RECENZIJA: DRUGA FAZA SVEMIRA ZAVRŠAVA - AGENT CARTER (2015.)

Kako ovog tjedna u naša kina dolaze "Osvetnici 2" koji prigodno obilježavaju kraj druge faze Marvelova svemira dobro se osvrnuti na neke bitne događaje te druge faze koje smo imali prilike vidjeti dosad. Neki su očekivano uspjeli (Kapetan Amerika), neki pomalo razočarali (Iron Man 3), a neki ugodno iznenadili (Čuvari galaksije). Svi ti filmovi međusobno su povezani u tvorevinu s kraticom MCU (Marvel Cinematic Universe). Druga faza je počela nakon što su prošli "Avengersi" završili, a nakon nje kreće treća koja će biti provokativnija i mračnija nego ijedna dosad. To se, s obzirom da su naslovi i osnovni zapleti poznati, može reći unaprijed. Najavu tona koji bi trebao njome prevladavati vidjeli smo već u "Daredevilu" o kojem sam pisao ranije, a bit će zanimljivo vidjeti kako će se u MCU uklopiti i jedan od najpoznatijih Marvelovih junaka uopće - Spiderman. Zanimljivo je bilo na polju televizijskih serija u sklopu MCU svijeta. "Agenti Shield-a" su postali zanimljiva serija koju vrijedi pratiti (nakon što je prvu sezonu zaista trebalo istrpiti), a posebno je iznenađenje bila serija koja je u osam epizoda išla za vrijeme zimske pauze - "Agent Carter". Dok su se "Agenti Shield-a" bavili pozadinom onog što se događalo u "blockbusterima", priča o Peggy Carter više je ličila na popunjavanje rupa i posvetu noir-špijunskom žanru s daškom stripovske atmosfere. Dok za prvu fazu vrijedi teza kako Marvel TV produkcija zaostaje za onom DC-ja ("Arrow"/"Flash") ovdje su s "Agent Carter" i "Daredevilom" dobro promiješali karte, a čak je u prvoj sezoni negledljiva "Agenti Shield-a" postala daleko kvalitetnijom. Dokaz više da Whedonu treba vjerovati kad se primi neke serije. Whedon je i najveći adut Marvelova svemira jer je upravo on idejni tvorac svega što se događa, pa su i poveznice između toliko različitih elemenata u većini slučajeva njegovo djelo. Whedon i jedinstveni TV svemir razlog su zašto Marvel ima kompletniju produkciju od DC-ja, uz činjenicu da su oni unutar filmskog svemira zasad izbacili samo jedan, prilično loš, naslov ("Čovjek od čelika"). U nekoliko ću tekstova do kraja tjedna pokušati dotaknuti bitne elemente i jedne i druge ABC-jeve serije, s naglaskom na njihovu važnost kako u "Avengersima 2" tako i u nadolazećem "Čovjeku mravu" i trećoj fazi svemira koja će u sljedećih nekoliko godina zapljusnuti kino platna.

"Agent Carter" je serija od koje većina fanova nije puno očekivala. Kao lik u sjeni daleko poznatijeg "Kapetana Amerike" već ubačena u svemir u kratkom filmu i prvom dijelu njegove priče, agentica Peggy Carter nije djelovala kao netko tko može na svojim plećima iznijeti čitavu seriju i doprinijeti razvoju Marvelove priče. Zato je Whedon glavni tvorac Marvelova svemira, a ne većina fanova. "Agent Carter" je u samo osam epizoda razvila koherentnu priču koja nam je dala uvid u karakter što nje, što Howarda Starka nakon nestanka Stevea Rodgersa u bespućima oceana. Znali smo iz dosadašnjih naslova da je Kapetan Amerika bio Starkova opsesija, ali nismo znali do koje je razine to išlo. Također, dobra je stvar da je "Agent Carter" uspješna serija i iz razloga što bi mogla biti odskočna daska za još jedan film koji zasad nije najavljen (a po meni je trebao biti). "Crna udovica", Natasha Romanoff, sastavni je dio "Avengersa" i zapravo je čudno kako Scarlett Johansson nije dobila samostalan film. "Agent Carter" djeluje kao dobra odskočna daska onome što bi bila i "Crna udovica" ako ju Marvel produkcijski odluči razviti do te razine. Zanimljivost Peggy Carter je i njen karakter. Od većine suvremenika smatrana je samo ljubavnim interesom neponovljivog Kapetana Amerike , a samo mali dio njenih suradnika vjeruje u njene sposobnosti. Kad se Howard Stark nađe pod optužbom za kontrašpijunažu Carter postaje jedina osoba kojoj se može obratiti. Žena u šovinističkom društvu ima najviše šanse za prolazak ispod radara. Šovinizam i podcjenjivanje ovdje poprimaju razmjere karikature, a iz onoga što je inicijalno nedostatak pozicije u kojoj se Peggy nalazi uskoro će i ona i njena misija izvući prednosti.

