RECENZIJA: "Steve Jobs" (2015.) - Ekranizacija dostojna genija!

Steve Jobs je poznat kao osnivač tvrtke "Apple", koju je osnovao  zajedno sa svojim prijateljem, Steveom Wozniakom. Wozniak i Jobs su u garaži punoj jabuka napravili prvo kućno računalo  koje su simbolično nazvali "Apple". Poslije nekoliko generacija "Applea", Jobs je napravio računalo "Lisa". To je bilo prvo računalo koje je imalo ikonice na zaslonu, zapravo je "Lisom" postavljen temelj za računala kakva mi danas koristimo. Sljedeća generacija računala koju je stvorio zvala se "Macintosh", prema vrsti jestivih jabuka.  Nakon što je IBM svojim PC-jem potisnuo Jobsova računala na tržištu, on je bio prisiljen povući se. Po odlasku iz "Applea" je osnovao tvrtku pod simboličnim imenom "NeXT", s kojom je proizvodio složena, ali i skupa računala. Kada je "Apple" upao u krizu, kontaktirali su Jobsa i kupili njegovu tvrtku NeXT za 402 milijuna dolara. Godinu dana kasnije, Jobs se vraća u "Apple" da spasi tvrtku i postaje alfa i omega, ne samo "Applea", već i računalnog svijeta. Dana 30. lipnja 2004. Jobs je operirao rak gušterače a sedam godina kasnije, 5.listopada 2011. umire u 56. godini.

Danny Boyle je odlučio režirati film koji ne prikazuje Jobsa isključivo kao tehnološkog vizionara, kao što ga je u filmu "Jobs", u izvedbi Ashtona Kutchera prikazao Joshua Michael Stern. Boyleov cilj je bio prikazati Jobsa kao jednoga od nas, običnog čovjeka sa običnim problemima. Sorkin je scenarij napisao prema knjizi Waltera Isaacsona pa je za potrebe filma neke stvari više naglasio ili uljepšao, ali nije radio velike promjene. U suradnji sa scenaristom Aaronom Sorkinom, Boyle odlučuje iskoristiti svu slobodu koju ima i Jobsov život prikazati zanimljivijim i dramatičnijim nego što je uistinu i bio. Stoga je "Steve Jobs", možda ne i najvjerniji, ali od dosadašnjih ekranizacija najzanimljiviji prikaz Jobsova života.

Kad sam pročitao da Joshua Michael Stern režira film o Jobsu, a Kutcher glumi Jobsa, znao sam da od toga neće biti ništa. Pričalo se kratko o tom projektu, ali se na kraju ispostavilo da se radi o prosječnom filmu koji ne prikazuje Jobsa onako kako bi trebao. Sve greške koje je Stern napravio kod svog filma, Boyle je, dvije godine kasnije, ispravio i napravio vrlo dobar film. Postoje neke netočnosti u filmu, a jedna od njih je to što je Joanna Hoffman (Kate Winslet), marketinška direktorica "Applea", prisutna kroz cijeli film, dok je u stvarnosti iz "Applea" otišla 1997. godine. To je primjer slobode koju si je Sorkin uzeo u prepričavanju Jobsova života. Winslet može biti sretna što je Sorkin bio toliko slobodan, jer da nije, ona vjerojatno ne bi bila u konkurenciji za Oscara.

Priliku da nam približi jednog od najvećih računalnih genija u povijesti dobio je Michael Fassbender. Fassbender je u istoj godini dobio priliku glumiti Jobsa i Macbetha, dvije uloge koje bi mnogi glumci mogli samo poželjeti. Ulogu Andya Hertzfelda, jednog od suradnika na stvaranju Macintosha, dobio je Michael Stuhlbarg, a Stevea Wozniaka odglumio je, prilično uvjerljivo, Seth Rogen. Osim Fassbendera koji je odglumio vrlo dobro jedno od najugodnijih iznenađenja filma je i Jeff Daniels, koji je izvrsno odglumio Johna Sculleya, direktora "Applea" u samim početcima. Nije imao puno vremena na ekranu, ali je u par izvrsno napisanih dijaloga sa Fassbenderom pokazao koliko je moćan glumac. Veseli nakon odličnog "Newsrooma" ponovno vidjeti suradnju Sorkina i Danielsa. Da je Boyle mogao Danielsu dati onoliko vremena koliko je dao Winslet, siguran sam da bih sada Danielsa spominjao u kontekstu nominacija za najbolju mušku sporednu ulogu.

