Disney je oduvijek bio pojam za
animirane filmove, a njihova kupnja filmskog studija Pixara koji producira
računalno animirane filmove bila je pun pogodak. Nakon odličnih uspjeha sa
filmovima „WALL-E“, „Up“ i „Toy Story 3“ uslijedilo je jedno sušno razdoblje za
Pixar. U zadnjih 5 godina napravili su samo 3 animirana filma (Auti 2, Merida hrabra i Čudovišta sa sveučilišta) koji kvalitetom nisu niti blizu ranije
spomenutim filmovima. Priča oko novog Pixarovog animiranog filma „Inside Out“ kotrlja
se već jako dugo, a velika očekivanja su potvrđena i nakon premijernog
prikazivanja na Filmskom festivalu u Cannesu ove godine.
S nestrpljenjem sam očekivao početak
prikazivanja „Inside Out“ u našim
kinima, iako moram priznati da je moj entuzijazam prilično splasnuo nakon što
sam pročitao da hrvatski prijevod naslova filma glasi „Izvrnuto obrnuto“ i da neće biti moguće pogledati originalnu
verziju već samo onu sinkroniziranu. Također, prilično su me razljutila vremena
predstava u kinu (najkasnija je u 19:10) i nije mi jasno kako nije prepoznat
potencijal ovog predivnog filma. Očito neki ljudi žive u potpunoj zabludi
vjerujući kako animirane filmove gledaju samo djeca. No, nakon što sam se
udobno smjestio u kinu, mojem početnom nezadovoljstvu je došao kraj i počela je
magija koja me vrlo brzo uvukla u jedan potpun nov, predivan svijet animacije.
Smetnuo sam s uma kako Pixar
prije samog početka filma prikazuje jedan svoj kratkometražni animirani film
koji tematikom nije vezan uz naslov niti radnju filma. Prije „Inside Out“
prikazan je kratki animirani film „Lava“ koji me oduševio već nakon nekoliko
scena. Radi se o mjuziklu sa romantičnim štihom koji prikazuje 2 vulkana i
njihovu borbu za srećom i ljubavi. Stvarno je zadivljujuće kako jedan crtić od 2-3
minute može stvoriti fenomenalnu atmosferu i napraviti čaroban uvod za ono što
je pred nama. Kratki pogled na filmić "Lava" možete vidjeti na LINK-u.
Film započinje rođenjem
djevojčice Rajke (originalno Riley). Tijekom njenog odrastanja upoznajemo
emocije koje upravljaju Rajkom. Odmah prilikom rođenja Rajke, u trenutku kada
ugleda svoje roditelje, pojavljuje se uvijek nasmijana i razigrana Sreća. Ubrzo
nakon Sreće, dolazi jadna i neraspoložena Tuga koja je uzrokovana praznim
trbuščićem. Kada Rajka mora jesti nešto što joj ne odgovara, javlja se
Gadljivost čija je noćna mora odvratna brokula. Na dodatno nagovaranje da jede
hranu koju ne voli, lakozapaljivi i nagao Bijes progovara iz nje. I na kraju
dolazi posljednja emocija koja se javlja nakon što Rajka doživi neko neugodno
iskustvo, a to je mršavi i bojažljivi Strah.
Emocije Sreća, Tuga, Gadljivost,
Bijes i Strah žive u Rajkinoj glavi, točnije u kontrolnoj sobi otkud Rajki
šalju informacije i savjete kako da se ponaša i reagira u svakodnevnim
situacijama. U početku Sreća ima gotovo sve konce u svojim rukama i jedina ima
pristup upravljačkoj ploči u kontrolnom centru Rajke. Svaki pokušaj ostalih
emocija da upravljaju Rajkom je neuspješan, tako da je Rajka iznimno sretno i
nasmijano dijete sa zabavnim djetinjstvom. Velike promjene će uslijediti u
Rajkinom životu uzrokovane selidbom u drugi grad nakon što njezin otac dobije
novi posao, a do promjena će doći i u Rajkinoj glavi gdje će izbiti pravi
košmar. Emocije će biti na velikim mukama dok Rajka nailazi na probleme u novom
gradu - kako kod kuće, tako i u školi. Nesretnim slučajem Sreća i Tuga će
završiti u Rajkinom centru za dugotrajno pamćenje iz kojeg će morat pronaći put
natrag do kontrolne sobe gdje Bijes, Strah i Gadljivost upravljaju
nezadovoljnom Rajkom koja želi pobjeći od svega i vratiti se u svoj stari dom.
Sreća i Tuga će u avanturi pronaći brojne usputne posjetitelje Rajkine svijesti
kao što je imaginarni prijatelj Bing Bong, strašni klaun Lupetalo i zločesta
Brokula.
Redatelj Pete Docter je napravio
vrlo kompaktan animirani film koji je prikazao na jedan predivan te vrlo
šarolik i duhovit način. Događanja su podijeljena na 2 lokacije: prvo mjesto
radnje je u Rajkinoj glavi gdje glavnu riječ vode emocije, a drugo mjesto je
stvarni svijet u kojem Rajka odrasta. Oba svijeta su iznimno slikovito prikazani
i napravljena je odlična povezanost između njih. Likovi emocija su iznimno
zanimljivi i svaki je karakterističan i zabavan na svoj način. Iako, moram
spomenuti da se djeci u kinu nisu svidjele baš sve emocije. Od djevojčice koja
je sjedila pokraj mog sjedala vrlo često sam mogao čuti: „Joj kako me živcira
ova Tuga. Razbila bi ju. Baš je glupa.“ Zanimljivo je kako različite generacije
gledatelja mogu shvatiti događaje na filmu na potpuno različite načine. Dok
djeca emocije gledaju kao junake i negativce, malo stariji i iskusniji gledatelji
sigurno će vidjeti skrivene poante kojih je ovaj film prepun. Prva poruka koja
odmah upada u oči je sklad i harmonija, tj. što se događa kada neke stvari nisu
posložene kako bi trebale biti. Zaključak je vrlo jasan. Svi osjećaji su
iznimno važni i svaki od njih ima svoju funkciju i razlog postojanja. Emocije
ne treba suzbijati i potrebno je pronaći zlatnu sredinu gdje će svaka emocija imati
mogućnost svog izražavanja u prikladnom trenutku. Druga skrivena poruka filma je
o obitelji. Možda zvuči klišejizirano, ali nije niti malo. Obitelj je prikazana
kao najvažnija i posljedni je oslonac ljudske svijesti.
Sigurno se pitate zašto sam
napisao da je film kompaktan? Ljudski mozak je iznimno složen, a takav je i
film „Inside Out“. Pete Docter je ozbiljno pristupio snimanju filma, a tome
svjedoči činjenica da su na filmu radila i dva iznimno poznata psihologa. Kao
rezultat te suradnje dobili smo fenomenalan prikaz ljudske svijesti i svega što
se krije iza naših svakodnevnih reakcija, mišljenja i sjećanja. Sjećanje na
film „Inside Out“ će sigurno biti spremljeno
na lokaciju gdje se spremaju matična sjećanja koja će izgraditi otok osobnosti
čiji je glavni zadatak naučiti nas kako upravljati svojim emocijama. „Inside
Out“ funkcionira na svim razinama i namijenjen je svim generacijama. Svatko će
pronaći nešto za sebe u ovom vizualno predivnom filmu koji ima iznimno jaku
emocionalnu, ali i poučnu notu. Nemojte samo razmišljati da pogledate „Inside
Out“, već odmah rezervirajte svoje karte! „Inside Out“ je možda i najbolji film
koji je izašao iz Pixarovog studija i gotovo sigurno će postati klasik koji će
gledati brojni naraštaji.
OCJENA 10/10
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.