RECENZIJA: "SWISS ARMY MAN / Čovjek džepni nožić" (2016.) - Tko ne bi poželio imati prijatelja za sve?

Konačno za jedan američki film mogu reći da je nevjerojatno kreativan, originalan i nadasve poseban. Riječ je o filmu "Swiss Army Man" redateljskog tandema koji sebe naziva 'Daniels'. Neću puno pogriješiti ako kažem da su Dan Kwan i Daniel Scheinert napravili jedan od najboljih filmova ove godine, ali ipak za svaki slučaj odlučit ću se za malo sigurniju varijantu i konstatirati da je "Swiss Army Man" definitivno najposebniji film u 2016. zasad. Glavna tema filma krije se iza njegovog naslova koji u prijevodu glasi "Čovjek džepni nožić". Većina nas koristi ili je u jednom trenutku života koristila svestrani švicarski nožić koji ima pregršt funkcija. Sad zamislite da imate jednog takvog imaginarnog prijatelja s multifunkcionalnim svojstvima koji će za Vas uraditi sve što poželite. Nekima će takva misao zvučati suludo i bizarno, ali u trenutku kad Vam život visi o koncu svaki oslonac je dobrodošao.

Početak filma okolnostima i humorom neodoljivo podsjeća na južnokorejski "Castaway on the Moon" o kojem sam nešto ranije pisao. Vjerujem da će neke od Vas radnja asocirati i na "Cast Away" s Tomom Hanksom i njegovim imaginarnim prijateljem Wilson. To je točno i postoje određene sličnosti sa spomenutim filmovima, ali samo u prvih pet minuta. "Swiss Army Man" je uradak koji se teško može usporediti s bilo kojim filmom. Gledajući njegovu originalnost i kreativnost, eventualno ga možemo usporediti s prošlogodišnjim "The Lobsterom", ali rekao bih da su 'Danielsi' svoju ideju puno bolje prenijeli na filmsko platno nego što je to učinio Yorgos Lanthimos.

Hank (Paul Dano) se nakon brodoloma budi potpuno sam na pustom otoku usred Pacifika. Bez nade za spasom, Hank odluči oduzeti si život, ali u ključnom trenutku spašava ga pogled na ljudsko tijelo koje je doplutalo do obale. Iako to nije bila Hankova posljednja želja niti prizor koji je zaželio, odlučuje otići do tijela nakon čega dolazi do spoznaje da doplutalo tijelo ne daje nikakve znakove života. No ipak, na vrlo neobičan način dolazi do komunikacije između Hanka i Mannyja (Daniel Radcliff) nakon čega će uslijediti jedno od najčudnijih i najljepših 'buddy' putovanja.

Scenarij odmah na prvi pogled djeluje vrlo zanimljivo i simpatično. Hank u početku vodi monolog, a beživotno Mannyjevo tijelo postaje izvrstan sugovornik koji ne prekida i nikad se ne ubacuje u riječ. Hank je svjestan da se obraća mrtvom tijelu, pa tako sam sebi govori 'Ovo je stvarno smiješno' i 'Zašto mu govorim?', ali to ga ne sprječava da povede Mannyja sa sobom. U potrazi za spasom i povratkom u civilizaciju, Hank poučava Mannyja o životu, obitelji, prijateljstvu i ljubavi. Iako su spomenute teme prikrivene raznoraznim 'ludorijama' i izvrsnim humorom, tematika filma je zapravo puno šira nego što se to čini na prvi pogled.

"Swiss Army Man" je film o krajnostima. Hank i Manny su dvije potpune suprotnosti. Živo biće i mrtvac. Život i smrt. Hank želi okončati svoj život, a Manny se želi vratiti među žive. Hank ne sluša nikog dok Manny sluša svakog. Različitosti je pregršt, ali jedan bez drugog dalje ne mogu. Prevaga je na Hanku koji pokušava natjerati Mannyja da se prisjeti svega lijepog što je proživio, ali problem je što je Hank daleko od uspješnog čovjeka koji zna kontrolirati svoj život i uživati u njemu. Vrlo često smo svi mi poput Hanka. Pametni i iskusni za druge, ali nedovoljno dobri i hrabri za sebe.

Obojica glavnih glumaca, Paul Dano i Daniel Radcliffe, predstavljaju jedan novi val iskusnih mlađih glumaca, a njihovu izvedbu u "Swiss Army Manu" je teško opisati riječima. Izvrsni su tijekom svih 97 minuta filma. Daniel Radcliffe je uspješno ostavio Harryja Pottera u prošlosti i okrenuo se budućnosti. Leš Manny je vjerojatno njegova uloga karijere, a s obzirom na to kako ju je izveo, osobno mu (navijački) predviđam nominaciju na idućim Oscarima. Zaslužio je.

"Swiss Army Man" je bio svojevrsna senzacija na ovogodišnjem filmskom festivalu u Sundanceu, a na mene je ostavio iznimno snažan dojam. Rijetko koji film je toliko dobar da ga odmah poželite preporučiti drugima. S obzirom na njegovu neobičnost, svjestan sam da se neće svima svidjeti, ali ipak ga od srca preporučam. Lijepo je vidjeti da se svakim danom pojavljuju neki novi režiseri i scenaristi koji svojim idejama čine filmsku umjetnost puno zanimljivijom i bogatijom.