Sjećam se, negdje u ispitnoj literaturi oko heteroseksualne
matrice, nalazila se pjesma Arethe
Franklin „You make me feel like a
natural woman”. Odgovor na pitanje „što čini nekoga prirodnom ženom“
postavljen je u okviru različitih spolnih orijentacija s posebnim osvrtom na
transrodnost. Sjajni filmovi Johna
Watersa poput „Ružičastih flamingosa“,
„Ženskih nevolja“ ili „Laka za kosu“
etabilirali su Divine kao kultnu
transrodnu glumicu, a od Watersa učinili jednog od prvoboraca za različitost.
Pitanje iz gornje pjesme, „što čini nekoga prirodnom ženom“, odgovarano je iz
različitih perspektiva i kroz razne umjetnosti, a najnoviji pokušaj je indie-film „Mandarina“ redatelja Seana
Bakera. Film je to koji, osim što obrađuje provokativne teme, treba
cijeniti i zbog načina na koji je snimljen. U cijelosti napravljena Iphoneom ova šetnja ulicama grada anđela daje životan, gotovo
dokumentaristički doživljaj.
„Mandarina“ prati povratak Sin-Dee, transrodne prostitutke, na ulice Los Angelesa. Nakon puštanja iz zatvora ona se vraća na poznata
mjesta. Ono što saznaje isprva ju šokira, a zatim i tjera na potragu kroz grad
kako bi se suočila sa svojim zaručnikom koji joj je istodobno i svodnik. „Mandarina“
je zanimljiv film koji dokumentira transrodnu scenu Los Angelesa, a zanimljivo
je primijetiti kako to što je snimljen mobitelom ne umanjuje kvalitetu scena i
prikaza likova. Najbolja prijateljica protagonistice, Alexandra, postaje jedan od katalizatora radnje. Božićno je
vrijeme, svi hoće ostvariti snove kako bi udovoljili makar nekoj od maštarija
koje nose u sebi. Od tog trenutka u filmu pratimo dvije radnje. Sin-Dee u
potrazi za zaručnikom Chesterom i
Alexandru u nastojanju da zapjeva u jednom lokalnom klubu i tako makar na
trenutak zaboravi surovu stvarnost koja ju okružuje. Te će se dvije radnje u
određenom trenutku sresti i dovesti film do konačnog raspleta. Važno je
napomenuti kako će on u svojoj srži, štogod netko o tome mislio, odražavati
božićno vrijeme.
Koncipiran donekle kao alternativni obiteljski film, „Mandarina“
sjajno pokazuje licemjernost moraliziranja s jedne, ali i snagu emocija s druge
strane rodnog spektra. Osjećaj koji se kroz cijeli film provlači, kako su likovi
transrodne manjine ustvari moralno ispravniji od onih heteroseksualne većine
kulminira kako film ide prema kraju. Pojavom Chestera, za kojeg sam u jednom
trenutku pomislio kako će biti svojevrsni Godot
kojeg čekamo da ga nikad ne dočekamo, film doživljava vrhunac, peripetiju i
rasplet. Nijedan odnos, bez obzira kakav bio, nije bez uspona i padova. No,
svaki odnos zaslužuje posvećenost i spremnost da se osoba prihvati unatoč
pogreškama. Ljudi nisu crno-bijeli. Više su sivi. U tom sivilu, kao i uvijek,
odlučuju nijanse.
Glumačka izvedba glavnog dvojca, Alexandre (Mya Taylor) i Sin-Dee (Kitana Kiki Rodriguez) zaista je
vrhunska. Jako je zanimljivo vidjeti poigravanje s elementima roda unutar
njihovih individualnih potraga. Ako se ovdje vratimo na pitanje „što čini
prirodnu ženu“ i unutar njega promotrimo ponašanje dvaju prijateljica onda
odgovor koji možemo pronaći iz više različitih perspektiva čini ovaj film još
zanimljivijim za gledanje. Usporedbe s Watersovim filmovima nameću se same od
sebe, a kultne izvedbe Divine dodatno se naglašavaju pristupom koji svaka od
ovih transrodnih glumica u toku filma primjenjuje. U kojem smjeru će Baker
razviti likove i hoćemo li vidjeti njihov konačni raspad? To je pitanje na koje
je nemoguće dati odgovor bez kvarenja priče, ali koje se neizbježno postavlja
za čitavog trajanja filma.
„Mandarina“ je prilično klasično koncipiran film. Dramski
elementi su vrlo jednostavni. Počinjemo zapletom koji likove odvodi na
individualne potrage, postoji nekoliko sitnih digresija (stavljenih kako bi
skrenule pažnju na diferencijaciju moralnih vrijednosti), prilično ravnom
linijom dolazimo do vrhunca, a zatim i peripetije i konačnog raspleta. Koliko
god ti dramski elementi bili jednostavni kroz film se relativno lako klizi zbog
odličnih glumačkih izvedbi i intrigantne režije. Upravo primjenom mobitela
Baker pokazuje kako za snimiti dobar indie film ne treba raskošan proračun i
efekti računalne animacije. Los Angeles, grad anđela ili grad grijeha kako Vam
drago, savršena je scenografija ovakvoj priči. Film to odlično iskorištava jer,
da parafraziram tu poslovicu, ne daje nam točno do znanja tko su ovdje
griješnici, a tko anđeli. Odnosno, upozorava: nemojte brzati sa zaključcima,
mogli bi se prevariti.
U kontekstu spomenutih digresija vrijedi istaknuti lik Ramzika (Karren Karagulian) koji
predstavlja onu „ispravnu“ stranu heteroseksualne matrice. On ovdje igra
funkciju korektiva, tzv. čovjeka iz sjene koji se boji vlastitih sklonosti. U
kratkoj epizodi u kojoj završi s običnom, a ne transrodnom prostitutkom vidi se
koliko je duboko njegovo licemjerje. No, paravan se i dalje održava. Upravo
prepredenost skrivanja i licemjerja suočena je s izravnošću dvaju glavnih
likova od kojih upravo Sin-Dee igra ulogu koja je, ponekad i doslovce, spremna razbijati
zidove/vrata/konkurente. Ramzik je, mogli bismo reći, u ovom filmskom pokusu
kontrolna skupina. Čovjek koji bi mogao predstavljati publiku. Doduše, pomalo
je problem što je i on manjina (imigrant), smatram da bi film bio efektniji da
je u njegovoj ulozi klasični „average Joe“
s kojim bi pljuska lažnim standardima odjeknula još jače.
Sve u svemu, ne čudi da je „Mandarina“ visoko na kritičarskim
listama nezavisnih filmova godine. Ona dalje nastavlja narativ koji je uspješno
svojim filmovima započeo Waters, ali ga prilagođava modernom vremenu.
Avangardni pristup tehnici snimanja (za ovakve teme) daje mu dodatno na
sirovosti i snazi. „Mandarina“ je poseban i drugačiji film. Doduše, neće se
svidjeti svima. Za utjehu, to mu nije ni bila namjera.
Ocjena: 8/10
IMDB
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
0 komentari:
Objavi komentar