Ako ste gledali Iron Mana tad znate kako za vrijeme svojih vratolomija on često komunicira s Jarvisom. Tko je ustvari Jarvis? Pa, ustvari, postoje dva. Jedan je Edwin Jarvis, vjerni butler Tonyjeva oca i partner Peggy Carter u ovoj seriji, a drugi je  J.A.R.V.I.S., računalni sustav i umjetna inteligencija koja prati Iron Mana uokolo. Očito je i bez posebnog naglašavanja kako je računalni sustav zasnovan na živom modelu kojeg smo u ovoj seriji dobili priliku upoznati. Nije na odmet napomenuti kako su sličnosti između stvarnog i računalnog imenjaka jedna od najzabavnijih stvari u seriji a otvoreni kriticizam Howarda Starka nešto je što je i računalni sustav zadržao kad je o njegovu sinu riječ. S obzirom da će računalna inkarnacija Jarvisa imati jednu od bitnijih uloga u novim Avengersima rekao bih kako je to dovoljan razlog da prije odlaska u kino svrnete pogled na ovu seriju.

Hayley Attwell je ovdje ponovila svoju ulogu kao Peggy Carter. Atwell je odlično pogodila mjeru između agentice koja nadilazi nametnute okvire šovinizma, a opet iskorištava svoju ženstvenost kad je to nužno. Njeni potezi tokom sezone pokazale su kako ona nije bila samo partner Kapetana Amerike, još manje stereotipna dama u nevolji, već možemo reći kako je ona bila ravnopravna sudionica njegovih avantura sposobna za daleko više toga nego što joj se daje kredita. James D'Arcy je također dočarao Edwina Jarvisa kao britanskog batlera kojem avanture kvare frizuru i pojačavaju bore, ali je svjestan da kad radiš za Howarda Starka to naprosto drugačije ne ide. Marvelova serija ne bi bila vjerna sebi da se u njoj ne pojavljuje Stan Lee, pa smo ga i ovdje imali prilike vidjeti uz Howarda Starka (Dominic Cooper).

"Agent Carter" je serija koja atmosferom dočarava noir, špijunske igre i borbu za žensku ravnopravnost u SAD-u pedesetih ali se ne libi kritizirati Vladu i njene dužnosnike onda kad je to nužno. Serija daje pozadinu zbivanja koja će kulminirati u "Agentima Shield-a" ovaj tjedan, a i u nadolazećim i dugo očekivanim "Avengersima" . Pošto serija ima srednju ocjenu 8.3 na popularnom IMDB.-u u ovom trenutku za nadati se je da ćemo vidjeti i drugu sezonu. Tako visoka ocjena u odnosu na gotovo 22 000 glasova nije malo. "Agent Carter" nam nudi dašak drugačijeg Marvela. Ako u trećoj fazi dočekamo spoj te linije naracije s onom koja dominira u "Daredevilu" i "Defendersima", pa donekle i Marvelovom Spidermanu, mogli bismo s razlogom očekivati velike stvari unutar Marvelova filmskog svijeta.

U sljedećem tekstu, a nakon završetka sezone, osvrnuti ću se i na to zašto su "Agenti Shield-a" bili bolji u drugoj sezoni, kao i na to kako se njihova priča povezuje s onom koju ćemo imati prilike gledati u "Avengersima" . Dotad, ne propustite "Agent Carter". Daje dobru podlogu onome što će uslijediti i predstavlja nam nešto drugačiji Marvel od onoga na koji smo navikli.