Animafest ima pobjednike, ali i visoka očekivanja za budućnost!



Eto, prošao je tjedan i završio je i Animafest. Događanja na festivalu nije nedostajalo, a recenzije pojedinih filmova kao što je za "Oscara" nominirana "Pjesma mora" ili najbolji filmovi ovogodišnjeg festivala uslijedit će u narednim danima. Možemo reći da smo sa svoje strane ponosni što je Movieland popratio ovogodišnji festival, ali i kako je spojeno izdanje (u kojem metri zbilja nisu bili bitni) u potpunosti opravdalo očekivanja. Kako rekoh, događanja na "Animafestu" je bilo napretek pa krenimo redom...


Kako smo najavili u prethodnim tekstovima red je istaknuti ovogodišnjeg dobitnika za životno djelo Michela Ocelota. Njegov humoristični govor na otvaranju festivala nastavio se i druženjem s zagrebačkom publikom u Medijateci Francuskog instituta, a na tom druženju još smo se jednom mogli uvjeriti u njegovu iznimnu maštovitost i pristupačnost. Osim Ocelota, dvostruki kandidat za nagradu "Oscar" Tomm Moore govorio je o nastajanju "Pjesme mora", a čitateljima Movielanda preporučio bih i njegov odličan raniji film "Tajna Kellsa". Upravo su ta dvojica gostiju među najistaknutijim gostima ovogodišnjeg festivala, a posebnu čar animaciji dala je u večer na dekicama na Zrinjevcu u petak navečer kad je prikazan film "Azur i Asmir" Michela Ocelota koji će također biti recenziran u sklopu naših rubrika. 

U tekstu koji tematizira najbolja ostvarenja ovogodišnjeg festivala ne bi bilo dobro kad se ne bismo osvrnuli na dodjeljene nagrade. Laureati ovogodišnjeg festivala, preneseni s objave za medije, slijede u nastavku. 


Grand Prix za najbolji film u kategoriji Velikog natjecanja – kratkometražni film osvojio je Ne možemo živjeti bez kozmosa Konstantina Bronzita. Žiri, Chris Landreth, Jayne Pilling, Veljko Popović, Yumi Joung, Leslie Felperin, obrazložili su nagradu tvrdnjom kako je riječ o naoko jednostavnoj i klasičnoj priči koja kroz majstorski izvedeno čisto vizualno pripovijedanje, nijanse i detalje donosi razvoj dubokog prijateljstva, skršenog gubitkom i žaljenjem.


Isti je žiri dodijelio još dvije nagrade. Nagrada Zlatni Zagreb za kreativnost i inovativno umjetničko postignuće ide filmu Svijet sutrašnjice Dona Hertzfeldta, a u obrazloženju stoji da taj film predstavlja “veličanstveno, zastrašujuće i neodoljivo duhovito propitivanje sjećanja, nostalgije i što to znači biti čovjek. ” Nagradu „Zlatko Grgić“ za najbolji prvi film napravljen izvan obrazovne institucije žiri je jednoglasno dodijelio filmu Amélia i Duarte autorica Alice Guimarães i Mónice Santos, jer je “na vrlo mnogo razina pogodio je točno ono što je važno kod neobične inovativne animacije”. Film je nagradu dobio za poetičnu radnju, na tečnu priču, glumu, prekrasnu pikselacijsku tehniku i cjelovit emotivni dojam.


Grand Prix za dugometražni film osvojio je Dječak i svijet  autora Alêa Abreua. Žiri, u sastavu Jung Henin, Siniša Juričić, Mihai Mitrica u obrazloženju je naveo kako film “inovativno koristi umjetnost, spaja i političke i emotivne osjećaje i vodi nas na šaroliko putovanje”. Isti je žiri dodijelio i Posebno priznanje dugometražnom filmu Prevarant (Sang-ho Yeon), “zato što je putem beskompromisne režije tako dobro izrazio tamnu stranu ljudske prirode i njezina ponekad isprazna uvjerenja.”

Jung Henin, Siniša Juričić i Mihai Mitrica odlučivali su i o najboljem filmu u Natjecanju hrvatskog filma. Grand Prix u toj kategoriji dobio je Život s Hermanom H. Rottom redateljice Chintis Lundgren, s obrazloženjem da je riječ o animaciji “koja nam donosi priču o jednom nemogućem odnosu uz pomoć vrlo inteligentnog spoja glazbe, animacije i mnogo humora“. Posebno žiri je dodijelio Brunu Razumu za Tajni laboratorij Nikole Tesle, film koji “inteligentno koristi stop-animaciju kako bi ispričao novu priču o Frankensteinu“. 


Nagradu „Dušan Vukotić“ za najbolji studentski film dobio je Stephen McNally za U međuvremenu  autora. Članovi žirija za ovu kategoriju, Vassilis Kroustalis, Branka Benčić i Max Hattler, obrazložili su nagradu sljedećim riječima: “Ovaj film kirurški precizno prikazuje živote četiri usamljene osobe, od kojih se svaka razlikuje drugačijim dizajnom likova i pozadinskom paletom boja, no istodobno svi upadaju u univerzalne ljudske nevolje. Izvrsne kamere, montaže i dobro promišljene uporabe animacijskih tehnika, U međuvremenu prenosi jedinstvenu priču podcrtanu hrabrošću i empatijom prema likovima.” 


Žiri je dodijelio i dva posebna priznanja: filmu Cjelina (William Reynish) “za sposobnost da pretvori inače konvencionalnu temu prekida u svjež, vizualno bogat, višeslojan i pripovjedački angažiran animirani uradak”, te filmu Poslijepodnevni sat (Seo-ro Oh) jer “savršeno opisuje temu pospanosti, u obliku četverominutnog animiranog eseja.”

Isti je žiri odlučivao i o najboljem filmu u kategoriji Natjecanja namjenskog filma, te je laureatom proglasio Paradise Awaits Tomeka Duckija, koji “donosi nov pogled na slavnu priču o izgonu iz Raja kao o menažeriji izvanredno privlačnih transformacija slika i oblika, prekrasno podcrtavajući izvorni koncept podzemnog tuluma za grešnike.”

Najbolji site-specific animirani rad, o kojem su između 16 odabranih za medijsku fasadu MSU odlučivali Leila Topić, Daniel Šuljić, jest Microphobia autorice Nikki Schuster.

Najbolji film u programu za djecu i mlade, o kojem je odlučivao dječji žiri u sastavu Magdalena Obajdin (8), Mia Grubišić (8), Marta Merlić (10), Borna Benčić (14), Matija Piralić (17), jest Dar redatelja Jacoba Freyja, “jer film kroz priču pokazuje kako često zbog svojih nedostataka gledamo samo vrata koja su nam zatvorena, ne primjećujući da ima drugih sličnih nama koji nam mogu pomoći. Neočekivani obrat na kraju filma zaokružuje njegovu izvrsnost koja se očituje ne samo kroz priču i pouku, već i stil animacije i boje.” Mladi su dodijelili i posebno priznanje filmu Lune Patricka Delagea i Tome Lerouxa koji “na način razumljiv ne samo dobnoj skupini kojoj je namijenjen humoristično prikazuje kako plišana igračka brine za bebu. Uz sve pohvale animacijskoj tehnici i stilu, žiri je najviše oduševljen zvukovima i glasovima te likovima u filmu.”

Tradicionalno, i publika je odabrala svoje favorite. Nagradu Mr. M dobio je kratkometražni Priča o medvjedu Gabriela Osorioa, dok je istu laskavu nagradu u kategoriji dugometražnog filma osvojila Pjesma mora Tomma Moorea.


Ovogodišnji Animafest je, skepsi usprkos, potvrdio kako je potez spajanja dvije animirane forme bio u potpunosti opravdan, ali je isto tako nametnuo visoku ljestvicu očekivanja svim budućim izdanjima festivala. U ime redakcije Movielanda zahvalio bih se organizatorima na suradnji i izrazio nadu kako će daljnji koraci u svijet animacije biti još uspješniji. 

Animacija je mašti najbolji prijatelj. 

Hvala Animafestu što nas na to, iz godine u godinu, podsjeća. 

(U tekstu korištene objave za medije festivala animiranog filma Animafest i fotografije autora: Nina Đurđević, Dinka Radonić, Julien Duval)


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.