RECENZIJA: "Dirk Gently's Holistic Detective Agency / Holistička detektivska agencija Dirka Gentlyja" (2016.) - Divna uvrnutost povezanog svijeta.

Kad razmišljam o najdražim autorima, Douglas Adams i Terry Prattchet su među njima. Njihova uvrnuta definicija humora izgledala mi je nenadmašno još kao tinejdžeru i prema njihovim sam romanima uvijek osjećao snažne i nepredvidljive emocije. Kad se pojavila serija „Holistička detektivska agencija Dirka Gentlyja“ znao sam da ću prije nego što počnem gledati morati prizemljiti očekivanja i seriju gledati više kao prilagodbu modernom vremenu nego kao adaptaciju knjige. Također sam, s obzirom na glumačku postavu, bio svjestan da će se trebati navići i na ulogu koju igra Elijah Wood jer je (kako ga je od milja nazvao moj poznanik) „drvo s Ilidže“ ipak najpoznatije po ulozi bića što živi „u rupi u zemlji“.

Uvrnutost „Holističke detektivske agencije Dirka Gentlyja“, međutim, usporediva je jedino s britanskom serijom „Utopija“ koja je sjajno počela, a neslavno završila prije nekoliko godina. Elijah Wood se sjajno snalazi u ulozi smotanog Todda, a dojam je da je cijela glumačka ekipa ovu seriju shvatila kao zafrkanciju i zbog tog si dala oduška. Taj se spontani pristup vidi kroz čitavu sezonu, a pojedini su kritičari u britanskim novinama seriju nazvali uspješnom mješavinom „Doktora Whoa“ i „Zone sumraka“. Iako mi se takva usporedba čini donekle pretjeranom ipak mogu reći kako je tvorac serije Max Landis uspio složiti humorom nabijenu, poremećenu priču koja izgleda kao da je nastala nakon (ili usred) konzumacije LSD-a ili barem lakih droga.

Već u prvoj epizodi kad 33-godišnji hotelski vratar Todd (E. Wood) susretne sam sebe na izlasku iz dizala (molim da mi oprostite ovaj minorni spojler) shvatit ćemo kako je poza gledatelja s upitnikom iznad glave ona koju ćemo često zauzimati. Kako to obično biva kod ovakvih divnih poremećnosti, upitnici će se do kraja sezone samo množiti dok se ne rasplinu pred sam kraj sezone samo da bi prepustili mjesto nekim novim, nadolazećim enigmama.

Tko je naslovni Dirk Gently? Što mu dovraga znači „holistička agencija“? Holistički pristup, prema Adamsu, vjeruje u međusobnu povezanost svih stvari. U holističkom se svijetu ništa ne događa slučajno, sve je povezano i ako na taj način istražujete slučaj uvijek ste točno tamo gdje trebate biti. Svi događaji koji vam se događaju vode vas prema konačnom rješenju. Todd će tako vrlo rano u priči upoznati Dirka Gentlyja, klauna u žutom kaputu koji će mu uletjeti u život s idejom da mu postane asistent i pomogne riješiti slučaj.

Ako Vas zanima kako se nekolicina ljudi u penthouseu hotela našla mrtva od ajkulinih ugriza, kako je i zašto oteta kćer lokalnog bogataša, te u kojem trenutku je najbolje začudno podići obrve – pogledajte „Holističku agenciju Dirka Gentlyja“. Odmah da upozorim, Dirk Gently zna živcirati više nego što treba, ali za to nipošto ne treba kriviti odličnog Samuela Barnetta. On sa svojom vjerom u holističnost stvari zaista potvrđuje onu poslovicu koja kaže „ako u nešto zaista vjeruješ cijeli će se svemir urotiti da to i dobiješ“. No, za ovu seriju je možda važnija jedna druga poslovica, ona koja kaže „pazi što želiš, moglo bi se i ostvariti“, a mogli bismo dodati i onu gdje je „znatiželja ubila mačku“.

Cijela ova recenzija kad ju čovjek pročita djeluje razbacano i nekoherentno, ali kad pogledate ovu odličnu seriju vidjet ćete da je sve povezano. Nemoguće je pričati ili pisati o djelima Douglasa Adamsa, a da se pritom ne osjećate pomalo zbrkano (ili da barem sve ne ispada tako). Zato, najbolje je da prionete na posao i pogledate „Holističku agenciju Dirka Gentlyja“. Čak i ako nije nužno riječ o jednoj od najboljih serija ove godine, budite sigurni da joj baš ništa nije slično.