciju glavnog lika pratimo
cijeli film. U trenutku primanja u hotel on je rob beznađa, lagano tone i kao
da samo čeka tog jastoga kao jedinu izvjesnu budućnost. To se najbolje vidi u
sceni u kojoj odbija udvaranje unutar hotela, kao i u kratkoj epizodi sa „ženom bez srca“. David je simpatičan i
empatičan, donekle i anarhist, ali opet ne dovoljno. Barem dok ne upozna „kratkovidnu ženu“ (R. Weisz). Tu Lanthimos
još jednom pokreće svoj poremećeni vrtuljak. Ispada da kratkovidna žena i
jastog jedini vide i kreću prema naprijed. Svi ostali su robovi vlastitih koncepcija.
Ima li takva veza, takav odnos neku budućnost?
Odgovor nam je dan na kraju filma. Lanthimos je ponovno
stvorio kritiku današnjeg društva kroz sukob ekstrema. Iako su neki kritičari
uredno htjeli servirati tezu da „Jastog“ ima veze s nedavnim događanjima u
Grčkoj, sam redatelj odbija takvu pomisao. Njegova rečenica „da ne znate da je film režirao Grk, bi li u
ijednom trenutku pomislili da ima veze s Grčkom?“ govori sve. „Jastog“ se,
po njegovim riječima, može odvijati bilo gdje. Diktat društva prema slobodama
pojedinca je univerzalna tema. No, baš u toj univerzalnosti se „Jastog“ pomalo
gubi. Film je to iznimno intrigantne i zabavne ideje, čak ni gluma ne zaostaje,
no Lanthimos je iskazao svoju staru boljku po pitanju tempa i trajanja. Da je
samo malo koncizniji, možda drugačije montiran, „Jastog“ bi zbilja bio
fenomenalan. Ovako je, bez obzira na sva značenja i ideju, donekle zamoran.
To, naravno, nije razlog da se ne pogleda film. Najviše zato
jer šokantan završetak kojem donekle kumuje vođa samotnjaka (L. Seydoux)
zatvara puni krug. Razlog zbog kojeg oba glavna lika traže iste karakteristike
uvjetovan je režimom hotela. Tamo, naime, kako bi parovi dobili dozvolu za
zasnivanje zajedničkog života moraju proći testni period unutar kojeg se moraju
pokazati kompatibilnima. Tu kompatibilnost nastoje postići i naša dva glavna
lika. Njihov će se postupak iz perspektive naše stvarnosti možda činiti
nelogičnim, no u njihovoj je on jedino moguć. To je svijet ekstrema i likovi odabiru
ekstrem.
Ljudi koji nisu robovali pravilima, niti službenim niti onim
samotnjačkim, sad su ostali između njih. Svijet je to u kojem su ljubav i
sloboda definirani zakonima. Prijetnja ultimativne kazne je pretvaranje u
životinju iako se životinjski nagon u biti podržava. Metafora je to svijeta u
kojem živimo, svijeta u kojem civilizacija postaje žrtvom primitivnih nagona
kojima se vladajuće strukture održavaju na vlasti. Anarhisti opet imaju svoj
set pravila u kojem nitko ne vidi sredinu. U tom i takvom svijetu teško je
preživjeti, zato naši likovi na kraju odabiru jedini izlaz koji im to
omogućava. Kako bi preživjeli naši se junaci moraju distancirati. Na kraju
nismo sigurni hoće li im to uspjeti iako bismo možda podsvjesno htjeli da ta
distanca ne bude tako doslovna.
OCJENA: 7/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
strašno, strašno je i kako dođe do tih ideja, jeziva su ubistva, jeziv je kraj...
OdgovoriIzbriši