Četvrta
sezona „Kuće od karata“ potvrdila je seriju kao fenomen. U američkim časopisima sve se glasnije spominje poveznica
serije i trenutnog stanja u američkim predizborima, a lik Franka
Underwooda još jednom mijenja sliku političara
u očima Amerikanaca. Pošto živimo u svijetu u kojem su rezultati američkih
predsjedničkih izbora važniji za situaciju od hrvatskih, usporedbe ne čude.
Četvrta sezona ušla je u „zabranjenu zonu“. Pokazala je kako i zašto nastaju
ratovi. Oliver Stone je postavio
pitanje može li se uopće ratovati protiv koncepta (terorizma) ? Četvrta sezona
„Kuće od karata“ odgovara na to pitanje. Odgovor se, međutim, neće svidjeti
svima.
Netflix je pojavom „Kuće od karata“ uveo revoluciju u modernu televiziju.
Puštanjem čitave sezone odjednom preokrenuo je način na koji se prikazuju
televizijske serije. „Kuća od karata“ ostat će prva takva produkcija, a sad kad
smo već razmaženi tim načinom emitiranja možemo primijetiti sve blagodati
takvog načina pisanja. Svaka sezona „Kuće od karata“ imala je jasan razvoj,
peripetiju i vrhunac koji je uglavnom bio vješto dramski konstruiran pa je bio
efektan čak i kad nije bio iznenađujuć.
Iako
je „Kuća od karata“ adaptacija britanskog originala vidljivo je kako se ovog
puta koliko god je to moguće odmakla od predloška. Odabir glavnih glumaca doveo
nam je na ekrane prvoklasne izvedbe, a u ovoj smo sezoni imali prilike svjedočiti
sjajnom nadmudrivanju glumačkog para Kevin Spacey / Robin Wright. Da briljiraju u ulogama supružnika Underwood više i
nije neka vijest, ali da mijenjaju uloge iz saveznika u oponente i obrnuto
zanimljiv je scenaristički zahvat. Tako nešto mogli smo očekivati nakon
završetka prošle sezone, a dinamika kojom supružnici prelaze taj put izvedena
je sa stilom, uz nekoliko intrigantnih noviteta.
Osnaživanje
ženskih uloga u četvrtoj sezoni jedan je od njenih snažnijih aduta. Moglo bi se
čak reći kako je Frank Underwood u prvoj polovici sezone zbog njih pao u drugi
plan. U ulozi Clarine majke sjajna je Ellen Burstyn, glumačka legenda, kroz čiju smo izvedbu konačno
mogli ući dublje u lik Prve Dame i shvatiti motivaciju koja se krije iza njenih
postupaka i u ranijim sezonama. Zanimljivo je da je ovo za Burstyn druga uloga
u seriji slične tematike u kojoj je podjednako dobra (prva je bila u prerano
završenim „Političkim životinjama“ gdje
naslovnu ulogu igra Sigourney Weaver).
Druga važna ženska uloga u četvrtoj sezoni je Neve Campbell, glumica koju znamo iz serijala „Vrisak“, a koja je ovdje u ulozi savjetnice Claire
Underwood.
Te
likove možemo shvatiti kao pokušaj objašnjavanja i produbljivanja lika Claire
Underwood. Dok je u trećoj sezoni njena epizoda u Ujedinjenim narodima
djelovala isforsirano i neuvjerljivo ovdje je njena politička aktivnost došla kao
logična posljedica suradnje s novopridošlim sporednim likovima, kao i konflikta
s kraja treće sezone. Bračni par Underwood najjači je kad radi zajedno, ali da bi
do tog došli morat će se suočiti sa svojim ambicijama i grijesima. Baš je to
jedno od centralnih pitanja dosadašnjih sezona: Kad će grijesi Underwoodovih
isplivati i kakve će biti posljedice otkrivanja spletki koje su ih dovele do Bijele
kuće? Četvrta sezona donekle odgovara na to pitanje, ali ni grijesi koji se
otkriju kao ni posljedice koje izazovu nisu onakve kakve bismo očekivali.
Posebno
mjesto u ovoj sezoni ponovno zauzima Doug Stamper, vjerni pratitelj bračnog para Underwood, čijim smo nestabilnostima
svjedočili u ranijim sezonama. Michael Kelly ponovno je uspio sjajno odglumiti opterećenog lika što gubi kontakt sa
stvarnošću dok ga proganjaju demoni prošlosti. Da je politika put preko leševa
i nije neka novost, no na pitanje koliko politika podnosi savjest u Stamperovom
slučaju morat će se tek odgovoriti.
