U filmskim
diskusijama mišljenja o Quentinu
Tarantinu su često podijeljena. Dok je jednima jedan od najboljih filmaša
današnjice, drugima je „besramni
kopirant“ što reciklira kultne filmove „do razine da doslovce krade scene“.
Nije me sram priznati da pripadam prvoj skupini, pa tako u tom „besramnom
recikliranju“ vidim posvetu onome što filmsku umjetnost čini privlačnom.
Tarantino uspijeva raditi posvete na originalan način i to mu treba priznati.
Ništa drugačiji nije i u najnovijem filmu „Mrska
osmorka“ gdje, ako ikog, kopira sam sebe. Nakon „Nemilosrdnih gadova“ i „Djanga“
u Tarantinovom osmom* filmu možemo pronaći reference na svih sedam prethodnika.
Zafrkava li time Tarantino ovu drugu skupinu? Ljudima koji ne vole njegove
filmove svih će osam filmova biti „Mrska osmorka“, a oni koji ga vole ionako će
hrliti u kina gledati starog majstora. Bivši videotekar, ljubitelj filma,
čovjek koji je „filmu vratio dušu“ ili čovjek koji ju je „ukrao“ – nije važno.
Tarantino je zaslužio svoje mjesto u povijesti filma, pa makar nikad ne dobio
nagradu za najboljeg redatelja. „Mrska osmorka“ je film koji obiluje
referencama i kritikom Hollywooda. Netko je rekao da je „vestern odavno mrtav.“
Svojim posljednjim filmovima, rekao bih, Tarantino se trudi dokazati suprotno.
„Mrska osmorka“ obiluje naracijom. Između eksterijera i
interijera Tarantino je odabrao interijer. Između akcije i naracije odabrao je
naraciju. Iako, kao što pretpostavljate, ni akcije ne nedostaje. Ideja o tome
da u jedan prostor stavi osmero ljudi različitih motiva i karaktera, a između
kojih vlada nepovjerenje, zanimljiva je sama po sebi iako (priznajem) podsjeća
na „Pse u rezervoaru“. Također,
podjela filma na poglavlja asocira na „Kill
Bill“, jednako kao i motiv osvete. S „Djangom“
su poveznice očite, a malo bolji poznavatelji Tarantina otkriti će i
podsjećanja na „Jackie Brown“ i „Death Proof“. Upravo zato nisam
siguran jesu li osmorka iz naslova likovi ili Tarantinovi filmovi. U nešto
manje od tri sata, Tarantino odgovara na tu dilemu. Smatram kako se njen ključ
krije u dva prethodnika koja nisam spomenuo: „Paklenom šundu“ i „Nemilosrdnim
gadovima“.
Film počinje mećavom koja zaglavi aktere u živopisnom
utočištu „Minniejina galanterija“.
Tarantino u „Mrskoj osmorki“ nastavlja tradiciju skupljanja zaboravljenih
holivudskih aseva. Kurt Russel uvjerljiv
je u ulozi Johna Rutha, lovca na
glave poznatog i pod nazivom „Vješaoc“
jer, saznajemo odmah na početku, ne ubija svoj plijen. Kod njega „živ ili mrtav“
znači živ. U klasičnom Tarantinovom stilu objašnjeno nam je kako i krvnici
moraju od nečega živjeti. Početak filma je i jedini njegov dio koji se odvija u
eksterijeru. Snijeg funkcionira i kao veo pred našim očima. Kako se postupno
navikavamo na likove, uhvaćenu Daisy
Domerghue (Jennifer Jason Leigh) i konkurentskog lovca Marquisa Warrena (Samuel L. Jackson) tako shvaćamo da nitko od njih
nije onakav kakvim se predstavlja. S obzirom na količinu likova koje uvodi u
kratkom vremenu, početak filma može se činiti razvučen. Rekao bih da je takav
postupak nužan kako bi se priča kasnije kvalitetno razvila.
Kad se priča iz eksterijera preseli u interijer oktet likova
polako postaje jasniji. Još uvijek nam nije jasno kamo tko pripada, no jasno je
da je Daisy središnji lik priče. Konflikt se gradi oko nje. Ruthova odluka da
je odvede do stratišta dala je šansu i njenim potencijalnim saveznicima da je
oslobode. No, tko je od ljudi u galanteriji njen protivnik, tko saveznik, a tko
se tamo našao slučajno zaustavljen mećavom? Odgovor na to pitanje saznat ćete
ako pogledate film, a ja ću se zadržati na karakternim obilježjima likova.
Naime, osim spomenutih, u galanteriji ćemo zateći respektabilnu ekipu. Bruce Dern glumi ostarjelog južnjačkog
generala u potrazi za nestalim sinom, Tim
Roth je krvnik iz obližnjeg Red
Rocka, a ljubitelji Tarantina poznata će lica prepoznati i u Michaelu Madsenu i Jamesu Parksu. Kao da taj glumački ansambl nije dovoljno
respektabilan, pridodani su mu Demián
Bichir (poznat i po pamtljivoj ulozi Fidela
Castra u duologiji „Che“) i Channing Tatum koji očito u posljednje
vrijeme nastoji igrati ozbiljnije uloge.
