RECENZIJA: "Bedevilled / Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal" (2010.) - Južnokorejski otok mržnje i osvete

Ah, južnokorejskih osveta nikad dosta. Moram priznati da izreka 'osveta se servira hladna' pomalo pada u zaborav, a prevladava ona 'osveta se servira na južnokorejski način'. Taman kad sam pomislio da sam pogledao sve južnokorejske filmove osvete pojavio se film čiji originalni naziv je malo teže zapamtiti, "Kim Bok-nam salinsageonui jeonmal" ili u doslovnom prijevodu "The Whole Story of the Kim Bok-nam Murder Case". Film je poznatiji pod nazivom "Bedevilled" i mislim da bi bila prava šteta prevoditi naslov na hrvatski jezik jer niti jedna naša riječ nije dovoljno snažna za ono što "Bedevilled" predstavlja. "Bedevilled" je, uz Parkovu 'trilogiju osvete', "I Saw the Devil" i "The Chasera", jedan od najboljih južnokorejskih osvetničkih trilera.

"Bedevilled" je redateljski prvijenac Chul-soo Janga. Jang je zanat učio od Ki-duk Kima, jednog od najboljih južnokorejskih redatelja poznatog po filmovima "Spring, Summer, Autumn, Winter...and Spring", "3-Iron aka Bin-jin" i "Pieta". Kao i većina filmova osvete koji dolaze iz Južne Koreje, "Bedevilled" je kombincija žanrova - drame, trilera, krimića i horora. 'Friški' redatelj Jang vješto se poigrao s gledateljima u svom prvom filmu. Od vrlo spore drame u početku, "Bedevilled" se postepeno pretvara u iznimno brutalan i nasilan osvetnički triler koji podsjeća na kombinaciju osvete iz "Oldboya" te ludosti, nasilja i stravičnog odnosa prema ženama kakvi su prikazani u japanskom "Cold Fishu".

U južnokorejskim filmovima rijetko se događa da postoje dva glavna ženska lika. U "Bedevilledu" to su Hae-won i Kim Bok-nam koju glumi Yeong-hie Seo ("The Chaser"). Hae-won je usamljena žena u tridesetima koja ima problema u životu, privatnom i poslovnom. Nakon konflikta s kolegicom na poslu, prisiljena je otići na odmor koji bi joj trebao poslužiti kao neka vrsta 'hlađenja' Nakon nekoliko godina ignoriranja pisama od prijateljice iz djetinjstva zvane Kim Bok-nam, Hae-won konačno otvara jedno njezino pismo i čita da ju Kim Bok-nam poziva u posjet. Hae-won brodom odlazi na odmor na otok gdje je živjela njezina pokojna baka, ali i gdje danas živi Kim Bok-nam koju je zadnji put vidjela prije 15 godina. Po dolasku na otok, Hae-won odmah primjećuje strahovite stvari. Njezina stara prijateljica Kim Bok-nam je postala predmet fizičkog, seksualnog i emotivnog nasilja, a pozvala ju je u posjet tražeći pomoć i spas.

Mjesto radnje je ključno u ovom filmu. Otok je poslužio kao čvrst temelj priče koji u bilo kojem trenutku može opravdati scenarij i nastalu situaciju. Naime, prikazan otok je primjer izoliranog mjesta u kojem kao da je vrijeme stalo. Do njih ne dopire utjecaj modernog društva, a tamošnje stanovništvo nije civilizarno zbog izolacije u kojoj žive. Na otoku žive samo dva muškarca, muž od Kim Bok-nam i njegov brat, koji su potpuno nadmoćni i dominiraju nad ženama. Ostatak populacije otoka čine starije žene, Kim Bok-nam i njezina kćerka. Za Kim Bok-nam otok je pravi pakao, možemo ga nazvati otokom mržnje. Osim što ju muž psihički i fizički zlostavlja, vara ju s drugim ženama i tuče njezino dijete. Da stvar bude još gora, Kim Bok-nam je jedina mlađa žena na otoku, a sve starije žene su na strani muškaraca koji vladaju njima i cijelim otokom. Kim Bok-nam potiskuje tugu, bol i mržnju duboko u sebi, ali s obzirom da nema kamo pobjeći ili sakriti se, situacija će vrlo brzo eskalirati.

"Bedevilled" ima izvrsno osmišljen scenarij. Iako će nekima možda zasmetati sporija dramska prva polovica filma, u njoj dobivamo odličnu karakterizaciju likova i okruženja u kojoj se oni nalaze. Potpuna suprotnost je druga polovica filma u kojoj zbog 'velikog finala' film s pravom nosi oznaku horor žanra. Kao i u većini južnokorejskih filmova osvete vrlo lako se možete poistovjetiti s glavnim likom, a samim time i 'navijati' te opravdati njegov svaki idući potez, ma koliko god on brutalan i krvav bio. Kod azijskih filmova nije potrebno naglašavati da su glumci fantastični, ali Yeong-hie Seo pružila je upečatljivu predstavu koja se dugo pamti.

"Bedevilled" nije film za svakog, pogotovo ako se dosad niste susretali s južnokorejskom kinematografijom. Ako se pak nalazite u onoj drugoj grupi i jedan ste od ljubitelja južnokorejske kinematografije, ovu osvetu ne smijete propustiti.