Kad god bi me netko, još dok je bila živa, upitao za
mišljenje o Amy Winehouse znao sam reći da ima fenomenalan glas koji ima onu „promuklu”
notu što dobiva na snazi kako godine više odmiču. Nisam ulazio u način života.
Još od Hendrixa, Joplinice i Morrisona uz koje sam odrastao nisam se zamarao
lažnim moralom. Umjetnost je, barem u mojoj percepciji, bila zasebna
kategorija. Neovisna o nečijoj privatnosti. „Amy”, dokumentarni film koji je već
pokupio dvije nagrade za najbolji dokumentarac godine, projekt je koji nastoji
dati uvid u tu, po medijima razvlačenu, stranu života prerano preminule
pjevačice.
Radni naslov filma glasio je „Amy: djevojka iza imena“. Kad
se to sagleda onda je jasna i namjera autora Asifa Kapadije. Kapadia već iza
sebe ima uspješan biografski projekt o prerano preminuloj zvijezdi. „Senna“ je
jedan od najboljih sportskih, biografskih dokumentarnih filmova unazad nekoliko
godina. „Amy“ u odnosu na njega donekle zaostaje, iako ima sjajnih trenutaka.
Kad kažem da „Amy“ zaostaje prije svega mislim na vremensku distancu. Amy
Winehouse osoba je koja nas je napustila nedavno, sjećanja na nju još su svježa,
ali je baš zbog toga teško zadržati potrebnu razinu objektivnosti.
„Amy“ je već drugi dokumentarni film ove godine koji govori
a autoru autodestruktivne prirode, čija je glazba bila genijalna, a koji je u nemogućnosti nošenja s unutarnjim demonima i slavom, presudio sam
sebi. „Montage of Heck“, film o Kurtu Cobainu, o kojem sam pisao ranije ima
zanimljive poveznice i sa svijetom Amy Winehouse. Amy je, prema autorima filma,
bila osoba svojeglave naravi, sklona depresivnim epizodama i autodestrukciji.
Njene pjesme služile su kao „ispušni ventil“, a njena definicija uspjeha
ponešto se razlikovala od one uopćene, s kojom se srećemo svaki dan.
„Uspjeh je“, govori u filmu Amy, „za mene mogućnost da radim
što ja hoću, s kim hoću i kako hoću“.
Rečenica je to koju valja upamtiti jer, kako film odmiče,
shvatit ćemo da je moderna definicija uspjeha slična filmu o superherojima. Da
parafraziram, sa slavom dolazi veliki novac, ali i velika odgovornost. Kod oba
ovogodišnja glazbena dokumenarca o genijalnim glazbenicima primjetna je ista
stvar. Teret odgovornosti je jednostavno bio – prevelik.
Ne želim ulaziti u to koliko je Kapadijina odluka da snima
film „o djevojci iza imena“ ispravna. Djelomično se nadam da se tu radilo o
pokušaju da joj pruži priliku ispričati priču, kad već ona sama to nije u
stanju. Amy je, posljednjih godina svog života, bila predmet sprdnje stand-up
komičara, pa čak i ljudi unutar cijele glazbene zajednice. Zanimljive su u tom
smislu dvije reakcije. Prva, Amyjina kad je dobila nagradu Grammy za „Rehab“ i
druga, jazz legende Tonyja Benneta na njenu smrt. Kod prve, (nagradu je objavio
upravo Bennet) vidi se oduševljenje Winehouse time što joj ime izgovara njen
idol, a kod druge Bennet tvrdi kako „je Amy u svojoj duši bila iskonska jazz
pjevačica i kako ju je trebalo tretirati kao Ellu Fitzgerald ili Billie Holiday“.
Jazz umjetnik, objašnjava Bennet, ne želi izvoditi koncert pred 50 000 ljudi.
Jazz je intimna glazba, stvorena za manje klubove, u kojima je pjevač u
intimnom odnosu sa svojom publikom. Dokumentarac Asifa Kapadije građen je na
tezi kako se Amy između dvaju albuma konačno usmjerila na put autodestrukcije i da je tad možda propuštena šansa da se na njene ovisnosti reagira u trenutku kad
su i ona i ljudi oko nje to još bili u stanju. Jednom kad je došao „Back to
Black“, a s njim i svjetski značaj, ta je prilika nepovratno izgubljena. „Uspori
malo“, govorio joj je Bennet, „prevažna si.“
Iako su i Kapadia i njegov tim imali dopuštenje za ovaj film
od Amyjine obitelji i Universal Musica, reakcije obitelji na njega nisu bile
pozitivne. Njen otac, primjerice smatra kako je u filmu portretiran kao
negativac. Navodno je u prvoj verziji filma to bilo još i više naglašeno, pa je
ekipa ipak napravila sitne ustupke kako bi se to ispravilo. To dodatno
naglašava tragičnost Amyjine najpoznatije pjesme. U pjesmi „Rehab“ jedan od ključnih
stihova glasi kako „nema vremena otići na
liječenje/ako njen tata misli da je dobro“. Upravo je simbolika te pjesme
ono što djeluje zastrašujuće. Nije ni čudo da je njen otac ljut zbog načina na
koji je prikazan u filmu. Govorimo o čovjeku koji sam za sebe, u kontekstu
razvoda, kaže da je kukavica. Njegovo poimanje stvarnosti u pogledu Amy, barem
nam to prikazuje film, uvijek je bilo usmjereno na njega samog.
Nažalost, ono što Kapadijin dokumentarac dodatno naglašava:
slava i novac dovode do lešinara kojima je tvoja dobrobit najmanje važna. Odnos
sa suprugom, Blakeom Fielderom, druga je okosnica filma. Kapadia nam, čini se,
želi reći da su za mnogo toga negativnog u Amyjinu životu krivi muškarci. To,
sudeći po svemu, nije daleko od istine. Posebno je iritirajuća (pa i
nevjerojatna) izjava kojom Fielder objašnjava razloge razlaza i prekida veze s
nesretnom pjevačicom. Što se tiče zabrinutih reakcija njenog oca na ovaj film
rekao bih da se ne mora brinuti. Status glavnog negativca, ako ga je uopće
uputno tražiti u tako potresnoj i tragičnoj priči, rezerviran je za Fieldera.
Posebni aduti filma, zbog kojih ga treba pogledati, su neobjavljene
snimke Amy Winehouse i privatne video snimke. Tu vidimo pjevačicu u trenucima
kad nije u javnom fokusu, kad je opuštena i u društvu onih do kojih joj je
stalo. Amy u intimnom okruženju, u onoj istoj intimi koja je proizvela njenu
glazbu i stihove, nešto je što će biti poslastica za njene fanove, a i onima
koji to nisu možda otvori drugu perspektivu.
U toku filma često mi je na um padala misao kako je ovisnost
bolest, a ne odabir. Tako ju treba i tretirati. Amy je u jednoj od svojih
posljednjih izjava rekla da bi „voljela da se može prošetati niz ulicu bez svog
tog šušura“. Dok je za sve ostale bila slavna i uspješna, prema svojoj internoj
definiciji uspjeha ona – nije uspjela. Ako je uspjeh „mogućnost da radim što ja
hoću, s kim hoću i kako hoću“, onda sigurno nije uspjela. Nakon neuspješnog
koncerta u Beogradu novinarka CNN-a se zapanjeno pitala tko ju (i zašto) pušta
na pozornicu? Dokumentarni film nam tu dosta toga otkriva, ali imam dojam i
dosta prešućuje. Previše je aktera koji su okruživali Amy još živo i aktivno
u glazbenom poslu. Zato mislim da je, bez obzira na sve, ovaj dokumentarni film
možda desetak godina preuranjen. Je li u oštroj konkurenciji odličnih
dokumetaraca ove godine i najbolji, to ćemo još vidjeti.
Asif Kapadia je nakon „Senne“ režirao još jedan odličan
biografski projekt. Projekt koji se po mnogočemu odlično nadopunjuje sa ranije
spomenutim dokumentarcem o Kurtu Cobainu. Poveznice se nameću same od sebe. U
danim okolnostima, rekao bih da je postigao maksimum. Iako, Amy Winehouse nam
je pjesmama dala najiskreniji uvid u svoju initimu. Ovaj dokumentarni film nam
pokazuje koliko je taj uvid zaista iskren. Na trenutke se u toku gledanja njeni tekstovi čine
pozivom u pomoć. Razlika između toga i pjesničke slobode vrlo je delikatna. Na
koncu i na žalost – poput nje same.
Ocjena: 8/10
0 komentari:
Objavi komentar