Svojedobno sam imao profesora koji je volio Snoopyja. Na stranu
što je to bilo prije više vremena nego što bih volio sam sebi priznati, bilo je
zanimljivo vidjeti zaljubljenost čovjeka koji ti je po vokaciji autoritet u
jedan, zbilja poseban, animirani lik. Priznajem, kad sam u kinu vidio najavu za
dugometražni film po kultnom stripu/crtiću prvo sam se sjetio njega, a tek onda
toga koliko i sam volim tu zafrknutu bandu. Izlazak ovog filma nije nimalo
slučajan i koincidira sa 65 godina od izlaska prvog stripa i 50 godina od
izlaska televizijskog specijala „Božić Charlieja Browna“. S takvim
prigodničarskim, obljetničarskim filmovima nikad ne znaš što će ispasti, a
drago mi je što mogu reći kako je „Peanuts – The Movie“ zanimljiva posveta
svemu onome što je Shulzov strip, njegove likove i situacije, kao i sve
adaptacije učinilo privlačnim, svevremenskim i svježim do danas.
Film je to prema kojemu je teško biti objektivan. Svi ti
likovi predstavljali su dio djetinjstva, a poistovjećivanje s njima označavalo
je važnu stepenicu na putu odrastanja. „Snoopy i Charlie Brown – Peanuts film“ uzeo je sve osnovne postavke stripa i
animiranih adaptacija, na njih nadogradio autoreferencijalnost i priču koja je
zabavna dovoljno da zadrži pozornost i ponovno nas odveo u taj poznati i dragi
svijet. Samo zbog toga, na čisto emotivnoj razini, zaslužuje pozitivnu ocjenu.
Vrijedi li zagrebati ispod tog, čisto nostalgičnog, sloja? Svakako.
Prvo ću se zadržati na onome što za ovakav film i nije
naročito bitno, a to je svakako priča. Zašto smatram da nije naročito važna?
Prije svega zato jer većina ljudi prilikom gledanja ovakvog filma očekuje da će
vidjeti Snoopyja kako izvodi nepodopštine i spava na leđima na krovu svoje
kućice, Charlieja kako po tko zna koji put pušta zmajeve i otkriva važne
životne lekcije ili Linusa s dekicom u pozi u kojoj ga nije briga za cijeli
svijet. Tu je, naravno, i Lucy kao paradigma svih onih „najpametnijih“ koji (a
to smo saznali kasnije kad smo odrasli) ustvari nisu znali ništa. No, bez
obzira na karakterne razlike sve smo ih voljeli i svi su imali notu
privlačnosti koju je do danas teško zaboraviti. Priča, kao nekakva važnija nota
koja ih povezuje, ovdje nije naročito važna prije svega zato jer su njihove
dogodovštine skup skečeva, nasumičnih situacija. To proizlazi iz prirode
comic-stripa, medija u kojem je „Peanuts“ prvi put objavljen. Za neku veću
pozadinsku priču u takvom mediju nije bilo prostora. Priča koju sadrži ovaj
film skup je klišeja, topline koja je prigodna ovom blagdanskom vremenu, ali i
nalaženja vrijednosti u svakom dječaku ili djevojčici koja je za vrijeme
odrastanja pomislila kako je „niš koristi“. Takvu smo priču već tisuću puta
vidjeli na tisuću različitih mjesta, a opet nam izvedena s ovako dragim
likovima, izgleda uvjerljivo.
U razred koji dijeli već poznata „Peanuts“ ekipa dolazi nova
djevojčica. Crvenokosa, tajanstvena i pametna, ona zaintrigira Charlieja Browna
koji prema njoj počinje osjećati neke čudne, snažne emocije. Cijeloj priči ne
pomaže odveć ni to što mu je dotična prva susjeda. Kroz potragu za hrabrošću
kakvu smo svi barem jednom tijekom odrastanja prošli „Peanuts“ nam daje novi
pogled na klasične likove, a dilemama na koje smo od njih navikli daje i sloj
društvene kritike i osnovnih vrijednosti ljudskosti koje se u ubrzanom i
modernom konzumerističkom svijetu (gdje ovi likovi ne pripadaju) gube. „Snoopy
i Charlie Brown“ su, čini mi se, upravo to. Oni funkcioniraju kao anakroni
relikt koji nas podsjeća da zastanemo na autocesti modernog ritma života i
zapitamo se što je zbilja važno i vrijedno našeg vremena.
Ovo je film za sve one koji su barem jednom gurnuli pismo u
pernicu svoje simpatije, koji su izvodeći budalaštine nastojali da ih
dečko/cura primijete, koji su nazvali teškom mukom iznuđen broj od „najljepše
djevojke/najljepšeg dečka“ na svijetu da bi nakon što netko (možda ona/on)
podigne slušalicu – prekinuli vezu. Teško je pronaći hrabrost za takve pothvate
kad si dijete, a još teže kad si Charlie Brown. O Snoopyju neću trošiti riječi.
Njemu hrabrosti nikad i nije nedostajalo, čak ju je često imao i previše.
Između njih cijeli je dijapazon likova koji, za divno čudo, nikad nisu odrasli.
Eto, već postadoše starci. Takvi, ostarjeli, čine one iste dječje stvari. Mogli
bismo ih čak nazvati i ludim. Tu je, čini mi se, bila njihova glavna snaga sve
ove godine.
Sve su to razlozi zašto treba pogledati „Peanuts“. Jedino
što ćete možda, teško kao i ja, svariti 3D tehniku kojom su nacrtani likovi.
Grozno kad ti netko kompjuterski animira uspomene koje su oduvijek bile ručni
rad. Dobro je, doduše, što sam povremeno imao osjećaj kao da gledam Miyazakijev
„Porco Rosso“. Scene Snoopyjeva letenja avionom nenadmašna su asocijacija, čak
i ako povremeno izgleda kao da su napravljene samo radi 3D efekta. Šteta. To
nije trebao biti jedan od ciljeva animatora. No, „Peanuts – film“ sjajno
funkcionira kao božićni film i ako će postići to da privuče novu publiku u taj
fantastični svijet onda je ispunio svoju svrhu.
Možda se i ja pretvaram u staro, čangrizavo zanovijetalo dok
ti likovi zauvijek ostaju mladi. Tako valjda i treba biti. Zato su sve ove
godine prepuni šarma. Iako je pomalo zastrašujuća misao da se, kako odrastamo i
sazrijevamo, u nekim segmentima pretvaramo u svoje srednjoškolske profesore.
Ocjena: 8/10.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar