RECENZIJA - Dva dana, jedna noć / Deux jours, une nuit (2014.)

REDATELJ: Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
ŽANR: Drama
GLAVNE ULOGE: Marion Cotillard, Fabrizio Rongione, Catherine Salée
DRŽAVA: Belgija, Francuska, Italija
GODINA: 2014
TRAJANJE: 95 minuta

Sandra (Marion Cotillard) je mlada belgijska majka koja pati od depresije. Nakon dugog bolovanja, uzimanja punih šaka tableta, uspijeva se djelomično oporaviti te se vraća na posao u tvrtku gdje je radila prije bolesti. Sandra živi sa mužem Manu-om, te sa dvoje male djece u malom i mirnom mjestu u Belgiji blizu granice sa Francuskom.

Sami povratak na posao joj je dosta mučan, jer se još nije skroz oporavila od depresije. Ustaje jako kasno, a ide na spavanje oko 19 sati. Nedugo nakon što se vrati na posao, dočekaju ju novi problemi. Naime, za vrijeme njezinog izbivanja tijekom bolovanja, šef tvrtke je shvatio da oni mogu raditi i sa jednim djelatnikom manje, te da imaju jednog djelatnika viška. Sandra se nalazi u jako teškoj situaciji, jer je većina djelatnika tvrtke izgubila povjerenje u nju zbog njezine nestabilnosti i teške depresije. Šef odlučuje napraviti glasanje, te daje svojim djelatnicima zadatak. Moraju izabrati da li će zadržati Sandru na poslu, ili će ona dobiti otkaz, a svaki od djelatnika 1.000 € bonusa.

Na glasanju je sve bilo jasno, 14 djelatnika je glasalo za bonus, a samo dvoje za ostanak Sandre. Sandra opet postaje depresivna, ali ubrzo joj u pomoć priskače najbolja kolegica iz tvrtke koja je glasala za njezin ostanak. Njih dvije zajedno, uspijevaju nagovoriti drugog šefa da se ponovi glasanje, iz razloga jer su ostali djelatnici tvrtke bili zastrašeni i primorani da glasaju da ih Sandra napusti. No, s obzirom da je kraj radnog vremena, i petak, a novo glasanje je u ponedjeljak, Sandri ne preostaje puno vremena.

Sandra je labilna osoba, dosta nestabilna, i lako se predaje u depresiju. Muž joj je potpora, i ne dopušta joj da se preda. Njih dvoje skupa kreću u nagovaranje ostalih kolega s posla, da na ponovljenom glasanju, glasaju za njezin ostanak, umjesto za svoj bonus.

Radnja se odvija dosta sporo, ali iako je riječ o drami, ima i elemenata trilera koji nas tjeraju na razmišljanje i iščekivanje. Sandra traži adrese i telefone svojih kolega, posjećuje ih kod kuće, u kafićima, na igralištu... Sve kako bi zadržala svoj posao koji joj je prijeko potreban. Ali njezin plan ne uspijeva, sve više uviđa kako i njezini kolege imaju novčanih problema, te iako im je jako žao zbog nje, oni nažalost moraju glasati za bonus bez kojeg ne mogu ispuniti svoje planove.
Na svom putu, Sandra nailazi i na prave prijatelje, koji su ju odlučili poduprijeti, i glasati za njezin ostanak, te odreći će svojeg bonusa. Ali vrijeme ističe, a sve manje ostaje kolega za posjetiti. Igra sa vremenom, igra sa živcima, borba za opstanak.... Hoće li Sandra uspjeti nagovoriti više od pola kolega s posla da glasaju za njezin ostanak? Hoće li se uspjeti izvući, ili će potpuno potonuti u sivilo i depresiju?

Moram priznati da mi se ovaj film jako svidio, i preporučio bih ga svima koji vole drame. Marion je odigrala sve scene, i stvarno je fenomenalno odradila ulogu, te u potpunosti opravdala svoju nominaciju za Oskara za najbolju glavnu žensku ulogu. Sandra ima jako puno uspona i padova tijekom filma, te redatelj daje jednu dodatnu dozu neizvjesnosti. Sviđa mi se također i kraj filma, iako očekivan. Sandra odlazi s posla, konačno sa osmijehom na licu, a ispred nje je grad, koji predstavlja skroz novi početak i nove borbe za koje je ona sada spremna.

Redatelji su uspjeli odlično uključiti u film socijalni dio života koji nas danas okružuje gdje god se okrenemo. S jedne strane bogatsvo i pohlepa, a s druge strane prijateljstvo i suosjećanje. Ono šta je najvažnije, film i nas uključuje: uvlači nas u raspravu, da sudjelujemo i razmišljamo o problemu, te zahtijeva da imamo svoje mišljenje.

Dramatična, napeta i suptilna priča, sa odličnim nastupom Marion Cotillard, rezultirala je vrlo dobrim filmom braće Dardenne.

Ocjena 8/10

Zanimljivo o filmu:
  • Sve scene su trajale po dugih 7 minuta, a Marion Cotillard je izjavila da je dobila jako puno iskustva nakog toliko snimanja. Neke scene su se snimale po 50-60 puta, a rekord za jednu scenu je bio 82 snimanja
  • Marion Cotillard je pristala glumiti u filmu čak i prije nego je pročitala scenarij
  • originalna ideja za film je još iz 2000. godine, kad su braća Dardenne pročitala stvarni slučaj iz jedne velike Francuske tvrtke. Tamo je postojao radnik čiji rad nije bio dovoljno dobar da bi ostali radnici dobili bonuse, pa je na kraju dobio otkaz. Čuli su za slične slučajeve i u Belgiji, Italiji i Americi, i odlučili su postaviti pitanje solidarnosti
  • Film je sniman u Seraing-u, malom industrijskom gradiću u Liegeu, Wallonia, u pokrajini Belgije sa francuskom jezikom gdje su braća Dardenne rođena i odgajana. Njihovi prijašnji filmovi također su snimani u Seraung-u.