RECENZIJA: "Saam gaang yi aka THREE...EXTREMES / Tri ekstrema" (2004.) - Azijska umjetnost horora


Tri države. Tri redatelja. Tri priče. Tri vizije horora. To bi bio kratki opis filma "Three...Extremes" koji kroz tri različita pogleda demonstrira azijsku umjetnost horora. Film je ovo koji bi svaki zagriženi ljubitelj horora trebao pogledati, ali pritom valja biti jako pažljiv. Za "Tri ekstrema" su potrebni vrlo dobar želudac i čvrsti živci. Budite sigurni da ovakvu nelagodu još niste osjetili, a taj osjećaj pratit će Vas dugo nakon završetka ovog vrlo uznemirujućeg filma. Kao što sam naslov filma govori, ovo su pravi ekstremi koji nikog neće ostaviti ravnodušnim.

"Tri ekstrema" je film sastavljen od tri zasebne horor priče. Prva priča je "Dumplings/Valjušci" hongkongškog redatelja Fruita Chana, druga je "Cut/Rez" poznatog južnokorejskog redatelja Chan-wook Parka ("Oldboy"), a kao posljednja priča dolazi "Box/Kutija" Japanca Takashija Miikea. Svaka priča nudi drugačije poimanje horora, ali sve tri imaju jednu zajednu točku - svaka od njih fantastično opisuje kinematografiju zemlje otkuda dolazi. 

"Dumplings / Valjušci" - Fruit Chan, Hong Kong
"Dumplings" je inače dugometraži film koji je prilagođen i skraćen za ovu azijsku trilogiju. Priča se vrti oko 'tete Mei', vlasnice dućana koja proizvodi najbolje i najskuplje valjuške. Mei sastojke nabavlja u Kini, ali nikome ne želi otkriti koji je tajni sastojak njenog recepta. Valjušci koje ona pripravlja pomlađuju ljudski organizam i nude savršen ten, bez mrlja, bora i prištića, a to je naravno mamac za brojne žene koje hrle što prije isprobati čudotvorne valjuške.


Odmah u prvoj sceni vidljivo je da film dolazi iz Hong Konga. Tu je naravno 'glamur' koji je prisutan u većini hongkongških filmova, šarena (najčešće crvena) kostimografija kao i bujne frizure. "Valjušci" su puno strašniji od svih zombija, čudovišta, nasilja i ubijanja. Redatelj je otišao daleko preko granice dobrog ukusa, a njegova priča izaziva gađenje te dovodi pojam poremećenosti do jednog sasvim neshvatljivog nivoa. Prava je enigma dokle seže poremećenost ljudskog uma, a ova priča to vjerno demonstrira. Neugodni momenti dolaze jedni za drugim i imaju izrazito deprimirajući učinak na gledatelja. Gledao sam svakakve filmove, ali ovu priču neću tako lako zaboraviti, i da stvar bude još gora, sad ću mljackanje još više mrziti. "Valjušci" su iznimno poremećen film s fantastičnim 'art' stilom.


"Cut / Rez" - Chan-wook Park, Južna Koreja
Autor "Reza" je jedan od najpoznatijih južnokorejskih redatelja, Chan-wook Park. Park je napoznatiji po "Oldboyu", a filmovi osvete su njegov najjači adut. Sigurno već pogađate kud ovo vodi. Da, u pravu ste. "Rez" je kratki film osvete, ali jednako je brutalan i fantastičan poput najboljih Parkovih filmova. "Rez" je priča o bračnom paru, filmskom redatelju i njegovoj ženi pijanistici, u čiji dom upada naizgled nepoznati čovjek iz prošlosti.


"Rez" je tipičan primjer južnokorejskog filma osvete. Scene su prilično 'munjene' i na trenutke sulude, crni humor je prisutan u gotovo svakom trenutku, a u pozadini žestokog i brutalnog nasilja krije se motiv osvete. Park je u "Rezu" napravio sličnu stvar kao u "Osvetničkoj trilogiji", on dovodi svoje likove iz nejasne prošlosti, izlaže ih nevjerojatnom psihološkom ludilu, a zatim ih stavlja na kušnju. Parku nije potrebna glazba da bi stvorio napetu atmosferu, on ju stvara prikazanim scenama na ekranu, riječima i psihološkom boli likova. 

Iako je priča počela dosta mirno i nije mi bilo baš jasno zašto bi ovo nekome spadalo pod horor, vrlo brzo sam došao u ono "u jebote" stanje u kojem nas često ostavljaju južnokorejski filmovi osvete. Park je nesumnjivo fantastičan redatelj, a njegova priča "Rez" je najkvalitetnija među ova tri azijska ekstrema.


"Box / Kutija" - Takashi Miike, Japan
Treća priča dolazi iz uvijek misterioznog i mističnog Japana. "Kutija" je priča o djevojci koja ima fobiju od toga da će biti živa zakopana u lijesu, a svi njeni snovi završavaju istim ishodom. Djevojka je progonjena tragičnim događajem iz prošlosti, a dug dolazi na naplatu nekoliko godina kasnije.


Film krasi predivna fotografija i naravno, kostimografija. Japan je poznat po raskošnim odjevnim kombinacijama, našminkanim gejšama i maskama koje nose, a sve te komponente javljaju se i u "Kutiji". Ova priča prikazuje psihološki horor koji se manifestira kroz dozu misterije, fantazije i simbolike koja je vrlo često sastavni dio japanskih filmova. "Kutija" je najkompleksnija i najzahtjevnija priča od tri prikazane, a svojim obilježjima podsjeća na jedan od mojih najdražih japanskih filmova, "Confessions" ili izvorno "Kokuhaku".


Ako uspijete 'prožvakati' prvu priču, siguran sam da ćete uživati u ovom ekstremnom filmu koji nudi nešto s čime se nemamo priliku često susresti. Zanimljivo je usporedno vidjeti tri potpuno različite kinematografije i vidjeti kakve monstruozne ideje imaju njihovi genijalno ludi redatelji. 

Jeste li dovoljni hrabri za njih?


OCJENA: 8/10



Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

0 komentari:

Objavi komentar