„Antropoid“ je
kodno ime operacije koja je rezultirala jedinim uspješnim atentatom na nekog
nacističkog dužnosnika tijekom Drugog svjetskog rata. Također, „Antropoid“ je i
prvi od dva filma s ovom temom u razmaku od godine dana (drugi je „HHhH“). U ovoj verziji atentata na Reinharda Heydricha glavne uloge glume Cillian Murphy („Peaky Blinders“) i Jaimie
Dornan („Pad“), a redatelj je Sean
Ellis („Metro Manilla“). Kod
filmova po istinitom događaju postoji nekoliko zamki u koje je lako upasti. „Antropoid“
ih nije u potpunosti izbjegao, ali je svejedno solidan film koji u je u prvom
dijelu bolji, a u drugom lošiji od prosjeka. Ukupno je riječ o solidnom filmu
koji je, uz malo više strpljivosti, mogao biti i odličan.
Drugi svjetski rat je zahvalna tema za ekranizacije. „Antropoid“,
naravno, nije prva adaptacija atentata na Heyndricha (postoji još i „Operacija Daybreak“ iz 1976. godine),
ali je sigurno do danas najdetaljnija. Ono što je u prvom dijelu glavna snaga
filma, izbjegavanje patetike, u drugom se gubi pa film što više ide prema
kraju, to više podsjeća na patetično-epsku priču o junaštvu pripadnika pokreta
otpora kakvu smo, primjerice, imali prilike vidjeti u partizanskim filmovima.
Ovdje Cillian Murphy neće „bacati ćebe na
tenk“, ali će proživjeti dosta patetičnih trenutaka u kojima će i film
pomalo izgubiti nit.
Priča kreće kad dva padobranca, Jozef Gabčik (Murphy) i Jan
Kubiš (Dornan) iskrcaju u Čehoslovačkoj. Njihov je cilj jasan, atentat na
trećeg čovjeka njemačkog Reicha. Put do tog pothvata neće biti lagan, ali uz
pomoć Pokreta otpora dva će padobranca korak po korak shvaćati kako težak
zadatak zaista nije i neostvariv. Na scenariju je osim Ellisa radio i Anthony Frewin, poznat po suradnji s Kubrickom, pa se moglo očekivati
kvalitetan scenarij. Dok se drži uopćenih dramaturških točaka, scenarij i jest
takav. Odgovor na pitanje hoće li padobranci ubiti Heydricha možda iz povijesti
znamo, ali ne znamo odgovor na pitanje – kako? Sve dok je to centralno pitanje
filma, Ellis uspijeva izbjeći zamke adaptacije istinite priče i film pokazuje
potencijal. Pouka glasi kako se zlo ne može ubiti jer ono nikad nije samo u jednom čovjeku. Nacizam i fašizam su oličenje zla i kao u najgorem filmu strave uvijek nađu način da se vrate. U toj fazi film guši i razlika u kvaliteti glume između Murphyja i Dornana. Dornan djeluje kao da se
ne snalazi, ponekad mu fali ekspresije i djeluje izgubljeno. U trenutku kad uhvati ritam, scenarij postaje lošiji. Nakon
atentata u Pragu kreće odmazda nacista. U
nastojanju da to prikaže Ellis je od filma napravio kolaž patetike pa se
nadovezivanjem jedne takve scene na drugu valjda trebala naglasiti
nadolazeća tragičnost likova.
Nažalost, to je postala najveća mana filma. Glavni problem
kod ovakvih priča je što su same po sebi dovoljno velike i ne trpe ukrašavanje.
Za primjer uspješne adaptacije istinite priče ne treba tražiti daleko, dovoljno
je pogledati fantastičnu HBO-ovu seriju „Gorući grm“ koju je režirala Agnieszka
Holland o samospaljivanju Jana Palacha i svim događanjima oko njega. Holland je
uspjela izbjeći zamke adaptiranja istinite priče i kao rezultat je stvorila
fantastičnu mini-seriju koju od srca preporučam svima. Ellis je u operaciji "Antropoid" je to uspio samo donekle.
Šteta, prva polovica filma je odlična i sama po sebi bila je
jedna od boljih prikaza Drugog svjetskog rata u posljednje vrijeme. Nažalost,
druga polovica nije na toj razini. „Antropoid“ je solidan film, ali meni se čini da ću ipak s
nestrpljenjem očekivati „HHhH“ u nadi da će to biti adaptacija dostojna jedne
legendarne, velike priče.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Film je čista petica,drźi te u napetosti do kraja. Odlična režija,uvjerljivi glumci kostimografija,jednostavno preporuka za pogledati.
OdgovoriIzbriši