RECENZIJA: "TIGAR I ZMAJ: MAČ SUDBINE / Crouching Tiger,Hidden Dragon: Sword of Destiny" (2016.) - Ime je ustvari opterećenje.

Trend nastavaka kultnih filmova nešto je što pomalo i živcira jer se postavlja pitanje koliko se ustvari može unovčiti na nostalgiji. Najnoviji primjer toga je nastavak filma „Tigar i zmaj” koji se općenito smatra najboljim primjerom wuxia (borilačke vještine i čast) žanra, a značajan je i zato što je zainteresirao zapad za kinesku kinematografiju i brojnim kineskim glumcima otvorio holivudsko tržište. „Tigar i zmaj: Mač sudbine“, film koji se danas pojavio na Netflixu, primjer je nastavka koji ne dostiže kvalitetu originala no svejedno fanovima daje prilično zabavno i gledljivo djelo u kojem su ustvari najzanimljivije koreografije borilačkih vještina.

Nikad neću biti sasvim objektivan kad je to u pitanju. Volio sam takve filmove od djetinjstva, a iako mi „Tigar i zmaj“ nikad nije bio toliko dobar kao većini, cijenio sam umjetničku crtu koju je tom filmu dao odlični Ang Lee. S nastavkom je upravo to problem, režiser filma je Woo-Ping Yuen čije su koreografije intrigantne no u nastojanju da dostigne original pomalo gubi smjer. „Mač sudbine“ kreće predvidljivo, s naslovnim mačem u središtu, a kojeg se nastoji domoći zli Hades Dai (Jason Scott Lee). U tu svrhu šalje mladog ratnika Tiefanga (Harry Shum Jr.) da ga se domogne. Njegov je potez očekivan, a pokušat će ga spriječiti poznanica iz originala Shian-Liu (Michelle Yeoh) i njena partner iz davnih dana Silent Wolf/Tihi Vuk (Donnie Yen). U priču se još upliće i mlada štićenica Snow Vase/Snježna Vaza (Natasha Liu Bordizzo) koja s Tiefangom očito ima neke poveznice iz prošlosti.

Dva sukobljena klana nastoje se domoći legendarnog mača s kojim, kaže legenda, nitko nikada nije poražen. Mitski mač jamstvo je supremacije, ali ovdje funkcionira više kao simbol i nadogradnja mitologije originalnog filma. Treba znati da su i prvi i ovaj film proizašli iz serijala knjiga kineskog pisca Wang Du Lua, a da predstavljaju adaptacije zadnja dva naslova originalnog serijala. Slično kao što je prvi film kod nas nazvan Tigar i Zmaj, prema originalnom naslovu ovaj bismo mogli nazvati „Vitez i Vaza“. Naime, u oba se slučaja radi o naslovnim likovima, onima koji nose priču. Dok je u knjizi prema kojoj je film napravljen to možda i slučaj, za ovajs e film to ne bi moglo reći. Naime, ne da Snježna Vaza i Tiefang ne nose film, već su u potpunosti zasjenjeni starijim parom glumaca (Yen-Yeoh). Za pretpostaviti je kako je zbog njihove glumačke kvalitete to i bila namjera, ali je takvom odlukom priča, čini mi se, ipak izgubila. Predvidljiva, na trenutke i neuvjerljiva, prijetila je cijeli film spustiti niže nego što bi trebalo.

Na sreću, Donnie Yen, kao stari majstor ovakvih filmova („Ip Man serijal“, „Heroj“, „Zmaj“, „14 oštrica“) razinu akcijskih scena i borilačkih vještina podigao je gotovo za klasu u odnosu čak i na originalni film. Naime, u originalu mi je uvijek smetalo previše letenja, a premalo prave borilačke koreografije, a ovaj film to ispravlja. Razlog tome vjerojatno leži u činjenici da Donnie Yen za svoje scene nije trebao dublera i većinu onoga što vidimo u filmu izvodi sam. No, bez obzira na taj element koji je i glavni razlog zbog kojeg se isplati pogledati film, nastavku ipak fali onaj umjetnički element prvog dijela s kojim je recimo prožet „Ubojica“, još jedan wuxia film o kojem sam nedavno pisao.

Kemija između starijeg para glumaca je odlična i uvjerljiva i može se reći kako oni nose film u glumačkom smislu. U režijske nedostatke ubrojio bi i nedostatak ekspresije lica u nekim scenama no to je već klasična boljka azijskih režisera u filmovima ovoga žanra. Ang Lee je to nadvladao, no on ipak spada u prvu klasu svjetskih, a ne samo azijskih redatelja. Mlađi glumački par ima nezahvalnu ulogu u nastojanju da odglumi makar ravnopravno onom starijem, a taj zadatak postaje još i teži s informacijom da je predložak prema kome je rađen film uglavnom fokusiran na njih.

Iako su scenaristi pokušavali filmu dati i komičnu notu, pa su uveli cijeli niz side-kickova koji bi nas trebali povremeno nasmijati, podbacili su u onome u čemu ovakav film to nikako ne smije: definiranju antagonista. Antagonisti su preslabi i nedovoljno prijeteći za ovakav tip filma. Na kraju je ispalo da gledamo dvije ljubavne priče, jednu na zalasku i drugu u nastajanju, dvije paralelne osvete i jedan put s mračne na svijetlu stranu. Zvuči li vam sve ovo već viđeno i poznato? Niste u krivu.

Bez obzira na sve to skupa najveća medvjeđa usluga ovom filmu je baš u tome što je nastavak „Tigra i zmaja“. Da nije, ljudi bi imali smanjena očekivanja i ne bi očekivali remek-djelo. Za sam film bi bilo bolje da je samo još jedan wuxia film, a ne „Tigar i zmaj 2“. Da ga ponovno usporedim s Hsiao-Hsienovim „Ubojicom“, od scenarističkog kupusa i režijske nedorečenosti ovdje, za razliku od tog filma, nije došla do izražaja art razina koja nadilazi borilačke koreografije od kojih i očekujemo da budu na visokoj razini.

„Tigar i zmaj: Mač sudbine“ filmska je priča u kojoj je istočnjačka mitologija pomiješana s tropama osvete, ljubavne priče i ponovnog proživljavanja uspomena. Svemu tome dodan je prstohvat mistike. Nakon što je počela odjavna špica, osjetio sam samo začine. Od samog filma, međutim, dobio sam relativno malo. Okus se nazirao u tragovima, a to je za ovu glumačku postavu i franšizu zaista šteta. Možda su i Netflix i knjiška adaptacija trebali nagovoriti originalnog režisera da se prihvati posla. Dobili smo samo još jedan wuxia film.

Za „Tigra i zmaja“ to je puno premalo.