Kad razmislim o filmovima Davida O. Russella osjećaji su mi podijeljeni. Nakon „Tri kralja“, „U dobru i u zlu“ i „Američkih varalica“ Russell je stekao
ugled jednog od zanimljivijih filmaša, a zaštitni znak mu je postao glumački
par Bradley Cooper – Jennifer Lawrence. „Joy“,
najnoviji film s tom kombinacijom glumaca, prosječan je holivudski film za
nedjeljno popodne koji se može svesti pod zajednički nazivnik simpatičnog, ali
zbilja ništa više od tog. S obzirom na spomenute naslove od Davida O. Russella
s razlogom očekujemo neki jači atribut. Nažalost, konačni proizvod koji smo
ovdje dobili je zašećerena priča koja je imala potencijala, ali nikako film
koji bi opravdao visoka očekivanja. Kad jednom letvicu postaviš visoko teško se
zadovoljavati prosjekom, iako to možda nije sasvim pošteno.
Joy je domaćica koja ima snove. Snove je nekad teško
uhvatiti, a java ih često grubo prizemlji. Nitko to ne zna bolje od naše glavne
junakinje koja izlaz iz situacije prepune neispunjenih očekivanja i dugova
prema banci vidi u kreativnosti i inventivnosti koju pokazuje od malih nogu.
Film ovdje u neku ruku djeluje i kao da parodira sam sebe, pa tako obitelj
glavne junakinje čine osebujni likovi koji čitavoj priči daju dozu svježine i
karikature.
Otac glavne junakinje je Tony (Robert De Niro) koji ovdje ponavlja svoje comic-relief uloge
iz ranijih Russellovih filmova, a ne mogu se oteti dojmu da mu sve liče jedna
na drugu. Ovdje doduše, osim toliko potrebne komičnosti koju odmah na početku
nagoviještava razbijanjem De Niro dobiva prostor i za zahtjevniju rolu. Vrijedi
istaknuti i Isabellu Rossellini u
ulozi njegove ljubavnice Trudy, investitora
u poslovni pothvat glavne junakinje. De Niro i Rossellini sjajno funkcioniraju
kao tandem koji potvrđuje da je put do pakla popločen dobrim namjerama. Joy svi
tretiraju kao priglupu plavušicu/domaćicu koja je nesposobna za bilo kakav
ozbiljniji poslovni potez. Nije da su svi drugi sposobniji, samo su glasniji i
znaju se više istaknuti.
Jedini ljudi u filmu koji su koliko toliko uvjereni da Joy
zaista može nešto postići su njen bivši muž Tony (Edgar Ramirez), baka Mimi
(Diane Ladd) i najbolja prijateljica Jackie
(Dascha Polanco). Ta su tri lika stavljena u prilično klišejistički odnos,
pa tako vidimo da odnos Joy i bivšeg muža bolje funkcionira kao prijateljski,
da je Mimi ta koja je napunila glavu junakinje pričama o tome kako je posebna i
da je Jackie osoba koja spašava stvar kad se čini da ništa drugo ne ide od
ruke. Svi oni imaju definirane funkcije unutar radnje i od njih se ne odmiču do
kraja filma. Nema tu iznenađenja, ono nam nije servirano niti planirano. Nije
ovdje bitno što se dogodi već kako se dogodi. To kako, međutim, nije dovoljno
dobro. Iako je pomaknuto kao i većina Russellovih filmova ta pomaknutost nas
ovog puta ne ostavlja bez teksta, dinamika likova ne djeluje uvjerljivo, a zvjezdani
par koji je najjači adut prethodnih suradnji provodi premalo vremena na platnu.
Iako nisam neki ljubitelj Bradleyja Coopera u ovom filmu mu zbilja nedostaje više filmskog
vremena. Lawrence je odigrala standardno dobru ulogu, ali tijekom filma nema
dovoljno dobru opoziciju gotovo u nijednom drugom glumcu. Kad je već glumačka
postava nakrcana zvjezdanim imenima čini se pomalo pretjerano pustiti Lawrence
da sama nosi ovakav tip filma. Ovakav tip filma treba jake interakcije da bi u
potpunosti funkcionirao, a Russellov stil režije zahtjeva i određene karakterne
sukobe kako bi došao do izražaja. U „Joy“ toga nema pa je Lawrence većinu
vremena sama sa svojim nesigurnostima i strahovima dok transformacija od njih
do uspješne poslovne žene nije izvedena dovoljno metodično i uvjerljivo. Za to
je Lawrence najmanje kriva, ali mi scenarij čini donekle zbrzan jer propušta
iskoristiti trenutke u kojima film može dobiti na produbljivanju autoparodije i
crnog humora, a istodobno iskoristiti glumačke kapacitete na raspolaganju.
U svemu tome priča o izumiteljici-kućanici djeluje
opuštajuće i pametno. Dapače, kad je već toliko tereta u nošenju radnje
prepušteno njoj, Lawrence odlično odrađuje svoj dio posla. Sve do trenutka kad
se uključi pripovjedač. Pozicija naratora u ovakvom filmu mogla je biti dana
nekom od važnijih likova u radnji (možda baš Cooperu), a u filmu smo svjedočili
naraciji od dvoje likova od kojih (kako se ispostavi) jedan više nije među
živima. Baš ta naracija iz perspektive drage, ali mrtve osobe je onaj začin
previše koji cijelo jelo učini nejestivim. Da parodiram „Paklenog kuhara“, bolje je dodati manje nego više. Ovdje je
Russell očigledno pretjerao i cijelom filmu spustio ocjenu. Postoji razlika
između trasha i lošeg, kao i između karikature i kiča. Nažalost, „Joy“ je više
loš film nego trash i više kič nego karikatura.
Bez obzira na to, propustima usprkos, „Joy“ je zabavan film.
Zanimljiva poruka i glazba, kao i gluma Jennifer Lawrence razlozi su zbog kojeg
ga se isplati pogledati. Kad se sve to uzme u obzir ipak ga možemo svrstati u
neki prosjek. Očekivanja su, međutim, vrag. Russell si je sam kriv što su veća
nego inače. Dodatni uteg ovom filmu je i to što Akademija nastoji od Jennifer
Lawrence napraviti novu Meryl Streep
pa je nominirana i kad treba i kad ne treba. Po mom mišljenju, za ovu ulogu
nije zaslužila nominaciju za Oscara iako je odglumila vrlo dobro. No, to su već
detalji o kojima ćemo raspravljati u najavi te manifestacije.
Ako se želite opustiti i ne previše razmišljati, za to je „Joy“
idealan film. No, ukoliko očekujete našto nalik „Američkim varalicama“ ili „U
dobru i u zlu“ mogli biste se razočarati.
Ocjena: 6/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Aaa ne, samo 6/10, a bas volim Jennifer. Jel netko gledao ovaj film? https://filmzaveceras.wordpress.com/2016/02/03/welcome-to-me-2014/
OdgovoriIzbrišiI meni je draga, ali ovo je nažalost ispod razine vrijedne nagrada i njene reputacije.
IzbrišiPogledao i ja. Dojmovi su skoro isti kao Danijelovi. Za pogledat jednom je ok film, ali ništa više od toga.
Izbriši"Welcome to me" nisam još pogledao, ali čuo sam nekoliko pozitivnih komentara za film.