RECENZIJA: "Celda 211 aka Cell 211 / Ćelija 211" (2009.) - Okrutna i vrlo uvjerljiva zatvorska priča.

Zatvorske priče su vrlo čest 'gost' na filmskim ekranima. Naravno, najpoznatije su one američke priče, iz filmova kao što su "The Shawshank Redemption", "The Green Mile" i "American History X" ili ako se vratimo malo dalje u prošlost, to su "Cool Hand Luke", "Escape from Alcatraz", "The Great Escape", "Papillon" i brojni drugi. Europska kinematografija je također dala svoj doprinos podžanru zatvorskih filmova, a 2009. je jedna od najbitnijih godina kad su u pitanju priče iz europskih zatvora. Naime, 2009. su snimljena dva ponajbolja europska zatvorska filma, francuski "Un prophète" i španjolski "Celda 211".

"Celda 211", ili u prijevodu "Ćelija 211", je jako dobar film koji vrlo uvjerljivo prikazuje jednu okrutnu zatvorsku priču. Film je to koji ima originalan i netipičan scenarij s izvrsnom režijom te vrhunskim glumačkim izvedbama.

Juan je novozaposlen zatvorski čuvar koji dolazi u posjet zatvoru kako bi vidio što ga očekuje sutra, prvog radnog dana na novom radnom mjestu. Uslijed neočekivanih događaja Juan biva zatočen u zatvorskoj ćeliji broj 211 i ostavljen na milost i nemilost zatočenih kriminalaca. Napušten od svojih budućih kolega, Juan improvizira i pokušava se uklopiti u novu sredinu tvrdeći kako je on novi zatvorenik.

Odmah na početku vidljivo je da se radi o okrutnom i surovom filmu u kojem je zatvor prikazan kao jedno zastrašujuće mjesto gdje žive kriminalci, psihopati i ubojice. Glavni lik Juan je vrlo brzo bačen u vatru, a kroz njegove oči gledatelj upoznaje okolinu i njene 'stanovnike'. U zatvoru vlada opsadno stanje uzrokovano pobunom koju predvodi Malamadre, zatvorski 'starosjedioc' kojeg se svi boje i bespogovorno slušaju. Juan uspijeva uvjeriti Malamadrea da je osuđeni ubojica, postepeno se uklapa među ostale zatvorenike i pokušava pronaći izlaz iz situacije u kojoj mu život svaki tren visi na koncu.

Ključna uloga u zatvorskoj pobuni i nemogućnosti suzbijanja iste leži u činjenici da se u posebnom odjelu zatvora nalaze tri terorista iz baskijske separatističke skupine ETA čije živote vlada i čelnici zatvora ne žele riskirati ni pod koju cijenu. Juan je osuđen na život među kriminalcima, a opasnost dolazi s obiju strana, ili će ga zatvorenici razotkriti ili će uletiti njegovi 'prijatelji' iz vanjskog svijeta i sve redom ih poubijati kako bi spriječili kaos i daljnje nerede.

Redatelj Daniel Monzón i scenarist Jorge Guerricaechevarría odradili su kvalitetan posao. Scenarij je vrlo pametno napisan, priča sadrži nekoliko zapleta i preokreta, a film je odlično izrežiran. Priča se odvija na tri fronta - u ćelijama gdje su zatvorenici, u uredima gdje su čelnici zatvora i izvan zatvora gdje ključnu ulogu ima Juanova žena. Scenarij je vrhunski posložen, a većina događaja se odvija upravo tamo gdje i treba - u ćelijama zatvora. Naravno da događaji izvana utječu na zatvorenike, ali redatelj je vješto izbjegao sve moguće zamke i klišeje na koje se eventualno mogao spotaknuti.

Osim u originalnom scenariju, uspješnost ovog filma krije se u fantastičnim glumcima, uvjerljivim likovima i izvrsno razrađenom odnosu Juana i Malamadrea. Glumci su vrhunski odradili svoje uloge, a njihovi likovi izgledaju nevjerojatno stvarni. Toliko stvarni da uopće ne postoji onaj osjećaj glume već dojam da gledate prijenos uživo iz zatvorskih ćelija. Juana glumi Alberto Ammann, relativno nepoznat Španjolac koji je svoju prvu ulogu odigrao upravo u ovom filmu. Sitne građe i nježnog lica, Ammann se nikako ne uklapa u zatvorski svijet istetoviranih i nabildanih mangupa, ali upravo to je njegovu ulogu učinilo još snažnijom i uvjerljivijom.

Iako je na papiru glavna uloga pripala Ammannu, na ekranu dominira Luis Tosar koji glumi Malamadrea. Tosar je vrlo iskusan glumac koji je najpoznatiji po filmovima "Mientras duermes" i "Los lunes al sol". Kako bi što uvjerljivije odglumio Malamadrea, Tosar je pustio bradu i brkove, a znatno je i fizički ojačao čime djeluje puno opasnije. Malamadre i Juan ostavljaju dojam pravih zatvorenika, a njihov odnos je jedan od najbolje razrađenih međuljudskih odnosa na filmskom ekranu u skorije vrijeme.

"Ćelija 211" je vrlo zanimljiv film s nepredvidljivom radnjom, napet od prve do zadnje minute i preporučam Vam da ga svakako pogledate. Na posteru filma piše "Die Hard meets A Prophet", to je vrlo zanimljiva i, što je još bitnije, točna usporedba koja slikovito opisuje kakav film možete očekivati.