DANČI BIRA: "BIJELI BALON / Badkonake sefid" (1995.) - Snaga dječjih želja.


Djevojčica prije proslave iranske Nove godine želi kupiti ribicu. Film se otvara kadrom tržnice u kojoj vidimo razne likove koji u tom trenutku nisu važni za radnju. Ribica je u Iranu tradicionalni simbol života. Hoće li djevojčica ostvariti svoju želju i koje će je sve nevolje snaći usput osnovno je pitanje „Bijelog balona“, prvog dugometražnog filma važnog iranskog redatelja Jafara Panahija.


Panahi je široj publici poznat po novijim ostvarenjima, najviše po filmu Offside (2006.) i aktivističkoj borbi protiv cenzure i diktature u Iranu. Za „Bijeli balon“ dobio je Zlatnu kameru festivala u Cannesu. Nekoliko puta zatvaran, cenzuriran i ometan u umjetničkom radu izazivao je pozornost umjetnika širom svijeta. Kad je 2010. odabran da sjedi u žiriju kanskog festivala njegova je stolica ostala simbolički prazna. Panahi nije mogao prisustovati festivalu jer je u to vrijeme bio u zatvoru. Iako ćemo u sklopu Movielanda obraditi Panahija u rubrici „Druga strana filma“, vrijedi svrnuti pozornost na njegov premijerni film koji je Guardian uvrstio među 50 najboljih obiteljskih filmova svih vremena.


„Bijeli balon“ je jednostavan film. Sve se vrti oko želje male Razieh (Aida Mohammadkhani) da nabavi ribicu. Zanimljivo je što već u prvom kadru filma, na iranskoj tržnici, vidimo sve likove koji će se pojavljivati kasnije i igrati više ili manje važne uloge. Hoće li Razieh nabaviti ribicu? To ćete morati otkriti gledajući film, ali neću previše otkriti ako kažem da priča teče logičnim tijekom. Sedmogodišnja Razieh mora prvo nagovoriti majku da joj da novac, a tek potom otići na tržnicu kako bi pokušala nabaviti ribicu. Ni jedno ni drugo nije toliko jednostavno kako se čini. U oba ključna koraka pomoći će joj njen brat Ali (Mohsen Kafili), ali rezultat njihovih napora ispast će krajnje neizvjestan i neočekivan.


Abbas Kiarostami, legendarni iranski redatelj, koscenarist je filma i to se pogotovo vidi u segmentima ljudskih priča ubačenih u glavnu potragu. Film od jednostavne potke izvlači maksimum. Dijete je naivno. Percepcija svijeta razvija se po principu želje i njena ostvarenja, a Razieh ne može pojmiti da je od njenog kućnog praga do prodavača ribica mogu snaći problemi. Kako to obično biva kad je dječja naivnost u pitanju, problemi izviru odasvud. Njena staklena posudica za ribicu i novac u njoj postaju predmetom želje drugih ljudi na tržnici, a Panahi znalački gradi film oko dvaju sorta ljudi. Postoje oni koji su spremni da joj pomognu, a postoje i oni koji će napraviti sve da dođu do njenog novca. Dječja naivnost i zbunjenost u tome nimalo ne pomažu.


Takav, pomalo bajkovit pristup, odlično funkcionira u prazničnom okruženju iranske Nove godine (prvi dan proljeća). Pitanje hoće li djevojčica ostvariti želju donekle me podsjetilo na priče Hansa Christiana Andersena, a iransko okruženje u kojem se likovi nalaze čitavu je priču još dodatno produbilo. Svijet odraslih svijet je laži, svađa i cjenkanja. Dječji svijet, onaj u kojem obitavaju Razieh i Ali, svijet je čistih i neiskvarenih želja. Naravno, teško je previdjeti Panahijevu kritiku Irana devedesetih. Tu se vide naznake budućeg velikog filmaša koji je u filmovima što su uslijedili odveo kritičnost prema režimu na višu razinu. Kratki dijalog oko poklona za blagdane između Razieh i njene majke traje kratko, ali u tom smislu otkriva jako puno.


Značenje naslova otkrivamo tek pred kraj filma. „Bijeli balon“ je film za ljude koji nisu zaboravili da mašta stvara boje. Zapanjujuće jednostavan, a opet snažan. Put koji prelazi malena Razieh mogao bi biti put odrastanja. No, kad pogledamo tu odličnu dječju glumu, te naivne i iskrene pokrete i izraze lica vjerujemo im u svakom postupku. Panahi je film znalački režirao. „Bijeli balon“ obiluje uvjerljivim i iskrenim kadrovima, a samo to da se gotovo u potpunosti odvija u eksterijeru i na tržnici daje mu dojam malog filma u nakrcanom i bučnom okruženju.



Svakog od nas Razieh bi mogla povući za rukav. Kako bismo reagirali? Ovisi li to o danu ili o raspoloženju? „Bijeli balon“ je sjajan film za cijelu obitelj. No, isto tako postavlja neka važna pitanja kojih se nije na odmet podsjetiti i sad kad više nismo djeca. 


OCJENA: 9/10


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

0 komentari:

Objavi komentar