Četvrta
sezona „Kuće od karata“, kao i sve prethodne, sadrži spletke unutar spletki. Za
ostvarivanje konačnog cilja ne preza se ni pred čim. Ono što je činilo
zanimljivim početak četvrte sezone (sukob bračnog para) ubrzo je zasjenjeno
važnijim događanjima. U četvrtoj sezoni, možda više nego ikad, scenaristi se
referiraju na tekuće političke događaje. Tako imamo odnos s Rusijom na
periferiji priče (Lars Mikkelsen je
ponovno sjajan kao fikcionalna kopija Vladimira Putina), terorizam na američkom tlu kao drugu krajnost,
ali i jedan događaj nakon kojeg doslovce sve visi o koncu, a kojeg smo donekle
mogli očekivati prije ili kasnije. Baš će taj događaj poslužiti kao podsjetnik
bračnom paru Underwood kako su najsnažniji zajedno, a ono što će napraviti
nakon toga samo je jedan u nizu preokreta ove sezone.
Druga
polovica sezone dodatno dobiva na dinamici. Razlog tome je sjajan antagonist Will
Conway kojeg glumi Joel Kinnaman. Kinnamana će se ljubitelji krimića sjetiti po
ulozi u američkoj adaptaciji skandinavskog trilera „Ubojstvo“ gdje igra pomalo ležernog partnera detektivki Sari
Lund. Ovdje je njegova uloga drugačija. Kao snažan oponent Franku Underwoodu i
republikanski protukandidat postat će samo još jedna prepreka u nizu za
mašineriju Underwoodovih, ali ovu prepreku neće smlaviti lako kao ranije.
Ono
što odmah privlači pozornost kod četvrte sezone „Kuće od karata“ je izvrsna
konstrukcija sezone. Na početku sezone bavimo se rješavanjem ranijih konflikata,
zatim slijedi prekretnica u vidu iznenađenja, potom Frank mora uvjeriti
vlastitu stranku kako je idealan izbor za novi mandat, da bi se zatim borio za
njega. Sve ide logičnom progresijom, ali ništa od ovoga ustvari nije spojler.
Pitanje kod svih, pa tako i ove sezone „Kuće od karata“ nije što je napravio
Frank Underwood nego kako je to izveo. U odgovoru na to pitanje krije se
privlačnost serije.
Scenaristi
su si ovog puta zbilja dali oduška. Kako se sezona primicala kraju postajalo je
sve očitije da su ulozi u političkoj igri sve veći, kao i da će likovi biti prisiljeni
žrtovati neke sporedne figure. Naravno, u tom gambitu teže se snalaziti pod
reflektorima. Frank Underwood je u prve dvije sezone sjajno funkcionirao kao
siva eminencija, čovjek koji povlači poteze iz sjene. Od treće sezone Frank je
pod svjetlima reflektora gdje je teže sačuvati tajne. Tu političari podsjećaju
na mađioničare. U „Kući od karata“ politika je umjetnost skretanja pogleda.
Uspješniji je onaj tko može izvesti bolji i efektniji trik na kojem će javnost
zadržati oko, dok se skriveno od pogleda događa ono što je zaista važno.
„Ako ti se ne sviđa način na koji je stol postavljen, preokreni ga.“
Ovaj citat je u srži četvrte sezone. Na njenom kraju i Frank i Claire preokreću stol. To ima svoju cijenu. Sve je dozvoljeno u borbi za preživljavanje. Ako si najmoćniji čovjek na svijetu ne predaješ poziciju olako i ne počinješ rat u kojem ne možeš pobijediti. No, ako je pobjeda moguća, onda nisu bitne žrtve ni posljedice.
U
četvrtoj je sezoni koketiranje sa stvarnošću američke politike u zadnjih dvadesetak
godina zastrašujuće. Bilo bi sjajno kad bismo sve mogli promatrati kao fikciju.
No, ako postoji minimalna mogućnost da se u realnosti događaji odvijaju slično
kao u „Kući od karata“ onda je samo pitanje vremena kad će se iluzija srušiti.
Tad
nam, bojim se, ni mađioničar kao Frank Underwood neće pomoći.
IMDB
Ocjena: 9/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar