RECENZIJA: "The Night Manager / Noćni menadžer" (2016.) - Miljenik kritike ipak nije tako dobar.

Nakon velikog uspjeha BBC-eve serije "The Night Manager", bez imalo ustručavanja se može reći - ako želite uspješnu TV seriju, adaptirajte neki od le Carreovih romana. Povijest pamti nekoliko vrlo dobrih adapatacija kao što su "Tinker Tailor Soldier Spy", "Smileys People" i "A Perfect Spy", a gotovo 30 godina nakon ove posljednje došao je "The Night Manager", dosad najbolja adaptacija nekog od le Carreovih romana. Pod palicom Susanne Bier, uz glumačku postavu sastavljenu od imena kao što su Tom Hiddleston, Hugh Laurie i Olivia Colman BBC je stvorio likove Jonathana Pinea, Richarda Onslowa Ropera i Angele Burr, sve redom nagrađene zlatnim globusima u svojim kategorijama. Impresivnih 92% na Rottentomatoesu i ocjena 82 na Metacriticu jasno govore kako se radi o seriji koja se publici itekako svidjela, a tri zlatna globusa mnogi su odabrali tumačiti kao potvrdu vrhunske kvalitete. Međutim, usprkos svemu navedenom, "The Night Manager" nije serija vrhunske kvalitete.

"The Night Manager" je priča o Jonathanu Pineu (Tom Hiddlestone) koji radi, kao što sam naslov kaže, kao noćni menadžer u jednom Hotelu u Kairu. Zanimljivim spletom okolnosti on dolazi u kontakt s glavnom i odgovornom u jednoj manjoj obavještajnoj agenciji, Angelom Burr (Olivia Colman), a nakon nekog vremena i s Richardom Onslowom Roperom (Hugh Laurie), hladnokrvnim trgovcem oružja. Sve što Vam smijem reći o radnji nalazi se u ove dvije rečenice, ali, da budemo pošteni, ni nema se ništa više za reći. Ne znači to da "The Night Manager" nema što ponuditi, dapače, priča je izrazito zanimjiva i napeta, uz nekoliko grešaka koje su ju ipak limitirale. Valja istaknuti kako je produkcija BBC-a najveći bonus, ali i najveći hendikep serije. Kad BBC uzme adaptirati knjigu velikana kao što je le Carre možete biti sigurni da krajnji rezultat ne može biti loš, ali isto tako taj projekt automatski pada pod pritisak visokih očekivanja od BBC-eve produkcije, a tu mnogi, pa i "The Night Manager" pokleknu. Glavni razlog zbog kojeg "The Night Manager" nije serija koju su može nazvati vrhunskom je činjenica da su glumci nadišli seriju, produkcija je zakazala i stvorila uloge dostojne zlatnih globusa, a seriju kao cjelinu ipak ostavila koju razinu niže. Ne događa se često BBC-u da ovako gubi balans, ali kada se i dogodi, posljedice nisu katastrofalne, "The Night Manager" je bez obzira na to vrlo dobra serija.

S druge strane, one pozitivne, nalazi se najsvjetlija točka serije - Olivia Colman. U originalnoj zamisli Johna le Carrea ne postoji lik Angele Burr, ta uloga je u romanu muška, međutim, le Carre je dozvolio izmjene jer smatra da "adaptacija mora reflektirati na moderne obavještajne službe". Tako je Olivia Colman dobila svoju ulogu Angele Burr i maksimalno ju iskoristila osvojivši zaltni globus, ali, naposljetku, ima li neka uloga iz koje ona nije izvukla maksimum? Sa sigurnošću tvrdim da u zadnjih nekoliko godina sigurno nema, od njenog nastupa u "Broadchurchu" svaka kasnija uloga bila je na istoj, najvišoj mogućoj razini. Od svih likova koji se javljaju kroz razvoj priče, Angela Burr je najuvjerljiviji od svih, što zbog fenomenalne glume Olivie Colman što zbog sjajnog scenarističkog posla. Za razliku od neuvjerljivog i slabo napisanog Jonathana Pinea kojeg je Hiddleston morao spašavati svojom glumačkom kvalitetom, lik Angele Burr istinski je prirodan, pametno doziran i ostavljen na milost i nemilost neiscrpnog glumačkog talenta Olivie Colman.

Osim spomenutih, na već uobičajeno visokoj razini bio je i Hugh Laurie u ulozi glavnog negativca, bešćutnog i nemilosrdnog trgovca oružjem s kojim se jednostavno nije moglo pogriješiti. Nije bitno glumi li Amerikanca ili Britanca, doktora ili trgovca oružjem, napišite scenarij, gurnite mu ga u ruke i možete biti sigurni da će on iz njega izvući maksimum. Sva ta pobrojana glumačka kvaliteta, nadopunjena sa sjajnim ulogama Toma Hollandera i Elizabeth Debicki izmakla je kontroli i, kao što sam ranije rekao, zasjenila seriju kao cjelinu. Postoje situacije u kojima određeni lik do te mjere vlada ekranom da svi drugi postaju gotovo nevidljivi, a kada to režija ne prepozna pa mu pokloni i poneki krupni kadar kao što se to događalo s Lauriem, gubi se homogenost i scena prelazi u one-man show, što, ako se događa prečesto, ne može biti dobro. Prije nego što zaključim priču moram spomenuti jedan detalj koji me oduševio, a to je fotografija! Predivni prizori koji se provlače kroz neke teške scene, pejzaži dostojni Pulitzera zaustavljaju dah i daju scenama jednu sasvim drugu, dublju i snažniju dimenziju.

Gdje nakon svega napisanog smjestiti "The Night Managera"? Kao što sam ranije argumentirao, ne spada među najbolje BBC-eve uratke, ali isto tako ozbiljno odskače od prosjeka. Ne mogu se složiti s većinom i dodijeliti neku devetku ili čak desetku, ne nakon što sam ne tako davno pisao o serijama kao što su "River" i "Unforgotten" koje su svoju devetku i desetku zaslužile jer su zbilja u svakom segmentu bile na vrhunskoj razini. "The Night Manager" uz sve svoje mane ipak ima tri fenomenalne uloge koje su ga možda zasjenile kao cjelinu, ali svakako i osigurale dovoljno kvalitete da od onih malo slobodnijih u ocjenjivanju izvuče maksimalne ocjene. Nisam među slobodnijima kada su ocjene u pitanju i kao veliki ljubitelj BBC-a ne mogu ocjeniti "The Night Managera" nego kao, kvalitetnu i napetu seriju koja nije uspjela biti vrhunska.