Odnosi između likova, s Daisy u središtu, uskoro će
uklanjati onaj veo s naših očiju. No, kako priča bude napredovala tako će u
Tarantinovom stilu postavljati nove zagonetke, a preokreti će nas ostavljati
iznenađenima. Pošto je vrijeme radnje smješteno iza Američkog građanskog rata
pojavljivat će se napetosti između Sjevernjaka i Južnjaka, ali i kroz njih ćemo
otkrivati motivacije oko centralnog pitanja filma: Tko je na čijoj strani?
„Mrska osmorka“ u posljednjim poglavljima težište radnje
prebacuje na ponovno odličnog Samuela L. Jacksona. Jackson ovdje podsjeća na
svoju odličnu ulogu u „Paklenom šundu“, a njegova dva monologa (s Bruceom
Dernom i sa svima ostalima) vjerojatno će postati novi hitovi na Youtubeu. Bilo
bi ih zanimljivo pogledati monitirane skupa s njegovim kultnim monologom iz „Paklenog
šunda“. Način na koji je Warrenov lik napisan, pa sve do gesti i postupaka,
strahovito podsjeća na Julesa Winnfielda.
No, Jackson ipak nije najupečatljiviji u filmu. Izvedba Jennifer Jason Leigh
kao Daisy Domerghue zaista je fenomenalna. Njena uloga, od početka do kraja,
osvaja. Iako nam je jasno kako je ovdje riječ o najvažnijem liku misterije i
kako je ona zasigurno antagonist, način na koji je odigrala zahtjevnu ulogu
osobe koja „otvara karte“ impresionira. Ako je cijeli film skidanje onog
sniježnog vela s početka, onda je Daisy lik koji veo baci u publiku. Njena
uloga u priči raste kako se film približava kraju. Kraj je tipično Tarantinov.
Priča, a i film, završavaju akcijom za koju smo se kroz duga tri sata
pripremali. Njegov osmi film, kao i nepoznanica „Mrske osmorke“, je završena i otkrivena.
Kakva je presuda? Treba li ga gledati? To prije
svega ovisi o tome kojoj od one dvije spomenute skupine pripadate. „Mrska
osmorka“ možda nije tipičan Tarantinov film, ali je – Tarantinov film. Nije
tipična zbog toga što se većina radnje odvija u interijeru, prilično je sporog
tempa. Dok se sloj po sloj otkriva priča gledateljima koji očekuju nešto nalik klasičnom
vesternu može biti dosadno. Dijalozi koji ulaze u psihologiju likova
funkcioniraju kao probni baloni. Tko je s nama, a tko protiv nas? „Mrska
osmorka“ je vestern, ali nije vestern kakav bi očekivali. Tarantino je ipak
ostao vjeran sebi. Ne može se sakriti metoda koja se referira na špageti vesterne
bacajući rukavicu onima prema kojima je vestern nakon Clinta Eastwooda mrtav žanr. Ennio
Morricone je radio glazbu za ovaj film i to je još jedna potvrda te teze. Govorimo
o prvom filmu za koji je Tarantino koristio originalnu glazbu, ali i o prvom u
potpunosti vestern soundtracku Morriconea u više od trideset godina. Zbilja, „Mrska
osmorka“ vestern je za novo doba, ali je ujedno i reciklaža svega onog zbog
čega smo voljeli Sergija Leonea,
Tarantina, Kurosawu, Peckinpaha ili Sturgesa.
Svi su navedeni redatelji u svojim filmovima tematizirali
snažne psihološki suprotne likove koji dramatiku postižu međusobnom
interakcijom. Svi su navedeni redatelji briljirali u akcijskim scenama, ali svi
su znali prepoznati važnost usporena tempa i različitih perspektiva. Tarantino
nadograđuje ono čemu su oni udarili temelje, ali ne skriva odakle potječe. Da, „Mrska
osmorka“ je pretenciozan film. Od naslova do referenci Tarantino ne skriva
ambiciju. Nažalost, čini mi se da pomalo zaboravlja kako je i sam odavno postao
kult. U redu je raditi kolaž svojih ranijih filmova i pljunuti u lice
kritičarima svog djela naslovom „Mrska osmorka“, ali u tom metodičnom građenju
radnje i referenci čini mi se da je pomalo zaboravio na publiku. Nije ga za
kriviti. Publika ga ionako voli i njegove će filmove ići nekoliko puta gledati
u kino samo da bi sve prepoznala. No, ista ta publika od Tarantina uvijek
očekuje više.
