Možda je jedan od važnijih problema ovog filma što ga je režirao muškarac. Bijeli muškarac. Nije da želim raspačavati predrasude, ali tijekom gledanja mi je to nekoliko puta palo na pamet. Imamo fantastičan povijesni predložak. Imamo žene bez kojih najuspješnije svemirske misije u američkoj povijesti ne bi bile moguće, a te žene su dvostruko diskriminirane. Diskriminirane su kao crnkinje i diskriminirane su kao žene. To zvuči kao idealan predložak za film. To bi bilo tako kad bi Theodore Melfi znao što će s njim. U pokušaju da napravi ep o podvizima svojih skrivenih junakinja Melfi ih je trivijalizirao do neprepoznatljivosti. Virginija šezdesetih vjerojatno nije bila mjesto na kojem su jedna i druga diskriminacija s kojom su se suočavale svedene na razinu verbalnog konflikta.
Pošto je riječ o razdoblju koje obrađuje i prvih nekoliko
sezona serije „Momci s Madisona“ nisam si mogao pomoći, a da ne primijetim
ključnu razliku u prikazu žena u tom razdoblju. Dok je kultna serija optuživana
za presnažan šovinizam i svođenje žena na seksualne objekte, ovdje čitav film
nismo sigurni je li osnovni problem to što su nam junakinje žene ili to što su
crnkinje. Što je najgore, nekoliko dijaloga pokazuje da u to nije siguran niti
autor filma, a onda u postavkama scenarija nešto ozbiljno ne štima. Osnova
filmske naracije traži da postavimo problem koji u toku filma protagonisti
rješavaju. Ovdje je problem postavljen na razini diskriminacije, na razini
uspješnosti svemirske utrke/obavljenih misija, a onda i na osobnoj razini
glavne protagonistice. Svaki od ta tri problema sveden je na trivijalnu razinu,
a nijedan od njih ne garantira posebno uvjerljiv dramski konflikt. Žalosno je
to, prije svega zato što takav pristup omalovažava uspjeh stvarnih povijesnih
ličnosti. No, Hollywood uglavnom ima problem s obradama ovakvih tema i samo
iznimno uspijeva pobjeći od toga da potreba za epom napravi kontraefekt.
Tko su, uostalom, naše junakinje? Glavna protagonistica je
svakako Katherine G. Johnson (Taraji P. Henson), „ljudsko računalo“ čiji je zadatak
izračunavanje putanja za svemirske misije. Tu je i Octavia Spencer kao Dorothy
Vaughn, nadzornik „obojenih“ radnica u NASA-i i lik kojem su ostavljeni gotovo
svi značajni citati za podizanje obrva u filmu. Upravo njen dijalog s Vivian
Mitchell (Kirsten Dunst) odzvanja u glavi kao primjer nesnalaženja scenarista.
U trenutku kad Mitchell uvjerava Vaughn kako nikad nije bila tretirana
drugačije zbog boje svoje kože, Vaughn značajno odgovara „to možda Vi mislite“.
Nisam siguran je li ta rečenica scenaristički namijenjena Vivian Mitchell ili
Akademiji, no imam dojam da je samo zbog nje Octavia Spencer zaslužila
nominaciju. „To možda Vi mislite, Akademijo“ bi bilo primjerenije.
Osim njih, junakinja iz naslova je i Mary Jackson. Prva
Afroamerikanka koja je postala inženjer. Nju dosta uvjerljivo glumi Janelle
Monáe i zapravo je šteta što nije imala više filmskog vremena. Doduše, ponovno
sam imao dojam trivijalizacije i kod tog problema jer je sve što je Jackson
trebala napraviti kako bi se primaknula svom cilju bilo apeliranje na one
toliko često spominjane „bolje anđele ljudske prirode“ lika koji je zadužen za
donošenje odluka. To ogoljava problem filma, svaki put kad neka od
naših junakinja želi, čak i onda kad napetost postaje vidljivija, svaki problem može riješiti samo spominjanjem problema ključnoj osobi. Svi ključni
likovi su benevolentni, svi hoće pomoći i nitko osim Paula Stafforda (glumi ga
Jim Parsons pa je i za očekivati da bude donekle antipatičan) nema ništa protiv
ukidanja rasne segregacije ili spolne diskriminacije. To su više općenite
pojave u društvu, ali na rukovodećim pozicijama u NASA-i čini se nema nikoga
tko dijeli te osjećaje. Zapravo, film kao da argumentira da je NASA ispred svog
vremena pa je stoga i borba naših junakinja svedena na pokoje pitanje tu i
tamo. Oprostit ćete mi, ali nisam uvjeren da je to baš bilo tako.
Mogla bi me doduše dematirati i faktografska netočnost u
filmu kojom se vjerojatno htio pojačati dramski moment. Katherine G. Johnson
mora ići na „WC za obojene“ zbog čega izostaje sa svog iznimno važnog posla.
Kad problem postane javan, njen benevolentni šef Al Harrison (Kevin Costner)
odmah čekićem skida tablu koja govori da je to WC za obojene poantirajući da „u
NASA-i svi pišamo istu boju“. Sve bi to bilo u redu da segregirani WC-i u
vrijeme u koje se radnja odvija već nisu bili stvar prošlosti. Iako razumijem
potrebu za uvođenjem dodatnog dramskog elementa, nije li na taj način još
jednom trivijalizirana priča o junakinjama o kojima se šutilo? Nije li baš time
njihova borba svedena na razinu karikature? Da se vratimo na početni argument,
baš onako kako bi je vidio muškarac koji je još k tome i bijelac?
Svakako, odgovor na to pitanje ostaje nešto za razmišljanje.
„Hidden Figures“ su film za pogledati jednom, nikako neki kojeg ćemo pamtiti.
Sigurno nisu film o kojem će se pričati za desetak godina. To ne kažem zato što
sam muškarac ni zato što sam bijelac, nego zato što smatram da je ova tema zaslužila
bolju obradu. Iako bi mi likovi iz filma vjerojatno odgovorili: „to možda ti
misliš.“
Ocjena: 6/10
Ocjena: 6/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar