Ponekad stvari prođu ispod radara. Prijelaz iz siječnja u
veljaču ostavio nas je bez jedne od najvećih europskih glumica svih vremena, a
nisam primijetio da je tom važnom odlasku posvećena pažnja veća od nekoliko
fusnoti. Zato, vrijedi se na Movielandu
prisjetiti što je europskom i svjetskom filmu značila Emanuelle Riva. Bez obzira pamtili ju po perfektnoj ulozi u filmu „Hirošima, ljubavi moja“ ili recentnoj
pamtljivoj predstavi u filmu „Ljubav“,
Emanuelle Riva ostat će u sjećanju ljubitelja filma kao jedna od onih posebnih
glumica, pravih glumačkih legendi čije izvedbe žive i onda kad njih više nema.
U razdoblju između 1959. kad je Resnais snimio „Hirošima ljubavi moja“ i 2012. kad je Haneke snimio „Ljubav“ Emanuelle Riva
pozicionirala se kao jedna od najvećih francuskih i europskih glumica. Priča o
ljubavi mlade Francuskinje i japanskog arhitekta, zasnovana na romanu Marguerite Duras, govorila je o
posljedicama rata koje se osjete i u miru. No, priča o Hirošimi govorila je i u
snazi ljubavi na mjestu koje je u potpunosti devastirano, uništeno,
najsnažnijim oružjem u povijesti ljudskog roda. Taj podtekst prema kojem je
ljubav jača od oružja (i zla) nešto je što će trajno obilježiti karijeru
Emanuelle Rive.
Njena nesvakidašnja ljepota, u kombinaciji s uvjerljivim
interpretacijama likova stvorila je od Rive glumicu koju u toj posthirošimskoj
fazi pamtimo po spoju lirike i ranjivosti, a opet toliko lišene patetike
tipične za holivudsku studijsku produkciju tog doba. Njene heroine kakve je
utjelovljavala uz suradnju s redateljima kao što su Jean-Pierre Melville ili Georges
Franju često su kroz inteligenciju tražile slobodu, kroz snagu karaktera
emancipaciju. U tom je smislu Emanuelle Riva nadrasla francuski novi val i
postala svevremenski simbol ženstvenosti i feminizma iako su međuigre s glumcima
poput Jean-Paula Belmonda (u
Melvilleovom „Léon Morin, svećenik“
(1961.)) navodile na drugačiji zaključak. U tom razdoblju posebno je važno
istaknuti fenomenalnu ulogu u filmu „Thérèse
Desqueyroux“ (1962.) gdje je u ulozi žene koja nastoji izbjeći buržoaski
mentalitet svoje okoline sukobila konvencije i spojila noir i novi val u
verziji neke moderne, poremećene „madamme
Bovary“.
Sve to stvorilo je od Emanuelle Rive zvijezdu art-filma.
Zvijezdu francuskog novog vala koja se u kasnijem umjetničkom radu često
pojavljivala u tipiziranim ulogama majčinskih figura koje je igrala dovoljno
pamtljivo da ostanu u sjećanju. Među takvima posebno mi se ističe uloga u „Tri boje: Plavo“ (1993.) gdje je njen
glumački senzibilitet izvrsno iskoristio Kieslowski.
Vjerojatno bi sve i ostalo na ikoni art filma i pamtljivim sporednim ulogama u
kasnijem razdoblju da Riva nije odigrala još jednu veliku ulogu za koju je
zasluženo nominirana za „Oscara“ i
koja je pokazala kako godine ne moraju biti prepreka u pokazivanju glumačke
veličine.
Ulogom u Hanekeovom filmu „Ljubav“ 2012. godine, Emanuelle
Riva je, već u poznim godinama, pokazala sve nijanse mentalnog propadanja koje
dolaze sa starijom dobi, a nemali broj kritičara zadržao se na kontrastu te
uloge u odnosu na opće prihvaćenu sliku koju je publika, ali i kritika općenito
imala o njoj. Taj zaokret, kakav mnoge mlađe glumice nisu u stanju izvesti,
govori o snazi glumačke izvedbe, ali i mogućnosti da utjelovi lik koji usprkos propadanju
na fizičkoj i mentalnoj razini zadržava dostojanstvo i postojanost na razini
emocije, instinkta i nagona.
Na taj je način Emanuelle Riva sjajno zaokružila simboliku
modernog feminizma koju je sama predstavljala koncem pedesetih i ranih šezdesetih
s krhkošću i osjetljivošću tijela i duha koja dolazi protokom vremena. U jednom
i u drugom slučaju, poruka je slična. Jer, dok se u Hirošimi mogao uništiti
grad, tako je u Hanekeovom filmu moglo propasti tijelo. U oba slučaja postojana
je ostala emocija, izdignuta iznad uništenja i propadanja. Za potrebe
oproštaja, možemo reći da je u oba slučaja za sva vremena o(p)stala i Emanuelle
Riva.
Emanuelle Riva: 1927. – 2017.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar