Prije nekog vremena
dobio sam na čitanje knjigu Zorana Krušvara “Izvršitelji nauma Gospodnjeg.”
Relativno jednostavna potka upoznala me s istarskim posebnostima, a Rijeka je
kao grad izvrsno upotpunila mitologiju knjige. Za Istru me kroz odrastanje
vezalo dosta toga, od rodbinskih veza do prvih novinarskih iskustava. Baš ta
novinarska iskustva nadogradila su već spomenutu Krušvarovu knjigu posebnim
okusom festivala fantastike „Istrakon“ koji se, gle slučajnosti, baš ovog vikenda
održao u Pazinu. I dok se Pazinskom jamom inspirirao i Jules Verne, dok je o
njoj pjevao i Balašević, Istra se zaobilazila na našim ekranima kao da ne
pripada klišejima o regijama što su dominirali filmskom i serijskom produkcijom
od samostalnosti do danas. Drago mi je što mogu reći da je druga sezona serije
„Počivali u miru“ to promijenila, ali još mi je više drago što to nije jedina
stvar koju je promijenila.
Na ekranima
Hrvatske radio-televizije završile su četiri od planiranih deset epizoda.
Radnja je za razliku od prve sezone u ovoj drugoj snimljena na način koji više
podsjeća na skandinavske serije i evidentno je da su scenaristi u ovom formatu
imali više slobode. Prve četiri epizode možemo promatrati kao zagrijavanje za
ono što dolazi, a činjenica da je nakon prvog tjedna sve puno pozitivnih komentara
dodatno naglašava koliko visoko „Počivali u miru“ podižu ljestvicu svim budućim
produkcijama. Kad smo kod toga, toplo se nadam da će budućih produkcija biti i
da će pozitivne reakcije na „Počivali u miru“ dovesti do redefiniranja onoga
što je za domaće producente zanimljiv sadržaj. Jasno mi je da je serija formata
„Počivali u miru“ zahtjevnija i teža i za gledatelje i za one koji seriju rade,
ali velika popularnost skandinavskih serija kao što su „Ubojstvo“, „Most“ ili
„Borgen“, kao i francuske „Spirale zločina“ dokazuje kako interes za kvalitetan
kriminalistički žanr kod nas postoji. Zapravo je fascinantno kako su ove
obične, životne stvari prolazile pored naših scenarista i vizualnih radnika dok
se je uredno nastojalo servirati sadržaje koji niti od gledatelja niti od onih
koji ih proizvode ne traže naročit angažman. Bilo bi mi drago kad bi „Počivali
u miru“ bila samo prva serija od onih koje će se uhvatiti u koštac s onim
svijetom u kojem živimo, a ne onim u koji bježimo.
Svaka kritika bilo
kojeg televizijskog programa počinje od termina emitiranja i njegove promidžbe.
Danas, u doba interneta i „plati pa gledaj“ tehnologije emitiranje serije u
zadanom terminu možemo smatrati zastarjelim modelom, ali dok je promidžba druge
sezone vrijedna pohvale (u odnosu na prvu) zapravo je čudno kako HRT nije
iskoristio priliku koja mu se nudila zbog agresivne promidžbe „Crno-bijelog
svijeta“. Sklon sam se složiti sa Zrinkom Pavlić sa T-portala koja je u svojoj
kritici napisala kako je ta agresivna promidžba CBS-u ustvari bila medvjeđa
usluga, ali začuđujuće je da se na nacionalnoj televiziji nije našao suvisli
stručnjak za marketing i prije emitiranja druge sezone serije „Počivali u miru“
na zakotrljanom „novome valu“ u kasnijem terminu (oko recimo 22 sata) emitirao
prvu sezonu serije. Ovako, kad je ta prva sezona već prošla ispod radara, ljudi
kojima se dosad viđeno u drugoj sezoni dopada zapravo nemaju gdje legalno
pogledati sezonu koja je u hrvatski TV prostor uvela Luciju Car i kritiku
suvremenog društva.
Na temelju odgledane četiri epizode možemo
zaključiti kako je druga sezona još mračnija od prve. Upravo pomak od formule
po kojoj je jedan slučaj jedna epizoda omogućio je slikanje šire slike kroz
čitavu sezonu pa nas sa svakom daljnjom epizodom serija uvlači dublje u
istarske krajolike koji su u očitom kontrastu s pričom što se nastoji
ispričati. Iako se konstantno naglašava kako je svaka sličnost sa stvarnim
osobama i događajima slučajna i površnim će poznavateljima zbivanja na našoj
sceni reference u seriji biti jasne. Judita Franković je ponovno fantastična u
ulozi Lucije Car, a pomak serije iz Zagreba u Istru eliminirao je u drugoj
sezoni likove s kojima sam imao naviše problema u prethodnim epizodama. To je
cijelu seriju učinilo još boljom, a kao posebnu zanimljivost istaknuo bih
odličnu i napetu kemiju koju u svojim razgovorima imaju Franković i Dragan
Despot. Njihovi razgovori u zatvoru, kamo je Despotov lik dospio nakon događaja
u prvoj sezoni, posebno su zanimljiva nit jer je Lucija Car drukčija od one
naivne novinarke sa samog početka priče. Anksioznost koju osjećamo u njenom
liku, očiti napadaji panike, halucinacije i intenzivno proživljavanje događaja
učinili su ju krhkijom, senzibilnijom, ali usudio bih se reći istodobno i
životnijom i seksipilnijom nego u prvoj sezoni. Također, i snažnijom. Po poučku
likova iz kultnih priča ta slabost i trauma postaju izvor njene odlučnosti i
snage potrebne kako bi rasvijetlila tajnu tvrtke „Chemix“ čiji su radnici
mrtvi, ali nitko nikada nije odgovarao za njihove smrti. Korporacije vole
prikrivati svoje grijehe, a kopanje po zakopanim grijesima tvrtke privatizirane
u onom „divljem valu“ privatizacija dovest će Luciju u središte afere u kojoj
će biti jako teško nagnati kosture da progovore.
Dodatna
kompleksnost priče u odnosu na prvu sezonu naglašena je i boljom
karakterizacijom likova u izmišljenom istarskom mjestašcu Globin. Globin skriva
svoje priče i tajne, a odnos prema onima što Istru posjećuju samo u vrijeme turističke
sezone i teniskog turnira u Umagu, a prema toj istoj Istri se neprekidno
maćehinski odnose, jedna je od glavnih tema druge sezone. Izvrsna glazba grupe „Veja“
odlična je podloga događanjima u seriji, već smo u prošlom tjednu vidjeli „Gustafe“,
a u devetoj epizodi najavljeno je i pojavljivanje Alena Vitasovića što će svim
ljubiteljima istarskog glazbenog štofa dati dodatni razlog da pogledaju epizode
koje slijede ovaj tjedan. Ono što obilježava drugu sezonu „Počivalih u miru“ je
paralelno pričanje globinske priče i Lucijino introspekcijsko ispitivanje Mate
Šušnjare. Dragan Despot u ovoj sezoni dobio je puno karakternijeg, ljudskijeg i
jače ocrtanog lika i njegova je izvedba zbilja briljantna. Lucija u Globinu
upada u mrežu raznovrsnih likova, pa tako imamo u početku dosta blijedu ali
kasnije sve bolju Anju Šovagović Despot, izvrsne Helenu Minić Matanić i Ninu
Violić i standardno dobrog Gorana Navojca. U toj paukovoj mreži raznih likova
teško je zaključiti tko je saveznik a tko neprijatelj jer svaki od njih za
Luciju može biti otrovan.
Bilo je dosta medijskih napisa oko problema s istarskim dijalektima, ali moram reći kako mi je razumljivo da u ovako ambicioznom projektu dolazi do variranja u kvaliteti izvedbe zahtjevnog dijalekta. Postoji nekoliko razloga zašto je za televizijsku produkciju ovog tipa teško biti posve autentičan. Serija je namijenjena i gledateljstvu izvan Istre, pa pretpostavljam da je ponešto prilagođeno i radi lakšeg razumijevanja, a pojedini su glumci vidljivo uložili veliki trud kako bi naglaske i specifične dužine što vjernije prikazali. Pohvalna je isprika na službenoj facebook stranici serije koja naglašava kako se, nažalost, uz sav uložen trud nije mogla postići posvemašnja autentičnost. Ono što bih ja istaknuo je činjenica kako ovakvoj seriji to i nije nužnost. Priča serije, kao i odnosi među likovima, su dovoljno kvalitetni da drže pažnju gledatelja čak i onda kad krivi izgovor ili krivo naglašena riječ „ubodu u uho“. Scenaristi serije nisu radili rekonstrukciju govora već pričali priču, a zanimljivo je da i ovakav dijalekt u seriji predstavlja jedini takav u povijesti serijskog programa hrvatske televizije. Stoga ni ne čude pozitivne reakcije lokalnih medija i javno čuđenje oko toga zašto se hrvatski scenariji utapaju u klišejima Dalmatinaca, Purgera i Zagoraca bez namjere da skrenu malo zapadnije ili (u novije vrijeme) istočnije.
Za kraj ovog teksta
vratit ću se još jednom na odličnu primjenu istarskih legendi. Ona o Juri
Grandu zanimljiv je podtekst serije jer se postavlja pitanje koja to ljudska
emocija ljudske šišmiše pretvara u vampire, a mogli bismo tu pretpostavku
gurnuti tako daleko pa reći da se u seriji „Počivali u miru“ ti metaforički
vampiri nalaze skriveni iza plašta izvršne vlasti. Vlasti koja se savršeno
uklapa u tu simboličku kategoriju šišmiša. Što ostane kad se iz tajni skine sva
prašina, svi velovi koji su skrivali globinske priče i kako je Goran Dukić
spajao zapanjujuće istarske krajolike s morbidnom i realnom pričom saznat ćemo
u daljnjim epizodama koje se svakako isplati gledati. Ne sjećam se da je išta
slično snimljeno na domaćoj televiziji.
Slučajnost je da je
ovaj vikend završio „Istrakon“.
Slučajnost je da
ovaj tjedan ulazimo u blagdansko raspoloženje.
Slučajnost je i to
da na novinskim stranicama možemo pročitati štošta što nas podsjeća na radnju
ove serije.
Ako ste ikada
čitali kriminalističke romane tada znate da detektivi ne vole slučajnosti. Avanture
Lucije Car u drugom tjednu emitiranja uvjerit će Vas da je ona zaista „pravi
detektiv“. Svakako, najbliže tome što smo ikada snimili.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.