RECENZIJA: "Everybody Wants Some!! / TE LUDE 80-E!!" (2016.) - Bolje ne može.

Nemoguća je misija pronaći prave riječi koje će Vas oduševiti u jednakoj mjeri u kojoj je mene fascinirao Linklaterov najnoviji film, "Everybody Wants Some!!" ili u prijevodu "Te lude 80-e!!". Najbolje će biti da pokušam dočarati atmosferu iz kino dvorane nakon završetka filma. Ljudi ustaju, nekoliko ih počinje navijati i glasno vikati, zatim slijedi spontani pljesak i još glasnija vika. Punu minutu svi ljudi u dvorani su stajali kraj svojih mjesta, pljeskali i gromoglasno iskazivali svoje oduševljenje. Nevjerojatan osjećaj, ali "Te lude 80-e" su to apsolutno zaslužile. Eto, sad kad sam doživio prvi 'standing ovation' u kino dvorani, na meni je da Vam dočaram što ga je izazvalo.

Vjerujem da se sjećate "Dazed and Confused" u kojem smo pratili srednjoškolce na zadnji dan škole u 1970-im, a "Everybody Wants Some!!" je njegov svojevrsni nastavak. Glumačka ekipa je manje poznata od one iz 1993. kad smo gledali Matthewa McConaugheya, Millu Jovovich i Bena Afflecka. S obzirom da je navedeni trojac tada tek započinjao svoje karijere, možda će danas relativno nepoznati Blake Jenner, Ryan Guzman,Tyler Hoechlin i Zoey Deutch nakon ovog filma postati buduće zvijezde.

Linklater se ne fokusira toliko na samu priču, već na mjesto i vrijeme radnje koji su ključni u većini njegovih filmova. Godina je 1980., a nalazimo se negdje u Teksasu, točnije u blizini sveučilišnog kampusa. Samo tri dana su do nove akademske godine i početka predavanja, a brucoši se polako smještaju u unaprijed rezervirane studentske kuće i domove. Jedan od njih je Jake, brucoš čiji smještaj će biti kuća bejzbolaša. Jake upoznaje svoje nove cimere, suigrače i buduće prijatelje s kojima će provesta tri luda i nezaboravna dana prije nego što počnu studentske obveze.

Snimljeno je jako puno 'coming of age' filmova, a svi oni imaju jedan zadatak - prikazati čari i radost odrastanja. Linklater je genijalac kad su u pitanju prikazi ljudi, njihovih života i općenito slobode te uživanja u životu. Ovaj put Linklater se odlučio za studentsko doba koje karakteriziraju samostalnost, sloboda, cuganje, tulumaranje, ali i sve veće obveze koje polako vode k svijetu odraslih.

S obzirom da smo tek na početku 1980-ih, u filmu se javljaju i poneki detalji s kraja 70-ih. Već od prve minute vidljivo je da dominiraju popularne 'fudbalerke' i brčići, a nose se naravno traperice, ultra-šarene košulje, avijatorice i litra kolonjske na prsima i vratu. Naravno, neizbježna je i disco groznica koja je tada vladala. Razbacivanje na plesnom podiju, potraga za drugom polovicom, cuganje do besvijesti  i fantastična glazba. Soundtrack je izvrstan i ne želim izdvajati niti jednu pjesmu jer sve bude nostalgiju za prijašnjim vremenima. Kompletan popis pjesama možete pročitati OVDJE.

Današnja djeca se nažalost ne znaju zabavljati, a "Te lude 80-e!!" savršeno kontriraju današnjim mobitelima, internetu i igricama. Svima nama koji smo odrastali u 80-im i 90-im zagrijat će se oko srca kad se prisjetimo kako smo se mi zabavljali u djetinjstvu. Linklater se prisjetio skoro svega. Tu je sport na ulicama, fliper, biljar, stolni nogomet, VHS kazete, gramofonske ploče, kvrcanje prstima koje bi bilo slično našoj 'krvavoj kuni',  twister i moj omiljeni 'pingač'.

Alkohol i tulumi. Svi znamo da je tu bilo svega (bar onog čega se sjećamo). Tulumi svaku večer, bezuspješni uleti curama, tučnjave i izbacivanje iz kluba, dubokoumni razgovori nakon previše popijenih čašica i buđenje drugog dana u sobi koja izgleda kao da je pala bomba. Upravo tako posljednja tri dana slobode proživljava ekipa iz "Everybody Wants Some!!". Svaki član ekipe je 'svoj' na određeni način, a zajedno čine kompaktno muško društvo koje se drži na okupu kao da se znaju od pamtivijeka. Rekao bih da je Linklater ovim filmom skinuo nas muškarce gotovo do gaća i otkrio sve naše skrivene tajne prema ženskom rodu. Ali neka mu je, napravio je to iznimno realno, lako i vrlo duhovito.

Kako Vam zvuči činjenica da je 1980. danas više udaljena od 2050.? Vjerojatno strašno. Ova bliža, 2050. godina će sigurno doći, ali 1980. se više nikad neće vratiti,  barem u realnosti. U našim srcima sigurno hoće i to zahvaljujući Linklateru. Postoji jedna McConaugheyeva izreka iz "Dazed and Confused" koja ga prati i dan danas u gotovo svim njegovim govorima. Ona glasi: "Alright. Alright. Alright.", a ja kažem: "Gledajte. Gledajte. Gledajte." jer "Te lude 80-e" su genijalan film koji budi najljepša sjećanja.