RECENZIJA: "Patriots day / Bostonski heroji" (2017.) - Taman po mjeri.

"Patriots Day" se bavi prikazom terorističkog napada 2013. tijekom Bostonskog maratona u kojem je nekoliko ljudi izgubilo život, a puno ih je završilo s težim ili lakšim povredama. Što očekivati od američkog filma s tako nezahvalnom i pomalo 'škakljivom' temom? Patetiku, lažan američki patriotizam i veličanje SAD-a kao nacije? Većina ljudi koji nisu pogledali "Patriots Day" vjerojatno će pomisliti upravo to. Ipak, Bergovi "Bostonski heroji", kako glasi službeni prijevod filma, nisu ništa slično tome. Film je to koji je inspiriran tragičnim istinitim događajem, ali za razliku od očekivanog, radi se o jednom vrlo kvalitetnom uratku koji svakako ima više vrlina nego mana. "Patrots Day" je dobro koncipiran film, s odičnom Bergovom režijom, jakom glumačkom postavom, izvrsnom glazbenom podlogom i zapanjujućim prikazima Bostona iz ptičje perpektive.

Peter Berg, nekadašnji glumac koji se sada potpuno posvetio pisanju scenarija i režiranju filmova, prošle godine je snimio već jedan vrlo dobar film prema istinitim događajima. U "Paklu na horizontu" pokazao je da ima talenta za snimanje akcijom nabijenih filmova koji su inspirirani stvarnim događajima, a u "Bostonskim herojima" je nastavio suradnju sa Markom Wahlbergom  i ponovio uspješnu formulu iz prethodnih filmova. Uz Wahlberga, Berg je okupio zavidnu glumačku ekipu (John Goodman, J. K. Simmons, Kevin Bacon) i uhvatio se u koštac s vrlo nezahvalnom temom. U današnje vrijeme, kad su teroristički napadi postali gotovo svakodnevnica, ali i kad se na SAD gleda kao na jednog od najvećih svjetskih agresora, nije lako u Hollywoodu snimiti uspješan film koji progovara o jedinstvu i borbi protiv nasilja.

Radnja "Bostonskih heroja" započinje portretiranjem grada i ljudi koji su u terorističkom napadu odigrali ključne uloge. U fokusu je Tommy Saunders (Mark Wahlberg), ne odveć uspješan bostonski policajac, koji protiv svoje volje postaje jedan od zaduženih za osiguranje Bostonskog maratona. Nakon što dvojica braće muslimanskog porijekla, za vrijeme maratona detoniraju bombe, u cijelom gradu će zavladati opsadno stanje, a krizni stožer kreće u potjeru ne bi li uhvatili teroriste i tako spriječili njihov još opasniji i pogubniji naum.

Nakon početnog stvaranja okruženja i upoznavanja s glavnim akterima, Berg seli radnju u centar zbivanja - teroristički napad. Napad je prikazan uz pomoć brojnih 'footage' materijala koji čine videosnimke nadzornih kamera i zahvaljujući tome "Patriots Day" djeluje vrlo realno i na trenutke ostavlja dojam dokumentarnog filma. Nakon samog napada i organiziranja kriznog stožera, radnja poprima karakteristike napetog i dinamičnog kriminalističkog trilera s hrpom akcije. U tom, drugom dijelu filma, pratimo bijeg dvojice mladića zaslužnih za bombaški napad, kao i policijsku potjeru za njima.

Podjela uloga, oboje pozitivaca i negativaca, je odlično odrađena. Svaki od glumaca je dobio podjednako vremena pred kamerom i svakom od njih je posvećeno dovoljno pažnje. Za razliku od prvih trenutaka nakon eksplozije, u kojima upoznajemo razne policijske dužnosnike i njihove uloge, veliki dio radnje je posvećen i braći koji su uzrokavali kaos i nemir u cijelom gradu, ali i državi. Berg je ovdje napravio sjajan posao i tijekom većine filma ostaje dojam da uopće nije bitno tko je na strani pozitivaca, a tko na strani negativaca. U ovom slučaju to je SAD protiv muslimana, ali isto tako je mogla biti bilo koja druga nacija protiv osoba bilo koje druge nacionalnosti ili religijskog uvjerenja. Nema nepotrebne patetike niti već toliko nam poznatog isticanja američkog patriotizma, a kao glavni junak je prikazan jedan grad koji odiše zajedništvom u namjeri da zaustavi nasilje.

Teško je očekivati da u ovakvom filmu neće biti bar jedna ili dvije rečenice koje nama neamerikancima neće djelovati smiješno, lažno ili pretjerano, ali to je nažalost očito neizbježno. Ipak, nekoliko takvih dijaloga i izrečenih poruka ne strše toliko i mogu se probaviti s obzirom na druge kvalitete koje film ima. Jedina veća zamjerka Bergu je završetak filma u kojima intervjue daju stvarne osobe koje su na neki način prisustovale ovom tragičnom događaju. Bez obzira na Bergovu (vjerujem) pozitivnu namjeru da na filmsko platno prenese ideju o zajedništvu i slobodi, ona u konačnici rezultira kontraefektom. Potpuno nepotrebno, jer je tema već dotad vrlo dobro obrađena i nije bilo potrebe za dodatnim isticanjem nekih poruka.

Od "Bostonskih heroja" očekivao sam fijasko, ali Berg je ugodno iznenadio. Istraživački pristup dao je filmu zanimljivu notu, a količina napetosti i akcijskih scena čine "Patriots Day" kvalitetnim spojem kriminalističke drame i akcijskog trilera vrijednog Vašeg vremena.