Eto, prespavali smo. Slegli su se
dojmovi s dodjele i polako se zaboravlja ludnica koja je dodjeli prethodila.
Sve to, naravno, ne vrijedi u slučaju Leonarda
Di Caprija. Nakon što je konačno dobio, reći će neki, davno zasluženog
Oscara počele su internetom kolati teorije zavjere kako se o njemu toliko priča
samo zato da bi se „Spotlight“,
dobitnik nagrade za najbolji film, bacio u drugi plan. To je glupost,
teoretičari zavjere uvijek će naći nešto. Rekao bih kako za to što je Leo u
prvom planu postoji nekoliko razloga koji itekako imaju smisla. „Spotlight“ se
kod nas tek počeo prikazivati u kinima, „Povratnik“ već igra neko vrijeme.
Također, legenda oko Lea i Oscara svakom dodjelom na kojoj ga se zaobišlo
postajala je sve snažnija. Kad se legende rasplinu, svi ih žele natrag. No,
piši kući propalo. Ponio Leo ukras za vitrinu, a to što je „Spotlight“ snimljen
iste godine nije drugo nego slučajnost.
Imajući to na umu, ajmo konkretno
promotriti koji su razlozi da se dodjela rasplela na ovaj način. Ignorirat
ćemo, naravno, onaj očiti: broj glasova
članova Akademije. Da podsjetim na rekapitulaciju: „Pobješnjeli Max: Divlja cesta“ – 6 kipića, „Povratnik“ – 3 komada, „Spotlight“
– 2, svi ostali po jedan. To je kvantitativno gledanje. Ono kvalitativno
nam pokazuje da je „Spotlight“ odnio najvažniji kipić dok su se za ostale
pošteno potukli Povratnik i Max (bi li Glass
preživio u Maxovom svijetu i
obrnuto?). „Pobješnjeli Max“ odnio je većinu tehničkih kategorija, a meni
intimno ostaje žal što Miller nije
odnio režiju. No, ne mogu reći da je Iñárritu
nezasluženo trijumfirao. Čovjek je dvaput zaredom odnio Oscara za režiju,
do toga jednom za najbolji film i sve mi se čini da je prvi neamerikanac koji
je to napravio. Da ponovim Seana Penna
od lani: „Tko je ovom tipu dao zelenu kartu?“ Zafrkanciju na stranu, Iñárritu
već godinama radi odličan posao („Pasja ljubav“, „21 gram“, „Babel“, „Biutiful“) i Akademija to očito prepoznaje
iako će internet u svemu naći kopiranje i razlog za umanjivanje doprinosa (onaj
video gdje navodno kopira Tarkovskog).
U dvoboju dvaju načina vizualne
naracije bilo je teško odrediti tko će pobijediti. „Povratnik“, kojeg sam
recenzirao pozitivno zbog toga što sam dobio točno ono što sam očekivao,
upotrijebio je kameru u eksterijeru s jakim naglaskom na jednog lika i na
njegovu borbu što s prirodom, a što s divljaštvom u čovjeku. „Pobješnjeli Max:
Divlja cesta“ s druge strane odigrao je karte nešto drugačije, pa je u njemu
svijet taj koji je podivljao dok Max nastoji teškom mukom sačuvati ono
preostalo zrnce razuma. Dok je u „Povratniku“ naglasak na jednom čovjeku i
jasno definiranom antagonistu (Tom
Hardy), u „Maxu“ je fokus podijeljen na njega i na Furiosu (C. Theron), a antagonisti gotovo svi osim šačice likova koji
kroz film pomalo nestaju. Miller svoju kameru iskorištava kako bi nam ispričao
priču o ekologiji, genetskoj manipulaciji, čistoći rase, nedostatku vode i
kisika i svijetu u kojem je čovjek najveći predator od svih. Iñárritu u tom
smislu nije toliko ambiciozan. Njegova je divljina surova, a njegov narativ
fokusiraniji. U borbi koju prolazi „Povratnik“ priroda i nema neke šanse,
osveta je trajni motiv, ali moglo bi se čak reći kako je divljina prije Glassov
saveznik nego protivnik. Pravu divljinu, kako to često kod njega biva, glavni
lik nalazi tek kad dotakne civilizaciju.
U dvoboju vizualnih naracija,
dakle, nemoguće je odrediti konačnog pobjednika iako je bez dvojbe „Povratnik“
uzeo značajnije nagrade (gl. glumac, režija, fotografija). Kad se stvari tako
postave onda uopće ne čudi što nijedan od tih pristupa nije uzeo glavnu
nagradu. Glavnu nagradu je, u sjeni dvoboja dvaju velikih vizualaca, uzela ona
prava naracija kakva se odvija na papiru, u novinarskoj redakciji, za
računalom. Takva, izravna naracija, imala je neposredniju poruku kojom je
igrala i na američku savjest kroz onu poznatu sintagmu: „Znali su, ali su šutjeli“. Upravo je način na koji je ispričan „Spotlight“
njegov najveći adut. Prikazati osjetljivu temu pedofilije u jednoj instituciji
kroz novinarsko-istraživački rad, a da se nijednom prikaz iste ne pojavi na
platnu posebno je genijalno. Ne čudi stoga što je film osim glavne nagrade
osvojio i onu za originalni scenarij. Nešto slično „Spotlightu“ i načinu
njegovog pripovjedanja odigrao je David
Simon u petoj sezoni kultne „Žice“
gdje upravo redatelj filma Tom McCharty igra ulogu novinara. Sličnosti ta dva
načina pripovjedanja su očite. Reći nešto provokativno i pogoditi srž stvari
bez patetike i pretjerivanja ne može svatko. Zato je „Spotlight“ zasluženo
osvojio nagradu.
