RECENZIJA - "SERPICO" (1973.) je pokazao da ipak sve nema svoju cijenu!

SCENARIJ: Peter Maas, Waldo Salt, Norman Wexler
ŽANR: Biografski, Krimić, Drama
GLAVNE ULOGE:  Al Pacino, John Randolph, Jack Kehoe
GODINA: 1973.
TRAJANJE: 130 minuta
DRŽAVA: USA

Fantastičan užitak je vratiti se natrag u prošlost, pogledati neki stariji film i prisjetiti se kako nastaju filmski klasici. Sedamdesete i osamdesete su bila vremena kada su redatelji imali drugačije prioritete, a gledatelji različite kriterije za procjenu kvalitete filma. U većini filmova iz tog vremenskog razdoblja u prvom planu su bili odlična priča i vrhunska gluma, a upravo zbog te dvije stvari film "Serpico" je postao jedan od onih bezvremenskih filmskih klasika koji se i dan danas gledaju sa jednakim entuzijazmom.

"Serpico" je snimljen prema istinitom slučaju policajca Franka Serpica koji je nakon istrage o korupciji morao bježati i danas živi u pod drugim imenom i pod zaštitom u Švicarskoj. Upravo je pravi Frank Serpico sudjelovao u snimanju filma, a Al Pacino družio se s njim i savjetovao oko svakog detalja uloge i dijaloga. To je zasigurno jedan od razloga zbog kojih je priča o Serpicu, poštenom i predanom policajcu u borbi protiv korupcije, prikazana na tako vjerodostajan način.

Frank Serpico je mlad i pošten policajac koji je tek počeo raditi, a jedino što očekuje od posla je da radi onako kako su ga naučili, pravedno i po zakonu. Frank je pomalo hipijevske naravi i izgleda, a samim time strši u konzervativnom policijskom okruženju. Njegovi brkovi, frizura, stil oblačenja, kao niti stavovi, ne pomažu mu da se uklopi u radnu okolinu. U želji da provodi pravdu, Frank se trudi iz petnih žila i pritom koristi metode koje se razlikuje od onih koje koriste njegovi kolege. Umjesto da nakon uhićenja pretuče kriminalca s ciljem da iz njega izvuče priznanje i sazna imena drugih sudionika, Serpico će ga rađe odvesti na kavu bez lisica i na miran način popričati te saznati što više. Serpico polako stječe sve više neprijatelja, ali ne među kriminalacima, nego među svojim "plavcima" koji bi se trebali nalaziti s  druge strane zakona. Nakon što odbije raditi poput većine njih koji primaju mito od kriminalaca, Frank postaje crna ovca u "obitelji", nailazi na osuđivanje od kolega, a s vremenom će postupcima ugroziti čak i svoj život nakon što stane na žulj svojim nadređenima.

Moramo se prisjetiti duge i vrlo uspješne karijere vrhunskog redatelja Sidneya Lumeta (12 Angry Men, Network, Dog Day Afternoon). Lumet je, među ostalim, bio poznat po dvije stvari koje su vidljive u "Serpicu". Prva je njegova ljubav prema Manhattanu i New Yorku gdje je snimio većinu svojih filmova, a druga je sposobnost da iz glumaca izvuče ono najbolje i prikaže ih onakvim kakvi ni sami nisu mogli sanjati da mogu biti. U "Serpicu" je Lumet napravio nešto slično i sa Al Pacinom koji je tada bio na početku svoje karijere.

Ulogom Michaela Corleonea u "Kumu" Al Pacino je došao na scenu kroz velika vrata i nagovijestio jednu od najvećih glumačkih karijera ikada. Samo godinu dana nakon snimanja jednog od najboljih filmova svih vremena (Kum), utjelovivši lik Franka Serpica, Pacino je pokazao još jednom svu raskoš svog talenta i etablirao se među najvećim glumačkim zvjezdama. Pacino je u "Serpicu" prikazao virtuznu predstavu i iz aviona je vidljivo kako sa lakoćom dominira na filmskom platnu.

Serpicovu životnu priču možemo u neku ruku usporediti sa Cervantesovim Don Quijotom i nazvati ju borbu sa vjetrenjačama. Mnogi se pokušavaju boriti za istinu i pravdu, tj. za one prave životne vrijednosti, ali većina njih u nekom trenutku poklekne pred novcem. Frank Serpico u želji da iskorjeni korupciju kucao je na mnoga vrata, ali svugdje je nailazio na zid što je u njemu izazivalo ogorčenost i razočaranje, a vrlo brzo se započeo pitati zašto je cijeli život htio postati detektiv. Od onog mladog i neiskusnog policajca na početku, čije su glavne karakteristike bile mirnoća i staloženost, nakon što je iskusio apsolutnu nemoć u borbi protiv korupcije, Frank je postao eksplozivan, bijesan i frustriran čovjek, ali nije nikada popustio. Frank Serpico je ostao vjeran sebi i pokazao kako novac ne može kupiti baš sve, a Sidney Lumet i Al Pacino pokazali su kako određeni filmovi neće izblijediti niti nakon mnogo godina.

OCJENA 9/10