„Mrska osmorka“ je potpun film. Funkcionira i kao svojevrsni
presjek Tarantinova rada, ali nije to „nešto više.“ Jesmo li nepošteni prema
njemu kad letvicu postavljamo visoko? Možda, ali nas je na to navikao. „Mrska
osmorka“ će proći test vremena. Tarantino je najavio još samo dva filma prije
umirovljenja (ako se ne predomisli). Između kritike i publike on je uvijek na
strani drugih i zato ga Akademija i Hollywood baš ne ljube. Zato njegovi
filmovi još uvijek nisu dobili „Oscara“ za najbolji film iako su ga i „Nemilosrdni
gadovi“ i „Pakleni šund“ neosporno zaslužili. „Mrska osmorka“ ima dozu cinizma
koja je snažnija nego u ranijim filmovima. No, taj cinizam nije dovoljan jer je
tempo donekle razvodnjen klaustrofobičnošću interijera i debljinom onog
snježnog vela ispred Minniejine galanterije.
Pretpostavljam da ćemo na kraju ove sezone nagrada reći kako
slijepci nisu progledali pa bi sljedeći film mogao biti „Vražjih devet“. S
obzirom da je ovaj podijeljen u šest poglavlja ne bi me čudilo. Uostalom,
Tarantino je uvijek bio mali vrag koji podbada kič, patetiku i umjetne ukrase
holivudskih elita. „Mrska osmorka“ je vrlo dobar podsjetnik na sve one razloge
zašto ga volimo.
* Tarantino „Mrsku
osmorku“ predstavlja kao svoj osmi film. To je zato jer se „Kill Bill“ 1 i 2
gledaju kao jedna priča u više poglavlja.
Ocjena: 8/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
A sto reci???
OdgovoriIzbrišiTri godine cekamo njegov novi film. Sa ljutnom i nestrpljenjem ocekujemo vijesti hoce li snimati ili ne, nakon sto je prva verzija scenarija procurila. Srecom, monsieur Tarantino, je napisao jos dvije verzije, odabrao ono najbolje iz svake i ipak odlucio razveseliti funove. Toliko ulozenog truda ne doznati nista o radnji filma, o glumcima, o scenariju, o poruci... Ne gledati, slike, trailere. Odbijati pricati o filmu... Sjesti u kino znajuci samo da je to njegov film, da prva verzija traje nesto malo manje od 3 sata i da je gospodin Glazba radio muziku za film, je nesto najbolje sta nam ova umjetnost moze pruziti!!! Nakon odgledanog filma, mozemo reci, da se sve to ISPLATILOOOOO!!! Film je predobar. Sve sto ocekujemo i vise od toga. Zanimljivi likovi, krvave scene, iznenadenja, DIJALOZI DA TI SLINE CURE, gluma za oskare... Sve sto se ocekuje od Tarantina i ponavljam, vise od toga. Tarantio je, ovim filmom, sam sebe izazvao i testirao. Izazov je bio cijelu radnju filma stavitu u jednu jedinu drvenu krcmu (osim prvih pola sata koj se desavaju u jednoj kociji), a da i dalje film bude napet i zanimljiv do kraja. Tri sata filma u jednoj kociji i krcmi, snimljeno kamerom 70 mm - samo Tarantino to moze. Izazov savrseno odraden. Ovo je western, ali prava zamisao filma je misterija i to je zanr u kojeg se film treba staviti. Tarntino filmove posvecuje zanrovima i ovo je njegova posveta misteriji kroz western. Predobro. Uzivat cete. Koliko vidim, film je i posveta samom sebi, tj. svom radu kroz karijeru. Film The Hatefull 8 ima tragova svih njegovih prijasnjih 7 filmova (s tim da se kill bill 1 i 2 gledaju kao cjelina) i gust je to primjecivati i uzivati. Ali ipak, film je svoja cjelina i ne moze se poistovjetiti ni sa jednim prije, niti to zelimo. Uh, gluma!!! Samuel rastura. Najbolja uloga. Ruth je "majka". Walton bolesno dobar, koja glumcina. Jennifer!?!?!?!? Ako ne dobije oskara, dobit ce ih dva. Kurt se zaista moze uzivit u sve. I na kraju, jedan mali minus, bar sto se mene tice. Muzika je dobra, ocekivano. Lipo prate scene i glumu. Ali ja nisam ocekivao dobru muziku, nego izvanrednu muziku. Ali, to sam ja, a ovo je subjektivni post, jer kad je Tarantino u pitanju, ne mogu bit objektivan.Dodite u kino i ne razmisljajte sto ce biti, kako ce biti, kako bi trbalo biti... Jednostavno se opustite i uzivajte u filmu, neka Vas radnja i dijalog vodi. Tako se gledaju njegovi filmovi. Usput, u cineplexu se film pusta bez 15 min pauze. I cinestaru se pusta sa pauzom od 12 ili 15 min. Za ostala kina ne znam. Meni je draze bez pauze. Zivio rodo.
nije fer prema Waltonu da ga niste uopće spomenuli u recenziji....
OdgovoriIzbrišijel to neka manija da svi hvale Tarantina i kad treba i kad ne treba. E pa ja necu. Ovaj film je bezveze. Ima i dobrih delova ali brate ima nekih koje bi i moja baba bolje snimila....
OdgovoriIzbrišiŠto reći, bravo...
OdgovoriIzbrišiŠto reći, bravo...
OdgovoriIzbriši