RECENZIJA: "Concussion / Potres" (2015.) - Crna strana sporta

Sport je sastavni i neizostavni dio našeg društva, a sportaši su pri samom vrhu ljestvice kad su u pitanju idoli. No, što se sve krije iza naizged laganog i idealnog života bogatih sportaša? Oni koji su se bar na kratko bavili sportom znaju koliko je potrebno truda, odricanja i muke. Dodatno, postoje stvari i opasnosti kojih niti sami sportaši nisu svjesni. U bavljenju sportom uvijek postoji mogućnost ozljede, loma ruke ili noge, istegnuća mišića itd. Takve ozljede su odmah vidljive i mogu se liječiti, ali što je s onim ozljedama koje postupno uništavaju organizam sportaša, a čiji se simptomi manifestiraju tek nakon određenog vremena? Do navedenih ozljeda dolazi prvenstveno u sportovima u kojima je prisutan fizički kontakt, a jedan od tih sportova je američki nogomet o kojem je riječ u filmu "Concussion".

Američki nogomet je sport broj jedan u Americi, a osim što zabavlja cijelu naciju, donosi ogromnu zaradu. NFL (National Footbal League) zapošljava nekoliko stotina tisuća ljudi, a prihodi od ulaznica, marketinga i sponzora iskazuju se u ogromnim brojkama. S obzirom na navedeno, možemo zaključiti da je NFL nacionalni interes SAD-a. Nezamislivo je da jedan 'mali' čovjek može srušiti tako veliku organizaciju, a bilo koji način protivljenja NFL-u je poput borbe Davida i Golijata. "Concussion" je priča o talentiranom doktoru iz Nigerije koji je otkrio oštećenja mozga kod preminulih igrača američkog nogometa. Do ozljeda dolazi zbog iznimno grubih sudara i udaranja glavom uslijed čega mozak trpi udarce, a igrači s vremenom dobivaju simptome slične Alzheimerovoj bolesti.

Will Smith glumi afričkog doktora Benneta Omalua koji je završio nekoliko smjerova medicine, a trenutno radi kao forenzičar na patologiji. Will Smith je odigrao izvrsnu ulogu, u potpunosti je 'skinuo' afrički naglasak, a nominacija za Oscara u kategoriji glavnog glumca izmaknula mu je tek u produžetku. Možda će zvučati neobično, ali u trenucima kad se Smith nalazi u krupnom kadru podsjećao me na Lawrencea Fishbournea.

Bennet Omalu je neobičan doktor koji se ne uklapa u zadane kalupe, razgovara s beživotnim tijelima i vodi se tezom 'ako znam kako je živio, znam i kako je umro'. Omalu je čovjek predan poslu i ne odstupa od pravila koje mu je nauka ugradila. Na autopsiju mu dolazi tijelo preminulog Mikea Webstera kojeg je fantastično odglumio David Morse. Mike je bivši igrač američkog nogometa i sportska legenda, a zbog privatnih problema nakon završetka profesionalne karijere završio je na ulici i bez novaca dok mu se zdravstveno stanje pogoršavalo mu se iz dana u dan.

Doktor Omalu otkriva poremećaj na Mikeovom mozgu i konstatira da je patio od bolesti zvane CTE (Chronic Traumatic Encephalopathy). CTE prijeti svim igračima američkog nogometa, svakim danom dolazi do sve više žrtava, a upravni odbor NFL-a negira sve optužbe. Doktoru Omaluu priključuje se Julian Bailes (Alec Baldwin) koji je nekoć radio pod okriljem NFL-a i liječio igrače američkog nogometa te njih dvojica zajedno kreće u tešku i iscrpljujuću bitku s organizacijom koja ima veliku moć i potporu ključnih ljudi spremnih na zataškavanje nastale situacije.

"Concussion" je snimljen prema stvarnim događajima, a inspiriran je člankom "Game Brain" koji je objavila Jeanne Marie Laska u jednom američkom magazinu. Moram priznati da sam ugodno iznenađen kvalitetom filma, scenarijem i glumačkom ekipom, posebno Willom Smithom. Nažalost, "Concussion" je tipičan američki film u kojem redatelj/scenarist Peter Landesman nije imao nikakve namjere lišiti nas poznatih boljki Hollywooda. Doktor Omalu je zbog svog afričkog porijekla pokušan prikazati kao pogrešna osoba koja je otkrila takvo nešto, a kroz njegov lik doktora koji pokušava realizirati svoj 'američki san' konstantno se veliča Amerika i njeni državljani. Druga polovica filma je znatno slabija od prve i sadrži nepotrebne klišeje bez kojih bi "Concussion" dobio osmicu. Ovako je zaslužio ocjenu manje, ali bez obzira na spomenute propuste i nevaljalosti, "Concussion" je vrlo dobar film koji se svakako isplati pogledati ukoliko volite sportske drame.