Već sam prije dodjele pisao kako mi
se ne sviđa tendencija što se tiče predviđenih dobitnika glumačkih nominacija.
Drago mi je ta predviđanja nisu bila posve točna. Leo je dobio svoj kipić, to
već znaju i vrapci na grani dok živkaju „napokon“, ali meni je i dalje za
nijansu bolja Cranstonova uloga u „Trumbu“. No, kako sam napisao i u recenziji
„Povratnika“ da dobije Oscara ne bi bilo
nezasluženo. Drago mi je da se napokon maknuo od tipskih uloga ljudi u
poziciji moći (kroz novac ili utjecaj svejedno) i odigrao ulogu potrebne dubine
za osvajanje nagrade. Glavna ženska uloga pripala je Brie Larson za film „Soba“.
„Soba“ je sigurno jedan od emotivno najzahtjevnijih filmova prošle godine, ali
mene se više dojmio mali Jacob od Brie Larson čija mi je uloga zaista u
funkciji podupirača radnje, a ne njenog nositelja što je recimo slučaj s Charlotte Rampling i Cate Blanchett u oba njihova filma.
S druge strane, u kategoriji
sporednih uloga me ugodno iznenadila pobjeda Alicije Vikander (iako je Jennifer
Leigh bila moj favorit) s obzirom da je ova talentirana mlada glumica imala
izvrsnu godinu s „Dankinjom“ i „Ex Machinom“. Problem u priči je što
je „Ex Machina“ zahtjevnija i bolja uloga od one u „Dankinji“ no Akademija
očito ne odustaje od svog uskog elitističkog gledanja na SF filmove i sve
vezano za tu kulturu. Drago mi je što je „Ex Machina“ (koja je uzgred rečeno
bolja od barem dva filma nominirana za najbolji film) dobila barem nagradu za
specijalne efekte, koliko se god fanovi „Ratova
zvijezda“ bunili zbog toga.
Stalloneovu priču s „Rockyjem“
Akademija nije zaokružila Oscarom za sporednu ulogu. Takva je odluka izazvala
bijes fanova franšize jer su glasači imali prostor dostojno obilježiti i 40
godina od pojave prvog filma kultnog serijala. Bijes na društvenim mrežama je
tim veći zbog toga što je nagradu odnio Mark
Rylance za „Most špijuna.“
Nepravedno prema Rylanceu, čija je uloga zaista dobra, ljubitelji filma govore
o osrednjem fimu koji nije trebao biti niti među nominiranima (u odnosu na „Zvijeri bez granica“ ili „Carol“), a ako je netko morao odnijeti
Slyu Oskara onda je to, prema glasnim bukačima, morao biti Mark Ruffalo. Iako se slažem s takvim argumentima, ne sviđa mi se
način prezentacije. Rylance ni po čemu ne odskače od spomenute dvojice glumaca
i bilo bi zanimljivo vidjeti koji su elementi presudili u njegovu korist. No,
daleko od toga da je riječ o lošoj ulozi. Akademija očito nekad ne zna
procijeniti kontekst u kojem je pojedina uloga odigrana, a možda je odgovor još
jednostavniji pa je samo prevladao američki patriotizam. Kakogod, „Creed“ će vjerojatno imati još koji
nastavak pa će i Stallone imati još koju šansu.
Što se same priredbe tiče drago mi
je što je bila značajno brža nego prethodnih godina. Također, Chris Rock je dobro započeo sve dok nije
počeo pretjerivati sa zafrkancijom na račun rasizma. „All White“ kritika
ovogodišnjih nominacija je uzela maha i crnačka se zajednica osjetila
povrijeđenom jer Akademija već drugu godinu zaredom nije nominirala nijednog
crnog glumca. Ove je godine to svakako mogao biti Idris Elba čija uloga svakako nije slabija od Rylanceove, a lani
sjajni David Oyelowo za ulogu Martina Luthera Kinga u „Selmi“. Lani je čak za takve kritike
bilo više prostora nego ove godine, no s obzirom na nešto nižu kvalitetu filmova
možda se crnačka zajednica u SAD-u i opravdano našla uvrijeđenom. Nadam se kako
ćemo na idućoj priredbi preskočiti takve prozivke i da će biti nešto manje
politike, a više svijeta filma. Posebno je emotivan bio trenutak oproštaja od onih koji su nas napustili u prethodnoj godini, a kad se pojavio David Bowie prisutni u dvorani su i spontano zapljeskali. In memoriam segment završio Leonard Nimoy, legendarni Spock, a cijeli je događaj fantastično ispratio sjajni Dave Grohl.
Zato, bez obzira voljeli Oscare ili ne,
zvali ih američkom propagandom ili nerelevantnom nagradom koja je samo parada
glamura, činjenica je da su dodjele Oscara iznimno popularne i praćene, a i da
je bez sumnje riječ o nagradi koja u propagandnom smislu ima težinu. Svatko na dodjelama
nađe nešto što mu odgovara, bez obzira bio to crveni tepih ili sami filmovi,
ali svake se godine u predoskarovsko doba rasprave pojačaju, kritike pooštre i filmski
svijet nekako dinamičnije diše. Zato nakon dodjele neminovno uslijede provale
sreće i(li) kritike, padne adrenalin i osjećaj konkurencije pa se ljudi vrate
onom zbog čega smo tu.
Filmovi su posebna vrsta opsesije
za koju svi imamo neke svoje kriterije. Zato Vas u ime Movielanda pozivamo da
svi zajedno nastavimo ovo ugodno druženje kako bi nas bilo još više, te kako
bismo svi skupa uživali u onom što nam filmska industrija pripremi do nekog
sljedećeg susreta, neke druge dodjele ili, da parafraza bude potpuna, nekog drugog cirkusa.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar