RECENZIJA: Priču o životu ispričat će vam "Čovjek zvan Ove / A Man Called Ove" (2015.)

Treću godinu za redom Šveđani Akademiji šalju jakog kandidata za nominaciju u kategoriji najboljeg stranog filma i dogodilo se da baš ta treća bude sretna, "Čovjek zvan Ove" izborio je svoje mjesto na listi nominiranih. Osim nominacije za Oscara film Hannesa Holma drži prvo mjesto na listi stranih filmova s najvećom zaradom. Na zadnje dvije dodjele Šveđani su kandidirali sjajne filmove, "Golub sjedi na grani i promišlja egzistenciju" i "Turist" su bili legitimni kandidati, ali su naletjeli na zid konkurencije koji nisu mogli preskočiti. S druge strane, "Čovjek zvan Ove" došao je do nominacije u godini kada je konkurencija ipak manja, ali i zato što je, po sudu Vašeg autora, zbilja najbolji od tri navedena kandidata. Kada se tome pridoda već spomenut rekord na kino blagajnama, nominacija mu nije mogla promaknuti.

"Čovjek zvan Ove" je, najjednostavnije rečeno, priča o čovjeku zvanom Ove. Zvuči blesavo, ali uistinu, ne vidim sažetiji i kvalitetniji opis samog filma. Ove je tipično "staro gunđalo", švedski Walt Kowalski uz nešto malo više tolerancije od već previše puta opisanog Walta. Dug niz godina bio je predsjednik stanarskog bloka u kojem živi, a nakon što je maknut s te pozicije, ništa se nije promijenilo, svako jutro obilazi svoj blok i nadzire uz jednak autoritet kao u vrijeme kada je bio predsjednik. U poznim je godinama, nakon preko 40 godina rada završio je u mirovini i ostao bez posla. Jednom marljivom i discipliniranom čovjeku kao što je on to teško pada, uzimajući u obzir činjenicu da je udovac kojem žena nedostaje svake minute svakog dana Ove odlučuje "obaviti još par stvari" i krenuti njoj u susret.

Ulogu Ovea sjajno je odigrao Rolf Lassgard, preteča Kennetha Brannagha, čovjek koji je odigrao ulogu prvog Wallandera u kultnoj četverodijelnoj mini-seriji iz 1995. godine. Prirodan i uvjerljiv, ali opet nekako starački nesiguran, taman koliko je potrebno da ulogu Ovea pretvori u jednu od najboljih uloga u njegovoj bogatoj karijeri. Uobičajeno je kod iskusnih glumaca vidjeti kako dominiraju ekranom i nose film, ali ono što je Lassgard ovdje napravio u sebi sadrži sasvim jednu novu dimenziju, na trenutke se vrlo lako može zaboraviti da se radi o glumi. Osim Lassgarda, najbolji posao u stvaranju ovog filma odradio je redatelj i scenarist Hannes Holm koji je potpuno pogodio kada je odabrao adaptirati istoimenu knjigu Fredrika Backmana. Knjiga je bila skandinavski bestseller, prodana je u preko milijun primjeraka u cijelom svijetu, a književni kritičari kao da se natječu koji će isipati više pohvala na njen račun, Holm nije mogao pogriješiti. Oni koji su čitali knjigu tvrde kako je film ipak nešto slabiji, kako fale neki ključni elementi koji bi nam Ovea dodatno približili kao lika. Kao netko tko, nažalost nije čitao knjigu, zbilja nemam primjedaba na lik Ovea, dapače, mislim da je savršeno doziran i karakteriziran taman koliko treba biti, dovoljno da se povežemo s njime, a ne previše da nam neki njegovi potezi počnu djelovati patetično.

Osim Ovea u filmu se pojavljuju i njegovi susjedi Parvaneh i Patrick koji se dosele u kuću preko puta i svojim prijateljskim nastupom unose pomutnju u njegov život. Odnos koji se formira između Ovea i novih susjeda pokazatelj je da čak i najtvrđi karakteri mogu pokleknuti pred dobrotom i lijepom riječju. "Čovjek zvan Ove" nije samo priča o životu jednog starca, priča je to o životu općenito, o predrasudama, o smislu života i o egzistenciji. Na samom početku filma možemo uz par vrlo duhovitih komentara, kakvima je prožet cijeli film, vidjeti da se radi o borbi jednog čovjeka sa samim sobom i s vjerojatno najtežim gubitkom koji nam život može stvoriti, gubitkom voljene osobe. Postavlja se pitanje gdje je granica čovjekove psihičke snage, što se to dogodi da čovjek poželi odustati od života? Naravno, logičnim slijedom se javlja i novo pitanje, kako izaći na kraj s nečim takvim? Holmova priča o Oveu nudi nam odgovore na gore navedena pitanja, ali ne samo to, nudi nam jedinstvenu priliku da nakratko budemo Ove, da se poistovjetimo s njime i kroz gotovo katarzičan razvoj događaja s njime iznesemo teret života.