Puno prije izlaska filma znalo se da će Fassbender i Winslet biti glavne Boyleove glumačke uzdanice. Za neke glumce bi takva očekivanja bila teret, ali njih dvoje su uspjeli uspostaviti fantastičnu vezu dvaju likova, gotovo nerealno uvjerljiv odnos. Fassbender je  Jobsa odglumio vrlo kvalitetno, uspio je djelovati uvjerljivo u ulozi i prije nego što je uskočio u plave traperice i crnu polo dolčevitku. Winslet je sa Fassbenderom prikazala bitno prisniji odnos nego što je to imala Joanna Hoffman sa Jobsom. Pametna i odlučna, djelovala je kao osigurač, pa rekao bih čak i kao njegova savjest. Kada se na ekranu nađe dvoje glumaca njihove kvalitete proizvod teško može biti loš, a "Steve Jobs" je još jedna potvrda te glumačke kvalitete. Dok Fassbender nema Oscara u svojoj vitrini s nagradama ali ima nekoliko snažnih i zahtjevnih uloga iza sebe, Winslet ima i Oscara i strašno puno iskustva. Vjerujem da će oboje biti nominirani ove godine, ali isto tako mislim da Winslet ima više šanse otići kući s kipićem.

Zanimljivo je da ovdje prvi puta imamo priliku na ekranu vidjeti kakav je bio odnos Stevea Jobsa prema njegovoj kćeri Lisi i ženi Crisann (Katherine Waterston). Namjerno nisam naveo glumicu koja igra Lisu zato jer se ne radi o jednoj, već o tri glumice koje su zbog dugog vremenskog perioda o kojem se radi u filmu, glumile Lisu. Upravo nam kroz Jobsov odnos prema Lisi redatelj približava sam lik, tjera nas da ga ponekad žalimo, ali i da ga poželimo opaliti po glavi zbog količine bezosjećajnosti koju prezentira. Jobs je i u biografiji opisan kao mizantropičan lik, nerijetko otresit prema kolegama te kao gotovo svaki genije kroz povijest, egoističan kada je posao u pitanju. O Jobsovom odnosu prema Lisi bih mogao napisati još mnogo toga, ali neke stvari ne smijem otkriti zbog toga što bih mogao pokvariti gledanje onima koji još nisu pogledali film. S obzirom na to, zadržat ću se na rečenom i pustiti Vas da sami saznate ostatak priče.

Nakon što prvi projekt ekranizacije Jobsova života nije uspio mislio sam da će tema odbiti potencijalne "udvarače" i da nećemo vidjeti neku ekranizaciju dostojnu genija kakav je bio Steve Jobs. Boyle i Sorkin su bili dovoljno hrabri da se kao redatelj i scenarist prihvate posla i snime itekako kvalitetan film. Uz malo scenarističke slobode i par uljepšanih detalja iz Jobsova života dobili smo itekako zanimljiv film. Možda ne prati točno sve detalje iz Isaacsonove biografije, ali zato potencira ono najvažnije, Jobsovu osobnost. Joshua Michael Stern u "Jobsu" nije uspio povezati publiku sa Steveom Jobsom, nije uspio upoznati gledatelja sa glavnim likom. Da ne dođe do zabune, nije samo Stern kriv za to, Kutcherova statična i bezlična gluma također nije pomogla. Boyle je izvukao pouke iz prvog filma, odradio sjajnu selekciju glumaca i stvorio odličan film koji, prikazujući kako se Jobs pripremao za predstavljanje svakog od tri velika računala, funkcionira kao predstava od tri čina. "Steve Jobs" možda u cjelini nema dovoljno čvrste adute za nominaciju u kategoriji najboljeg filma, ali sigurno može dosta ponuditi u drugim kategorijama kao što su glavna muška i  ženska sporedna uloga.

IMDb
Trailer