RECENZIJA – Trilogija Različita: Pobunjena / Insurgent (2015.)

“People, I have discovered, are layers and layers of secrets. You believe you know them, that you understand them, but their motives are always hidden from you, buried in their own hearts. You will never know them, but sometimes you decide to trust them...”

REDATELJ: Robert Schwentke
SCENARIJ: Brian Duffield / Akiva Goldsman / Mark Bomback / Veronica Roth
ŽANR: Avantura / SF/ Triler
GLAVNE ULOGE: Shailene Woodley, Theo James, Ansel Elgort, Kate Winslet, Miles Teller
GODINA: 2015
TRAJANJE: 119 minuta

Radnja trilogije se odvija u futurističkom Chicagu koji je iscrpljen ratom te nedostaje hrane i ostalih resur­sa pa je za mir i normalno funkcioniranje zajednice nužno da zajednica bude podijeljena na pet frakcija: UČENE (koji osiguravaju nove izume i tehnološki napredak), NEUSTRAŠIVE (koji su zaduženi za obranu grada), DOBROHOTNE (koji uzgajaju hranu te su iznimno ponizni), ISKRENE (koji se od malena odgajaju i uče iskrenosti), te one iz frakcije NIJEKANJA (koji se odlikuju kvalitetom nesebičnosti te upravo iz tog razloga upravljaju gradom).  Na svoj 16. rođendan svatko iz zajednice mora izabrati kojoj frakciji, odnosno skupini pripada procjenjujući tako svoje sposobnosti i afinitete. U obitelji koja pripada frakciji nesebičnih odrasta Beatrice Tris Prior (Shailene Woodley) koja se suočava sa svojim najvećim strahom – naime, otkriva da se ne uklapa niti u jednu zadanu frakciju već pripada skupini “različitih” čije je postojanje nepoželjno i koji se smatraju najvećom prijetnjom funkcioniranju zajednice kao cjeline. Međutim, Tris se ipak pokuša uklopiti izabravši frakciju NEUSTRAŠIVIH, no ubrzo biva otkrivena te je prisiljena pobjeći i skrivati se od pomahnitale Jeanine (Kate Winslet) koja u potpunosti želi istrijebiti različite te čini sve što je u njenoj moći da u tome uspije. Međutim, Tris ipak nije sama – uz nju je Four (Theo James) koji isto tako pripada skupini “različitih” te njihov odnos, uz prijateljsku, ubrzo poprima i ljubavnu dimenziju.

Trilogija Različita: Pobunjena nastavlja se tri dana poslije radnje prvog dijela kada Tris i Four uspijevaju izbjeći Jeanininom planu istrijebljavanja frakcije NIJEKANJA, kada je Tris suočena sa strašnim gubitkom roditelja (Ashley Judd i Tony Goldwyn) te prijatelja Willa (Ben Lloyd-Hughes) kojeg je bila sama prisiljena ubiti nakon što je napadne pod utjecajem seruma koji utječe na psihofizičke mogućnosti. Tris i Four pokušavaju pronaći saveznike u pripadnicima iz ostalih frakcija koji će im pomoći u prikrivanju i rušenju Jeanine, međutim, vidljivo je da se teško uklapaju te da predugo ne mogu ostati skriveni unutar nijedne skupine. Mučena krivnjom i očajna zbog cjelokupne situacije, Tris pokušava otkriti zašto su se njeni roditelji i prijatelji žrtvovali te zašto Jeanine neće odustati dok ju ne ulovi, odnosno zašto je ona toliko posebna i drugačija od drugih – što to zapravo znači pripadati i biti jedna od “različitih”.

Bestseller Pobunjena napisala je američka spisateljica Veronica Roth koja je navedenom trilogijom oborila sve rekorde prodaje i popularnosti širom svijeta te postala izdavački fenomen. Film nose mlade nade Shailene Woodley (“The Fault in Our Stars”, “The Spectacular Now”, “The Descendants”), Theo James (“Underworld: Awakening”), Ansel Elgort (“The Fault in Our Stars”) te Miles Teller (“The Spectacular Now”, “Whiplash”). Njima se pridružuje i iskusna Kate Winslet (“The Reader”, “Labor Day”, “Titanic”) u ulozi hladne i okrutne Jeanine te imamo rijetku priliku vidjeti ju kao negativku te moram priznati da joj prilično dobro stoji. Čak imam dojam da je Kate Winslet zasjenila i samu glavnu glumicu Shailene Woodley koja je zapravo vrlo prosječno u ovom nastavku prikazala lik Tris te stanja u kojima se ona nalazi – patnju, očaj, ali i nadu. Osobno sam veliki fan Shailene još od “The Descendants” no nekako mi se čini da se u ovoj ulozi nije uspjela ostvariti do kraja, a glavno je pitanje zapravo da li joj je i sama uloga to dopustila s obzirom na stalnu akciju i jurnjavu. Još jedan glumac koji me nije impresionirao svojom prosječnošću je svakako Theo James koji je igrajući glavnu mušku ulogu potpuno podbacio. Ljubavnoj priči između njega i Tris nedostajalo je slojevitosti te su osrednje uspjeli prenijeti svoje emocije na nas gledatelje koji ih baš i nismo suviše osjetili tako da nismo zdušno mogli navijati za njih odnosno suosjećati. Kritike ipak neće ići Milesu Telleru koji je sasvim solidno odradio ulogu proračunatog, a kasnije pokajnika Petera te Anselu Elgortu koji je korektno dočarao ulogu zbunjenog i neodlučnog Caleba.

Značajno je da se u ovom nastavku promijenio redatelj – naime, Neil Burger je zamijenjen Robertom Schwentke kojeg znamo, uz ostale, po filmovima “Red” i “The Time Traveler’s Wife”. Uz to, na filmašima je bila velika odgovornost jer je Trilogija: Različita svjetski fenomen koji je prodan u više od 30 milijuna primjeraka i koji ima horde obožavatelja diljem svijeta koji će na nož dočekati bilo kakav neuspjeh. Osobno nisam pročitala knjigu, ali je sasvim jasno da je u knjizi lakše graditi strukturu i polako otkrivati događanja, za razliku od filma u kojem sve treba biti brzo i koncizno. Neki filmu zamjeraju što u potpunosti ne prati knjigu, no po meni to nije nikakva zamjerka s obzirom na opširnost predloška kojeg je trebalo sažeti i pretočiti u dvosatni film tako da shvaćam da su neke promjene zaista bile nužne i svrsihodne. Film je isto tako pun simbolike, a istaknula bi scenu gdje Tris reže kosu putem koje se na neki način oslobađa i učini podnošljivijim taj teški teret krivnje kojeg nosi. Prikazani krajolici su u filmu isto tako impresivni te dobivamo uvid u život svake od frakcija koji savršeno odgovara njihovom opisu, kao i što dobivamo uvid u Trisin um dok je izložena simulacijama u kojima se suočava s najvećim strahovima i unutarnjim demonima što je odlično prikazano putem  fantastičnih vizualnih efekata.

Ukoliko ste pogledali prvi nastavak trilogije zasigurno ćete htjeti nadopuniti mozaik, odgovoriti si na neka pitanja koja su ostala neodgovorena i udovoljiti mašti te pogledati i drugi dio. Koliko će on zadovoljiti vašu žeđ za saznanjem i odgovorima, ne mogu biti sigurna jer su svačiji apetiti individualni, a mogu vam reći da je većina mojih pitanja ostala neodgovorena. U središte se naravno dovodi radnja koja jest spora s obzirom da je odlučeno da se serijal razvuče na još dva nastavka, a sve u cilju zarade što razumijem, ali ne podržavam jer to jednostavno kvari doživljaj. Završavam željom da se mane koje sam istakla kao nedostatke, poprave u slijedećim nastavcima koje ću naravno pogledati jer ipak želim udovoljiti svojoj znatiželji i saznati odgovore koje još uvijek nisam dobila.